NYTT MERKE OG MODELL: I klassisk SUV-utforming, men med en ny tankegang rundt distribusjon og eierskap, vises Lync & Cos første modell etter lanseringen i Gøteborg onsdag kveld. Foto: Lync & Co
NYTT MERKE OG MODELL: I klassisk SUV-utforming, men med en ny tankegang rundt distribusjon og eierskap, vises Lync & Cos første modell etter lanseringen i Gøteborg onsdag kveld. Foto: Lync & CoVis mer

Lynk & Co - nytt bilmerke lansert

Her er Volvos nye slektning

Hva skal man kalle et nytt bilmerke for å være sikker på å skille seg ut? Disse har svaret: Lynk & Co.

I april i fjor kunne vi annonsere at kinesiske Geely forberedte sitt inntog i Europa. Og at kineserne har kommet langt siden de forsøkte sin første - mislykkede - Europa-offensiv i 2005 og siden vi harselerte litt over en underlig «Rolls-Royce China style» de viste i 2009, er utvilsomt når vi ser hva som nå har skjedd.

Onsdag 19. Oktober 2016 klokken 15 går nemlig inn i historiebøkene som dengang det nye bilmerket Lynk & Co ble lansert for første gang. Da dro nemlig den tidligere Volvo-designeren Peter Horbury duken av sitt aller nyeste prosjekt – Lynk & Co, model 01.

VOLVO-BASIS: Den nye Lync & Co-modellen bruker plattformen til neste Volvo XC40. Foto: Lynk & Co Vis mer

Opphavet er nettopp kinesiske Geely, der han nå leder designavdelingen. Geely er også kjent som eieren av Volvo. Sannheten er at de involverte i prosjektet har jobbet i det skjulte med base i Gøteborg siden 2013, og merket er fullt og helt utviklet og designet i Skandinavia, men ment for det globale markedet.

Produksjonen skal skje i Kina. Men skal bilen hete Lynk & Co? Uttales det Lynkandco, bare Lynk, eller skal den kalles Lynkco, slik merket omtales i en del av pressematerialet? Alle uttalelser fra de involverte sier Lynkandco, så vi holder oss til dette.

TIDSRIKTIG: Skal vi tro inntrykkene fra bildet, er det et moderne interiør og førervennlig layout i den nye bilen fra Lynk & Co. Foto: Lynk & Co Vis mer

Ingen amatører

For å lage modellrekken til Lynk har de hentet inn en rekke kjente navn fra bilbransjen, men målet er naturligvis ikke å bli ytterligere et ordinært bilmerke, blir vi fortalt. - Vår fordel er at vi ikke har noen bagasje, fortalte Peter Horbury i sin presentasjon. - Ikke engang et emblem eller en grill har vi med oss, men starter med blanke ark, fortsatte han.

Vel, sannheten er at også sjefen for Volvo Cars var tilstede, Håkan Samuelsson. Fra før visste vi at den modulære CMA-plattformen skal deles med Volvo. Deretter kunne Samuelsson avsløre at delte komponenter mellom merkene ville skape en økonomisk fordel, uten at dette er noe nytt.

DA ER VI I GANG: Toppsjefene i Geely og Volvo tar hverandre i hånden på fremtidig suksess for Lynk @ Co... Foto: Lynk @ Co Vis mer

Konserntankegang

Plattformen er bare en liten del av dette. Med andre ord, Geely, Volvo og Lynk & Co blir på mange måter en gruppering tilsvarende VW-gruppen og deres merker, blant andre Skoda, Volkswagen og Audi. Dette for å skape økonomiske fordeler, nettopp ved å utvikle og produsere komponenter til flere samtidig. I forkant av avdukingen ble vi tilsendt noen sider informasjon, hvor budskapet mellom linjene var betingelsesløs nytenking.

Her er det langt fra snakk om frekke kopier, som kineserne ellers er blitt kjent for.

Forventninger ble skapt om at dette var det nye Tesla, i tillegg til at det her finnes finansielle muskler gjennom Geely. Bilen vi har sett til nå ligner i stor grad på mye annet vi har sett . Den ser ut som en ordinær SUV, både utvendig og innvendig. Et nytt front- og hekkdesign er ikke nok til å skape et helt nytt konsept. Bilen skal fra start av kunne leveres med 3 og 4-sylindrede motorer, hentet fra Volvo.

NYTT MERKE - KJENT STIL: Her viser designsjefen i det nystartede selskapet, Peter Horbury (ex Volvo), frem merkets første modell, SUV-en 01. Foto: Lynk & Co Vis mer

Elektrifiserer

I tillegg skal det komme en fullelektrisk versjon, i tillegg til hybrider og ladbare hybrider. Disse er vi lovet å få høre mer om «i løpet av noen måneder», et budskap vi etter hvert er blitt vant med fra de øvrige produsentene også. Fremtiden ligger med andre ord foran oss, også for Lynk & Co, og de fremtidsrette planene vi regnet med å bli servert er foreløpig uteblitt på produktsiden.

Født digitale

- Vi er født digitale, forteller de involverte. Alle biler skal være tilkoblet for tjenester på internett, og ha egne wi-fi-soner. Brukerne skal også få tjenester som Apple CarPlay, Android Auto og MirrorLink. Dette er tjenester som allerede er på markedet, og som det snart er mulig å få i enhver ny bil. Der Lynk & CO skiller seg ut er at de også skal ha funksjoner for delingstjenester, i den grad du ønsker at flere skal kunne bruke din bil (og du kan bruke deres). Dette skal være implementert i bilen fra start, i tillegg til at bilen skal være fullutrustet.

Her blir det ingen kilometer lange lister over tilvalg. Alt skal være rett ut av boksen – fullt utstyrt med det merket har å tilby, og det til en lavere pris enn normalt.

KLASSISKE LINJER: Velkjent stil over den nye SUV-en, selv om designen er ny. Foto: Lynk & Co Vis mer

Ingen butikker

Der er nemlig på salgssiden merket virkelig har tenkt nytt, for bilen skal selges via internett. Det skal også komme en egen app for mobiltelefoner hvor det er mulig å kjøpe eller lease en Lynk & Co. Skal du kjøpe en bil og ønsker prøvekjøring, så kommer bilen hjem til deg, ikke motsatt. Dette er en salgsmetode som er utbredt i Asia, men er foreløpig nytt i våre markeder.

Samtidig som Lynk forteller om disse planene for sine biler, tikker det også inn en melding fra Volvo om at også de skal starte netthandel av bilene. Først ut er neste Volvo V40, som etter hvert vil dele plattform med modellen 01 fra Lynk & CO. Service av Lynk & Co er ventet å gå gjennom Volvos verksteder, uten at vi har fått dette bekreftet for Norge, men det er den overordnede tanken fra selskapet.

Priser er naturligvis ikke klare, for de første bilene fra merket er ventet å komme i siste halvdel av 2018.

Les også:

MODERNE: Nyutviklet plattform og de nyeste produksjonsteknikker skal gjøre Lynk & Cos modell høyaktuell på markedet. Foto: Lynk & Co Vis mer