Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid: Verdens første ladbare hybrid med dieselmotor foran og elmotor bak. En smarttelefon-app kan hjelpe deg med å holde styr på ladingen eller be om forhåndsoppvarming/nedkjøling. Foto: Volvo
Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid: Verdens første ladbare hybrid med dieselmotor foran og elmotor bak. En smarttelefon-app kan hjelpe deg med å holde styr på ladingen eller be om forhåndsoppvarming/nedkjøling. Foto: VolvoVis mer

Her er Volvo V60 Plug-in hybrid

Volvo starter snart salget av verdens første ladbare dieselhybrid, V60 D6.

En prototype ble vist på bilutstillingen i Genève i fjor og nå bekreftes det at bilen kommer i salg fra nå i vår (over påske) - og prisen er allerede klar (se nederst i artikkelen).

Det betyr imidlertid ikke at bilene vil bli umiddelbart levert til kundene - produksjonen skal settes i gang i november 2012.

Vi fikk imidlertid muligheten til å kjøre V60 Plug-in Hybrid allerede i mai 2011, i Berlin.

"Verdensmester"

Volvosjef Stefan Jacoby skjuler ikke sin stolthet over å være den som er først ute med en ladbar dieselhybridbil på markedet. Ifølge ham finnes det bare en bil for den bilfører som ønsker å sitte bak rattet i verdens mest geniale bil - nemlig Volvo V60 Plug-in Hybrid. Og nevnte fører blir lett identifiserbar; produksjonsbilen blir kun å få i den fargen vi ser på bildene, såkalt elektrisk sølv.

Foto: Volvo
Foto: Volvo
Volvo V60 Plug-in Hybrid fremstår som en av vinnerne i det nye budjsettforslaget. Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo


Overlegen

Ifølge Volvo er den ladbare hybriden helt overlegen det de kaller "første generasjon" hybridbiler - vi aner her et spark i retning Toyota/Lexus, men også Peugeot, som jo var først ute med en dieselhybrid. (Her kan du lese om vår testkjøring av Peugeot 3008 HYbrid4 med dieselmotor, elektromotor og firehjulsdrift). Den samme drivlinjen finnes også i stasjonsvognen 508 i en slags "allroad"-versjon - Her kan du lese vår test av 508 RXH.

Krefter i massevis

Hva har vi så her, som gjør at Stefan Jacoby kan skryte så uhemmet? Jo, for det første en kraftfull dieselmotor som driver forhjulene. Det er den femsylindrede 2,4-literen som yter 215 hestekrefter og et dreiemoment på 440 newtonmeter. For det andre har vi en elektromotor som driver bakakselen med en effekt på opptil 70 hestekrefter og et dreiemoment på 200 newtonmeter. Bilen er utstyrt med en sekstrinns automatisk girkasse.

Se video:


Valg av kjøremodus

Man kan velge mellom tre kjøreprogrammer. Via knapper kan man velge programmene Pure, Hybrid eller Power. Førstnevnte gjør det mulig å kjøre kun på strøm opptil fem mil - hvilket ifølge Volvo utgjør den maksimale avstanden et flertall av europeiske bilister tilbakelegger per dag.

Med andre ord vil en stor del av kjøringen kunne foregå uten lokale utslipp - vel å merke i hastigheter opp til 120 km/t. En ekstra "Save"-modus gjør det mulig å spare batterikapasitet til senere, for eksempel hvis man nærmer seg byen og ønsker å spare el-kapasiteten for å kjøre utslippsfritt inne i byen.

Over 100 mil

I Hybrid-modus skal bilen automatisk fordele måten den henter energi på, ved å utnytte elmotoren når det lønner seg, og dieselmotoren når det trengs - samt kombinasjonen av de to. I denne modus skal bilen klare seg med et dieselforbruk på bare 0,19 liter per mil ifølge produsenten. Det gir et oppsiktsvekkende lavt CO2-utslipp for denne typen bil på 49 gram per kilometer. Rekkevidden blir da på godt over 100 mil før man må lade/tanke.

Firehjulsdrift

Power-modus benyttes hvis man har det travelt, og her kombineres kreftene fra de to motorene til å gi maksimal kraftutvikling - kombinert med firehjulsdrift. Firehjulsdrift (AWD), kan for øvrig også velges ved behov, for eksempel for raskere oppstart eller ved utfordrende føreforhold. Den elektroniske styringsenhet sørger da for å fordele kreftene mellom for- og bakaksel på hensiktsmessig måte.

Les også: Vi har kjørt den helt elektriske Volvo C30!

Batteripakke

Når det gjelder energilagringen er den ivaretatt av den ladbare batteripakken som består av 10 moduler, hver med 20 litiumion-celler. En datamodul overvåker temperatur og lading, samt styrer vannavkjølingen, som drives av bilens klimaanlegg. Batteripakken er installert under stasjonsvognens lastegulv. Kapasiteten er 11,2 kWt.

Begrenset

V60 Plug-in Hybrid skal altså produseres fra sent i 2012, som modellår 2013. Totalt skal det produseres kun 1.000 eksemplarer av den årgangen. Planen er etter det å skalere opp produksjonen til mellom 4.000 og 6.000 biler fra og med modellår 2014.

Cirka 30 prosent av bilene skal selges i Sverige og nordiske naboland, mens de øvrige markedene Tyskland, Sveits, Belgia, Frankrike, Nederland og Storbritannia vil få mellom fem og 15 prosent hver.

Ikke vanvittig pris i Norge

Vi får opplyst fra den norske importøren at prisen her i landet blir 650.000 kroner - da i den høyest spesifiserte utgaven Summum, med en god del tilleggsutstyr inkludert. Tatt i betraktning teknologi, at bilen i utgangspunktet er meget velutstyrt og de ytelsene den skilter med, kan ikke det sies å være skandaløst dyrt - snarere tvert i mot.

Artikkelen er oppdatert - første versjon ble publisert 16/12-2011.