<B>TRENGER IKKE KODE:</B> Eirik Ledsten i EBS viser hvordan du betaler via chip-en på bankkortet, uten bruk av pin-kode. Foto: BERIT B. NJARGA
TRENGER IKKE KODE: Eirik Ledsten i EBS viser hvordan du betaler via chip-en på bankkortet, uten bruk av pin-kode. Foto: BERIT B. NJARGAVis mer

Her kan alle betale for lading av elbil

Se hvor du kan betale med bankkort for å hurtiglade elbilen.

Å hurtiglade el-bilen kan by på noen utfordringer, ikke minst om du skal kjøre langt. Forskjellige operatører tilbyr hver sine abonnementsordninger, og krever egne ladekort om du vil lade elbilen hos dem.

Samtidig begynner det å dukke opp enkelte betalingsløsninger hvor alle kan betale for hurtiglading med bankkortet, eller via en app.

Samtidig vil Statoil snart ha på plass hurtigladere på 18 av sine stasjoner.

Tilgjengelig for alle

Proxll, som er leverandør av hurtigladere, har per i dag nærmere 20 hurtigladere hvor man kan betale med bankkort. Dette skjer ved hjelp av en betalingsløsning fra Nayax, som også finnes på kioskautomater og lignende.

Fredrik Dahle i Proxll. Foto: BERIT B. NJARGA Vis mer


- Proxll leverer ladere til ulike operatører. De står i utgangspunktet fritt til å velge hvilken type betalingsløsning de ønsker, men Proxll tilbyr Nayax da vi mener dette er den beste løsningen både for elbilistene, og operatørene, sier Fredrik Dahle, produkt- og markedssjef i Proxll til Dinside.

Vi møter Dahle sammen med Eirik Ledsten fra Nayax ved Atomobil-Kompaniet i Drammen, hvor du finner en av hurtigladerne med denne betalingsløsningen. Her betaler du med kredittkortdelen av bankkortet, og du trenger ikke pin-kode.

- Prisen på hurtiglading er uavhengig type elbil og ligger vanligvis på 40 - 45 kroner for 15-20 minutter, forteller Fredrik Dahle.

Betale med app-er?

I løpet av september kommer Nayax også med en ny app som åpner for betaling med mobilen via NFC, eller ved å legge inn bankkort i appen. Appen vil kunne brukes til betaling på alle typer automater Nayax er installert på, inkludert hurtigladerne.

Fra før finnes det to andre apper for å betale for lading av elbil: GoCharge, som du kan lese mer om hos elbil.no og appen EasyPark, som Dinside har omtalt tidligere.

Hurtiglading på Statoil

HURTIGLADER: Én av Statoils hurtigladere, på Sekkelsten i Askim i Østfold. Foto: STATOIL FUEL&RETAIL AS Vis mer


Også Statoil har ladere på seks av sine stasjoner: På Økern og i Sørkedalsveien i Oslo, på Minnesund, Fornebu, ved Gardermoen og på Sekkelsten i Askim.

I tillegg har de fått støtte fra Transnova for å oppføre ytterligere 12 hurtigladere, samt oppgradere laderne på to av stasjonene. De tolv nye hurtigladerne, som skal være på plass innen første halvår av 2015, strekker seg fra Troms til Rogaland.

Ved bruk av hurtigladere på Statoil, kobler du deg først på hurtigladeren, før du betaler for ønsket ladetid i kassa med bankkort eller kontanter. Lading startes fra kasse, forteller kommunikasjonsrådgiver Cathrine Myhren i Statoil Fuel&Retail Norge AS.

Eksempelvis tar de 44 kroner for 15 minutters hurtiglading, og 74 kroner for 30 minutter.

Ønsker ett felles betalingssystem

Transnova, som skal bidra til å redusere CO2-utslipp fra transportsektoren, gir blant annet støtte til oppføring av ladestasjoner, deriblant hurtigladere. Nylig ga de støtte til oppføringen av 40 nye ladestasjoner.

Asbjørn Johnsen, sjefsingeniør i Transnova. Foto: TRANSNOVA Vis mer


Ifølge Asbjørn Johnsen, sjefsingeniør i Transnova, fins det per i dag enkelte hurtigladere hvor man kan betale med bankkort, men de er ikke utbredt på grunn av transaksjonskostnadene.

Transnova har satt som krav gjennom sine støtteordninger at det skal gå an å betale for hurtiglading, uten å være knyttet til et abonnement.

- Er det godt nok slik det er i dag, med mange forskjellige abonnementsordninger og betalingsløsninger?

- Sett fra brukerens ståsted er det litt mange systemer og apper å forholde seg til. Ideelt sett burde det vært ett system, sier Johnsen.

Han mener det ideelle ville være om alle operatørene blir enige om bruken av ett felles system, slik at elbil-sjåførene kan lade på samtlige ladestasjoner, uavhengig av operatører.

- Ett felles system utelukker ikke at en operatør kan tilby en abonnementsløsning i tillegg til en betalingsløsning som alle har tilgang til, sier Johnsen til Dinside.