Ser du feilen? Noe av det vanligste er at man ikke sjekker om beltene er vridde. Foto: Colourbox.com
Ser du feilen? Noe av det vanligste er at man ikke sjekker om beltene er vridde. Foto: Colourbox.comVis mer

Her gjør foreldre farlige feil

En av tre barn sikres ikke godt nok i bilen, viser ny studie.

Bilulykker er hovedårsaken til alvorlige skader og dødsfall blant barn i Norge, og nå viser en ny studie fra Folkehelseinstituttet at hele 37 prosent av alle barn under 16 år feilsikres i bil.

Og dette er ingen spøk: Folkehelseinstituttet skriver på sine nettsider at for 23 prosent av barna er feilen så stor at en kollisjon vil få svært alvorlige konsekvenser.

– Med riktig bruk av sikkerhetsutstyr vil færre barn bli skadet og drept i trafikken, sier lege og doktorgradsstipendiat Marianne Skjerven-Martinsen, i forskningsprosjektet “Barn i Bil” ved Folkehelseinstituttets Divisjon for rettsmedisin og rusmiddelforskning.

Ikke bare farlig, men dyrt å droppe belte

Feilene som går igjen

I fart er dette et opplagt feilgrep. Men går du i de vanligste fellene når det gjelder sikring av barn i bil, utsetter du de små for unødvendig fare. Foto: Colourbox.com Vis mer


Mest utsatt for feil er barn mellom fire og syv år. Typisk i en alder da mange verken vil sitte bakovervendt, passer i setene lenger, eller de vil fikle med beltene selv. Men også foreldre er usikre.

– Vi ser at de voksne ønsker å bruke utstyr for å sikre barna, men de mangler kanskje kunnskap om hvor galt det kan gå hvis man ikke bruker utstyret riktig. Målet med denne studien var derfor å evaluere feilbruken av sikringsutstyr for barn i bil, knyttet til barnets høyde, alder og type utstyr. Slik kan vi gi råd til både foreldre, myndigheter og ikke minst industri om forebyggende tiltak mot feilsikring, sier Marianne Skjerven-Martinsen i en pressemelding fra Folkehelseinstituttet.

Løse gjenstander kan også forårsake mer skade enn du tror

Her gjør folk flest feil:

  • Sitteputer er den typen sikkerhetsutstyr som er forbundet med flest feil, ifølge denne studien. Over halvparten av barna som satt på pute var feilsikret.
  • Feilplasserte belter er en annen gjenganger. Pass på at hoftedelen sitter så langt ned mot hoftene som mulig, og at skulderdelen sitter tett til kroppen.
  • Problemer med vridde belter går også igjen.
  • Barneseler som er for løse er et av de vanligste problemene. Kanskje er de tilpasset tykke klær, men man reiser lettkledt? Pass på å justere selene til hver tur om nødvendig.
  • Mange i foreldregenerasjonen er nok vokst opp med å legge beltet under armen eller bak ryggen for å unngå å få det over halsen. Men beltet SKAL sitte over skulderen.
  • Barn under 135 centimeters høyde bør sikres i sete med sidestøtte. Det er det mange som ikke følger, viser studien.

Er du i tvil om hvordan du skal sikre barnet? Sjekk instruksjonene fra produsenten for hvordan setet skal festes og beltet brukes. Har du mistet instruksjonsheftet, kan du ta en tur innom seteforhandlere, som bør kunne hjelpe.

Gjør du disse beltetabbene? Farlig og unødvendig slurv - og nå kan fører risikere anmeldelse

Brukerfeil - brukervennlighet er viktig

Når norske forbrukermyndigheter tester barnesikring for bil, legges det stor vekt på brukervennlighet. Og det kan det altså se ut som om det er god grunn til. Sikkerheten teller som 50 prosent av totalvurderingen, mens brukervennlighet og ergonomi teller for 50 prosent. Beste oppnåelige poengsum (totalvurdering) er 100.

Sjekk resultatene i DEN STORE BARNESETETESTEN fra tidligere i år og finn alle resultatene i oversikten over de beste av flere enn 100 bilstoler

Loven sier

Det er påbudt å sikre barn i bil. Barn som er under 135 cm høye skal alltid bruke godkjent barnesikringsutstyr som er riktig i forhold til barnets vekt. Barn mellom 135 og 150 cm skal bruke godkjent barnesikringsutstyr dersom slikt utstyr er tilgjengelig i bilen. Reglene gjelder for barn under 36 kilo, etter dette skal både barn og voksne sikres med bilbeltet.

Og merk spesielt plasseringen av setet. Ikke sett det i forsetet om ikke kollisjonsputen er deaktivert.

Også voksne er utsatt

Det er ikke bare de minste som er utsatt for skade og død på grunn av belteslurv. Dybdeanalyser av dødsulykker i vegtrafikken 2010 rapporterer at 46 prosent av omkomne personer i bil i 2010 ikke brukte bilbelte.

– Bilbelte er det enkleste og mest effektive hjelpemiddelet for å redusere tallet på drepte og hardt skadde i trafikken, skriver Statens vegvesen på sine nettsider.

Slurver med bilbelte i baksetet