<B>SLIK SER DEN UT PÅ TEGNEBORDET:</B> "Ukonvensjonelt" er en understatement når det kommer til The Light Cycle. Og fint er det.
SLIK SER DEN UT PÅ TEGNEBORDET: "Ukonvensjonelt" er en understatement når det kommer til The Light Cycle. Og fint er det.Vis mer

Her er Tron-motorsykkelen

Eller The Light Cycle, som den egentlig heter. Og, ja, den kan kjøre.

For de som ikke kjenner Tron, og til tross for "Tron:Legacy-filmen" fra 2010 er det sikkert noen igjen der ute som ikke gjør det, så er det en Walt Disney-film i science fiction-drakt fra 1982.

Den handler om en programmerer (Jeff Bridges) som forsøker å hacke seg inn i sin eks-arbeidsgivers datasystem, for å få bekreftet at eks-sjefen stjal vedkommendes idéer og presenterte dem som sine egne.

Drømmesykkel?

Det er ikke så interessant her, det interessante for vår del er den fullstendig urealistiske motorsykkelen som dukker opp i oppfølgerfilmen fra i fjor, men som nå viser seg å være langt mer realistisk enn en skulle tro.

Parker Brothers Choppers har et slagord som passer "Tron-motorsykkelen" perfekt. Hvis du kan drømme det, kan vi bygge det, sier motorsykkelprodusentens hjemmesider, og det stemmer godt overens med The Light Cycle-prosjektet, kanskje med unntak av kjøreegenskapene, som ser dømt ut til å bli ganske uforutsigbare. Ligge i svingen? Tror ikke det.

El-motor og bensinmotor

Motorsyklene bygges kun på bestilling, og selv om den elektriske utgaven fortsatt er uten pris, har bensinutgaven med firetaktsmotor og 996 kubikk slagvolum en prislapp på 55.000 dollar (rundt 323.000 kroner med dagens kurs).

The Light Cycle er lovlig å kjøre på amerikanske veier, og skal være laget for "avslappet cruising" og (vi tuller ikke) "langsom oppvisningskjøring på tilstelninger". Sykkelen holdes sammen av en stålramme dekket av glassfiber. Det er denne glassfiberen som gir den oppsiktsvekkende doningen dens Tron-liknende utseende, og som forsåvidt også narrer tilskuere til å tro at den ikke er kjørbar.

Se videoen

El-utgaven har blant annet 96-volts el-motor og en litium ion-batteripakke innabords, og toppfarten skal angivelig - hvor usannsynlig det enn høres ut - ligge på rundt 160 km/t. Ladetida på 35 minutter høres også ut som science fiction, det samme gjør rekkevidden på 16 mil per lading.

Du kan se video av Tron-sykkelen som kjører svært forsiktig her: