Golf R har aldri vært raskere, men heller ikke mer anonym.  Foto: VW
Golf R har aldri vært raskere, men heller ikke mer anonym. Foto: VWVis mer

Her er VW Golf R

Nå kommer den sterkeste serieproduserte Golf gjennom tidene.

Året 2013 skriver seg inn i historien som det virkelige Golf-året. Modeller og versjoner lanseres på rekke og rad, men nå er det duket for den heftigste av dem alle, nye Golf R.

Sterk, sterkere, sterkest

Den kommende Golf R blir den sinteste Golf som VW noensinne har satt i serieproduksjon. For første gang i historien blir det 300 hestekrefter å få i en Golf, og det fra en oppskremt 2,0 TFSI-motor. Basismaskinen er for øvrig den samme som i nye Golf GTI, og sammenliknet med denne er det her 70 hester og 30 Nm mer, og det maksimale dreiemomentet på 380 Nm er på plass hele veien mellom 1.800 og 5.500 omdreininger.

LES ALT OM GOLF 7

Med så mye som 300 gamper får bilen også ytelse det står respekt av. Velger du bilen med sekstrinns manuell girkasse når den 100 kilometer i timen på 5,1 sekunder, vel å merke med en dyktig sjåfør bak rattet. Med DSG-kassen går det enda raskere, og 0-100 km/t oppgis å være unnagjort på raske 4,9 sekunder. Denne modellen har for øvrig sju trinn til rådighet.

Se flere bilder:

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora
Golf R har aldri vært raskere, men heller ikke mer anonym. Foto: VW
VW Golf R: Med dette teaserbildet kan det være at VW forsøker å fortelle oss at de har skumle planer med den nye R-modellen.
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora


Bistandsarbeid

For å få nok feste har VW tatt den klassiske snarveien gjennom firehjulsdrift. 4Motion-systemet som sitter i nye Golf R er femte generasjon Haldex, med noko attåt, deriblant et EDS-system som i grove trekk fungerer som differensialsperrer. Dette overvåker grepet på hvert av hjulene, og distribuerer ekstra kraft til det som har grep. I tillegg har bilen to XDS+-differensialer, også kalt sportsdifferensialer. Disse sender ekstra krefter til ytre hjul i sving, for på den måten reduserer understyringen på en særdeles effektiv måte.

Vi har prøvd dette i blant annet nye Golf GTI, bortsett fra at den der naturlig nok bare fungerer på fremhjulene. Effekten er overraskende god, og det skal bli spennende å prøve dette systemet på Golf R når den tid kommer.

Vi har kjørt nye Golf stasjonsvogn

Elektroniske hjelpere

Naturligvis har også Golf R elektronisk stabilitetskontroll, kalt ESC, men her har de slengt på Sport bak de tre bokstavene for å understreke at dette systemet er optimalisert for litt røffere bruk enn en normal Golf. Dersom du aktiverer sportmodus vil ikke de elektroniske hjelperne slå inn like raskt og brutalt, og de vil tillate en viss mengde lek før de slår inn og bistår.

Hvis du synes hjelperne er litt for strenge ved å slå inn for tidlig eller for mye har du også muligheten til å slå systemet helt av.

Dette er VW Polo R WRC, den heftigste noensinne

Sportslig oppsett

Førsteprioritet på enhver bil, spesielt de som er ment å kjøres hardt, er å holde alle fire hjulene trykket mot moder jord til enhver tid. Det stilles derfor større krav i oppsett av chassiset her enn normalt. Både MacPherson-systemet foran, og multilenkeoppsettet bak, er derfor ytterligere oppgradert på Golf R. Bilen er i tillegg senket 20 millimeter i forhold til en ordinær Golf, og ytterligere fem millimeter sammenlignet med GTI. En bieffekt av dette kan også være at det ser tøft ut, men dette er på ingen måte grunnen til at bilen er lagt lavere.

VW Golf R: Med dette teaserbildet kan det være at VW forsøker å fortelle oss at de har skumle planer med den nye R-modellen. Vis mer


Herlig styring

I likhet med Golf GTI har også Golf R fått den variable utvekslingen på styringen. Nå holder det med 2,1 runde (380 grader) på rattet, mot nor 2,5 (500 grader) som er normalen. Dette, sammen med XDS+-systemet, gjør nye Golf GTI svært svingglad, og vi har liten grunn til å tro at det blir noe dårligere på Golf R.

Tolv nye modeller av VW Golf

Litt anonym?

Tidligere har Golf tatt i så det holder på R-modellene, og du har aldri behøvd å lure når du møter en Golf R. Denne gangen har de derimot tonet ned det rå utseendet til å bli ganske anonymt. Bilen har fått veldig like trekk med bilen som har R-Line utstyrspakke, men kanskje det burde være noe mer, i alle fall noe annerledes - om ikke for annet enn å skille seg litt ut. Det kan vi imidlertid først bedømme til fulle når vi får se bilen.

Den vises første gang for publikum på bilmessen i Frankfurt i midten av september. Bilen lanseres på markedet siste kvartal i år. Noen priser er foreløpig ikke klare i Norge, men i Tyskland skal den koste fra 38.000 Euro (rundt 306.000 kroner).

Dette er Ringens raskeste varebil

.