<b>KATASTROFALT:</b> Festearmene på isofix-festet på bilstolen slapp, og bilstolen flyr gjennom kupéen. Ifølge ADAC er det påfallende mange dårlige bilstoler i testutvalget. Foto: Råd & Rön/skjermdump av testvideo
KATASTROFALT: Festearmene på isofix-festet på bilstolen slapp, og bilstolen flyr gjennom kupéen. Ifølge ADAC er det påfallende mange dårlige bilstoler i testutvalget. Foto: Råd & Rön/skjermdump av testvideoVis mer

Her flyr bilstolen

Isofixarmene løsnet under kollisjonstesten, og setet fløy rett gjennom bilen.

I en fersk kollisjonstest av flere barneseter, kom spesielt ett sete dårlig ut.

Isofix-armene på bilstolen Kidzofix fra den svenske produsenten Axkid, greier rett og slett ikke å holde fast under kollisjonstesten, og stolen slites løs fra bilens fester. De katastrofale følgene av dette, er at bilstolen flyr rett gjennom bilen.

Du kan se den dramatiske videoen av hvordan det ser ut, lenger ned på siden.

Les: Feil bruk av barneseter kan bli fatalt for 23 prosent av norske barn

Svake armer

Ifølge Axkid, skyldes resultatene en ny type isofixarmer som produsenten begynte å bruke i juni 2013.

Salgsansvarlig i axkid, Tony Qvist, sier til DinSide at salget av stolene med disse aktuelle isofix-armene er stoppet.

– Vi tar dette med største alvor, og vi gjør en frivillig tilbakekalling hvor vi tilbyr kundene å bytte til den gamle isofix-armen, sier Qvist til DinSide.

Før juni 2013, ble stolen altså produsert med en annen type isofix-armer. Det er slike armer som nå igjen settes på stolene.

Du kan se forskjellen på armene her:

Denne informasjonen har Axkid lagt ut på sin hjemmeside. Bildet viser den svake isofixarmen med rød ramme og den eldre armen i grønn ramme. Foto: Axkid Vis mer


Dersom du har en stol med de aktuelle nye armene, kan du levere inn stolen hos forhandleren og få de byttet. Da vil armene bli byttet tilbake til den gamle typen isofix-armer.

Ifølge produsenten, har disse gamle armene blitt testet og fått bestått i enda voldsommere tester enn den aktuelle ADAC-testen, hvor altså de nye festene beviselig ble for svake.

Det er festene du kan se på dette bildet, som røk under testen. Kidzofix kombistol 9-25 kg. Foto: Axkid Vis mer


Ulike krav

Qvist understreker at de nye armene, som altså ikke tålte sammenstøtet i ADAC-testen, også var godkjente i forhold til gjeldende produksjonsstandarder.

– Jeg vil poengtere at også de nye armene er godkjent etter den gjeldende standarden, ECE R44/04, som er det som kreves for å kunne selge stolen i hele Europa, uttaler Qvist.

Men dette var tydeligvis ikke nok til å passere ADACs kollisjonstester. Ifølge Qvist, er den testen som gjøres av ADAC, en mye tøffere test enn de som ligger til grunn for godkjenningsstandardene.

Han forteller at de har solgt 1.386 stoler med den nye armen, som det nå gjøres en frivillig tilbakekalling på. Av disse har det ifølge Qvist gått 64 stykker til Norge, og av disse igjen har forhandlerne igjen 45 på lager.

Salget av stoler med de nye og svake armene er stoppet. Armene skal byttes før de igjen kan selges. Bytte av armer vil ifølge Qvist skje i løpet av en 14-dagers periode.

Dersom du har en stol med slike fester som du ser på bildet ovenfor, kan du ta stolen med tilbake til forhandleren og be om at festene byttes. Dette skal gjøres kostnadsfritt for deg.

Svenske Råd & Rön, som er bladet til en av mange europeiske forbrukerorganisasjoner som er med på ADAC-testen, skriver imidlertid at de ikke har noen informasjon som kan underbygge at den eldre armen fungerer bedre:

    «Råd & Rön kjøpte bilbarnstolene i butikk i juli. Eksemplaret har det festet som Axkid kaller «den nye armen». Det sier derimot ingenting om hvordan den andre, eldre armen fungerer. Vi har ingen informasjon som kan si om den er bedre eller verre enn den vi har testet. Produsenten har ikke vist noen dokumentasjon som støtter sin påstand om at den ska være ok.»
¨

Se den dramatiske videoen fra testen:


Axkid har nå publisert en video som ifølge dem skal vise en kollisjonstest etter samme standard som Råd & Rön, utført ved det finske testlaboratoriet Klippan. Du kan se den her:

Les: Barn bør sitte bakovervendt så lenge som mulig


Om bilstol-testene

Testen hvor altså bilstolen Kidzofix blir underkjent, er del av en omfattende test av bilstoler for barn. Dette er i regi av bil- og forbrukerorganisasjoner i Europa, og de gjennomføres av ADAC på deres testlaboratorium.

Vi har fulgt disse testene grundig, gjennom flere år.

I denne omgang er det 15 seter i sju vektklasser som er testet. Og det er ikke kun det svenske setet som kommer dårlig ut. Ifølge ADAC er det påfallende mange dårlige bilstoler i dette testutvalget:

Fire av 15 stoler faller igjennom og får ikke bestått.

Kun ett av de testede setene får karakteren svært bra.

Foto: ADAC Vis mer


Cybex Juno-Fix er best i test, og den eneste stolen som får karakteren svært bra. Foto: Ralph Wagner/ADAC Vis mer


Hva gjelder de øvrige tre setene som får stryk utover Kidzofix, så styrker Römer Xtensafix fordi bilselen glir ut av posisjon og inn mot barnets hals; Römer Max-Fix stryker hovedsakelig på grunn av det høye innholdet av skadelige stoffer og Nania Baby Ride stryker hovedsakelig på grunn av setets sviktende beskyttelse under sidekollisjonstester. I tillegg til de sviktende festearmene til Kidzofix, er også det høye innholdet av skadelige stoffer i setet med på at setet får stryk - og merknaden mangelfull.

Testens vinner

Det er kun ett sete som får testens beste karakter:

Cybex Juno 2-Fix får karakteren svært bra, og beskrives som spesielt anbefalingsverdig.

ADAC bemerker imidlertid at dette er et sete med en beltepute over fanget, og ettersom dette ikke alltid er like populært hos alle barn, oppfordes foreldre til å prøve dette med barna før kjøp av et slikt sete.