Foto: Volvo
Foto: VolvoVis mer

Her er Volvos nye herregårdsvogn

Det lå i kortene da S60 ble lansert at en stasjonsvogn skulle følge tett på. Her er den.

Stasjonsvognen, unnskyld - herregårdsvognen - er en Volvo-spesialitet og bærer med seg et image av noe romslig, praktisk, solid og trygt - men også traust. Volvo ønsker å substituere "sporty premium" i stadig større grad for sistnevnte, og deri inngår naturligvis en viss grad av dynamisme.

Sportslig

Volvo insisterer da også på det sportslige aspektet og i forbindelse med presentasjonen av det nyeste produktet i herregårdsvogn-serien, nemlig Volvo V60, hevder produsenten at V60 er like sportslig som sedanen - S60. Vår prøvekjøring av S60 kan du lese om her. Ikke nok med det - slutten på en epoke markeres ved at Volvo dropper betegnelsen herregårdsvogn til fordel for Sports Wagon. Vi kjenner fra før denne typen dynamisering av stasjonsvognbegrepet - eksempelvis Alfa med 159 Sportwagon, Kia med cee'd Sporty Wagon og Opel med Insignia Sports Tourer. Vi synes derfor Volvo her taper seg i originalitet.

Livsstil

Men tidene forandrer seg, og jakten på "livsstil-kundene", som geniale marketing-folk kaller dem, er i gang. - Den typiske Sports Wagon-kunden er en potensiell S60-kjøper som ønsker litt mer plass og fleksibilitet uten å kompromisse når det kommer til sportslig design og spennende kjøreegenskaper, sier sjefen for Volvo, Stephen Odell. - Folk som hovedsaklig ønsker mye lasteplass kan vende seg mot V70 eller XC70, presiserer Örjan Sterner, sjefen for eksteriørdesign. For øvrig tilbyr Volvo en stylingpakke som ytterligere skal understreke denne bilens dynamiske karakter.

Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo


Mest som S60

Størrelsesmessig plasserer nye V60 seg mellom V50 og V70 med sine 463 centimeter i lengden. Når det gjelder motorutvalget er det det samme som for S60. V60 kommer for øvrig naturlig nok med de samme omfattende sikkerhetssystemene som sedanen, med automatisk fotgjengergjenkjennelse og auto-brems, samt radarbaserte antikollisjonssystemer og vimsevarslere.

Volvo har satt seg som mål å selge minimum 50.000 eksemplarer av V60 i året, hovedsaklig i Vest-Europa. Bilen skal bygges på den tradisjonsrike Volvofabrikken på Torslanda ved Göteborg. Den kommer i forretningene til høsten - salgsstart i Norge blir etter planen i oktober.

Mer om V60 når vi etterhvert har fått prøvekjørt den.

V60 er som nevnt stasjonsvognutgaven av S60. Les om vår erfaring med den her.