Vi har sett Toyotas nye hjelpesystemer i bruk i trafikken i Tokyo. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Vi har sett Toyotas nye hjelpesystemer i bruk i trafikken i Tokyo. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆKVis mer

Her er Toyotas nye hjelpesystemer

Om noen år kjører du knapt bilen selv, og Toyota leder oss nå delvis til dette målet.

Vi har tidligere omtalt japanernes manglende tilstedeværelse når det gjelder tekniske og elektroniske hjelpesystemer, senest da Toyota lanserte siste generasjon Auris. I motsetning til konkurrentene, så mangler den selv enkle hjelpemidler som blant annet finnes hos de tyske og koreanske merkene.

I så måte har det vært lett å tro at japanerne har sovet i timen, men det har de selvfølgelig ikke.

Vi har tatt turen til Tokyo for å se hva de egentlig holder på med, for i disse dager lanserer de både den ene og den andre innretningen, systemer som vi får se i produksjonmodeller i løpet av halvannet år frem i tid.

2015

Det er i 2015 det vil skje. Da lanserer Toyota bil med førerassistansesystemer som gjør at bilen helt eller delvis kan kjøre av seg selv, ved hjelp av særlig to forskjellige assistansesystemer. Det er først og fremst en komminiserende utgave av adaptiv fartsholder, som kommuniserer med bilen foran på 700 MHz-båndet. Dette la ikke Toyota særlig vekt på foreløpig, ettersom dette tydeligvis er noe som er enkelt å endre før markedslansering.

I tillegg til fartsholderen brukes et system som finner filen du skal ligge i. Dette gjøres blant annet med hjelp av kameraer og andre innretninger som finner avstanden til oppmerkingen i veibanen, måler distansen på begge sider, og holder således bilen der den skal være med hjelp av aktiv styreinngrep.

Den samlede funksjonen kalles Automated Highway Driving Assist (AHDA), og er testet ut i lengre tid i Nevada, der testing av slike biler er tillatt. Spørsmålet er når de blir tillatt brukt i Europa.

EU vil sperre farten på bilen din

Det virker

Da vi var ute i trafikken i Tokyo for å se systemene i bruk, så var vi to biler i følge som kommuniserte med hverandre. Det er ingen tvil om at dette er noe som kommer, for en ting er å tenke tanken, med det virker også.

Kommunikasjon mellom bilene gjør det enkelt for bilene å holde samme hastighet. Dersom én seker farten, så vet den andre at det kommer en hastighetsendring, og om det er en senking eller økning allerede før den skjer. På denne måten slipper man den typiske trekkspill-effekten som oppstår når både mennesker og radardbaserte systemer har ansvaret med å avstanden. Filsystemene og styreinngrepet holder deg som sagt der du skal være.

Vis mer
Vis mer



De myke trafikantene

Foruten de selvkjørende bilene kommer Toyota også med et system som skal senke antall påkjørsler av fotgjengere. Dette er basert på et antikollisjonssystem, slik vi allerede kjenner det. De fleste slike systemer som reagerer når de merker at objekter kommer frem foran bilen.

Da vi skulle teste Toyotas nye system fikk vi på en lukket bane beskjed om å raskest mulig komme opp i 70 km/t, og bli der, noe som ble gjort. Ute på ei slette stod en bil ved siden av veibanen, og i det vi nærmet oss kom det en fotgjenger gående ut i veibanen bakenfor bilen. Testbilen, en Prius, ga lydsignalet, bremset av all kraft, og svingte unna fotgjengeren, ettersom vi ikke klarte å stoppe.

Det er nettopp dette som er nytt med Toyotas system. Den aktive styreassistansen slår inn, og styrer unna fortgjengeren med inntil 70 cm avstand. Dette gjør den først når den ser at den ikke rekker å stoppe.

I Japan står fotgjengere for omtrent 37 prosent av de fatale ulykkene, et tall Toyota nå ønsker å senke. Derfor forsøker de å gjøre dette til et produkt som ikke koster all verden, og således kan rulles ut i bred skala på flere forskjellige modeller fra 2015.

Formålet

Toyotas målsetning med alle de forskjellige hjelpesystemene er at de skal bidra til å frakte folk trygt og sikkert fra A til B. Det er således integreringen av de tre elementene mennesker, biler, og trafikkbildet som med dette skal bli bedre, om vi skal tro Toyota.

Tall fra National Police Agency Traffic Bureau forteller at antall omkomne i trafikken gått kraftig ned de siste 12 årene, men ikke blant seniorene, de fra 65 år og opp. Blant disse kan statistikken knapt vise til en bedring i det hele tatt, og det på de samme områder hvor antallet drepte blant de øvrige har sunket til under det halve. Samtidig er det antall drepte i bil som har sunket, mens antallet drepte fotgjengere nesten er det samme som før. Denne statistikken forteller en god del.

Toyota ser derfor et stort forbedringspotensiale med de nye systemene, for de fleste av dem hjelper til der sjåføren ikke er oppmerksom, rask nok, eller av andre grunner ikke gjør jobben godt nok.

Manglende førerdyktighet og for høy fart er hovedårsakene til at folk dør i trafikken, ifølge Statens Vegvesen.

Intelligent parkeringshjelp

Et tredje system vi fikk demonstrert og prøvd var en intelligent parkeringsassistent. Dette var tilsvarende andre systemer vi har prøvd. Her måler bilen opp lommen i det du kjører forbi. Dersom lommen er stor nok til at bilen får plass, så får du beskjed om det. Da er det bare å sette bilen i revers, og bilen styres automatisk inn på lommen den nettopp har måt opp. Ryggekameraet og parkeringssensorene forteller deg hva som er bak bilen, og hvor langt unna andre gjenstander du er.

Hjelpesystemene er delt inn i fem forskjellige områder, som igjen har flere forskjellige hjelpesystemer. Dette er de engelske betegnelsene som vil bli brukt.

Systemer for parkeringshjelp:
IPA: Intelligent Parking Assist
ICS: Intelligent Clearence sonar
DSC: Drive-start Control

Systemer for aktiv sikkerhet:
ACC: Adaptive Cruise Control
LKA: Lane Keeping Assist
LTC: Lane Trace Control
AFS: Adaptive Front-lightning System
BSM: Blind Spot Monitor
LDW: Lane Departure Warning
AHS: Adaptive High Beam System
AHBAutomatic High Beam

Systemer for pre-kollisjon:
PCS: Pre-Colision System
PBA: Pre-Colision Brake Assist

Systemer for passiv sikkerhet:
GOA: Global Outstanding Assesment
PUH: Pop-up Hood

Systemer for redningsbistand etter en ulykke:
AACN: Advanced Automatic Crash Notification

Video: