<b>GODE RÅD:</b> Alexander Gustavsen er sjåførlærer i Drammen. Han forteller tips og om feil i trafikken.   Foto: Hans Arne Vedlog/Dagbladet
GODE RÅD: Alexander Gustavsen er sjåførlærer i Drammen. Han forteller tips og om feil i trafikken. Foto: Hans Arne Vedlog/DagbladetVis mer

Her er tipsene som gjør at du ikke stryker

Å ta lappen er ikke så lett som man skulle tro, og prisene er stive. Da gjelder det å være godt forberedt.

Det finnes mange skrekkhistorier om grusom bilkjøring. Før ble det ofte med historiene, men i dag, hvor stort sett alle har et mobilkamera på seg til en hver tid, blir det meste fanget på film. Derfor kan vi nå more oss i timesvis med videoer på nettet.
Førerkortet kan bli elektronisk

Det er med andre ord ikke bare, bare å kjøre bil. Aller verst er det for de som er i ferd med å ta førekortet. De som kastes ut i trafikken, og forventes å levere plettfri kjøring ved første trykk på pedalen.

Det å ta førerkortet kan være litt skummelt for mange, og veldig dyrt for de aller fleste. Alexander Grytten Gustavsen (30) er trafikklærer ved Learn trafikkskole på Åssiden i Drammen. Han sier at ferdighetsnivået varierer elevene i mellom.

– Vi ser jo at ikke alle er like gode. Noen har kjørt mye bil før de kommer til oss, mens andre er helt ferske.

Dag Terje Langnes i Vegdirektoratet sier at det kan være lurt å starte opplæringen med timer hos en trafikkskole.

– Du lærer raskere, og det blir tidlig trygt å øvelseskjøre privat

Lider du av dette, så kan du miste lappen

Veien til førerkortet

Det å ta førerkortet er en lang, tidkrevende og kostbar prosess. Før var det slik at man kunne hoppe bak rattet med mor eller far så lenge man hadde fylt 16 år og hadde en L bak på bilen. Slik er det ikke lenger.

Her kan de ta lappen for bil fra de er 14 år

Derfor er det viktig å velge en seriøs trafikkskole. Mange skoler lokker med lave priser, men det er ofte en grunn til a prisen er så lav. I nyere tid har det blitt avslørt at mange tar betaling svart og at kvaliteten på de skolene som legger seg langt i prisleiet ofte har noen mangler hva kvalitet angår også.

Hos trafikkskolene deles nå kjøreopplæringen inn i trinn.

  • Første trinn, Trafikalt grunnkurs må tas før du kan begynne å øvelseskjøre. Det er et kurs på 17 undervisningstimer og prisene varierer noe.
  • Deretter følger trinn to; Grunnleggende kjøretøy – og kjørekompetanse. Her skal eleven lære seg å mestre bilen rent kjøreteknisk uten forstyrrelser fra andre elementer. Dette trinnet avsluttes med en obligatorisk veiledningstime.
  • Trinn tre handler om trafikken. Hovedmålet her at eleven skal bli tydelig, sikker og selvstendig ved kjøring i trafikken. Dette trinnet inneholder de obligatoriske elementene sikkerhetskurs på bane, som er fire undervisningstimer. Også her avsluttes det med en veiledningstime.
  • Trinn fire er den siste og avsluttende delen av kurset. Denne delen retter fokuset risikoforståelse og selvinnsikt. Trinnet består av et 13-timers sikkerhetskurs på vei.
Det obligatoriske trinnsystemet er utviklet av Vegdirektoratet som et ledd i Nasjonal Transportplan av 2002-2011.

I tillegg må du ta en teoriprøve. Det er ikke krav om å ta undervisning på forhånd, men trafikkskolene anbefaler det, da strykprosenten er høy.

I følge data fra Statens Vegvesen var strykprosenten på teoriprøven i 2014 hele 41%

Antall timer som anbefales per trinn under kjøreopplæringen er det de respektive trafikkskolene anser som et minimumskrav. Det kan dermed hende at du må ha flere timer og at det derfor vil koste mer.

Kjører du lovlig med henger?

SKREKK-EKSEMPLER: Sjåførlærer Alexander Gustavsen har mange skrekkeksempler på lager. Foto: Hans Arne Vedlog/Dagbladet Vis mer


Tips og triks

Gustavsen vet som kjørelærer at det er mange ting man må huske på når man begir seg ut i trafikken for første gang. Han, i samsvar med kollegene, har noen tips til hva man bør vektlegge før man begynner kjøreopplæringen.

  • Kom i kontakt med en seriøs trafikkskole så tidlig som mulig. Kontakt flere skoler slik at du får inntrykk av kvaliteten. Ikke kun spør om pris, da havner du på skoler som tar snarveier som ikke gagner eleven.
  • Ta det obligatoriske trafikale grunnkurset når du er 15 år slik at du er klar til å øvelseskjøre fra 16-årsdagen.
  • Øvelseskjør så mye som mulig fra 16-årsalderen. Ta en kjøretime hos en trafikkskole etter noen uker med øvelseskjøring slik at trafikklæreren og eleven kan legge en felles plan tidlig i opplæringsforløpet. Foresatte er ofte med i baksetet på kjøretimer hos Learn slik at de ser hva trafikklæreren legger vekt på iht. nivået.
  • Tren på de viktige tingene iht. nivået. Det har ikke noen hensikt å øve på bykjøring og rundkjøringer når eleven har problemer med igangsetting og giring. Dette får dere tips om på trafikkskolen.
  • Delta på teorikurs, les teoriboka og gjør oppgaver i boka og på iLearn.no eller noe lignende. Det er positivt å ha kunnskap og bestå teorieksamen så tidlig som mulig slik at du er rustet for kjøring i trafikk. Teorieksamen kan du ta når du er 17,5 år.
Langnes i Vegdirektoratet sier seg enig med tipsene fra kjøreskolen.

– Du som øvelseskjører, trafikklæreren og den du øvelseskjører med privat, bør samarbeide tett gjennom hele opplæringen. Slik kan den grunnleggende opplæringen skje mest mulig effektivt og sikkert, og gi et godt utgangspunkt for videre opplæring.

Han oppfordrer også de som tar førerkortet til å kjøre mye privat. KJøretimer er dyre, de fleste ligger på 600-700 kr, derfor er det også økonomisk gunstig å kjøre privat.

– For at du skal få øvd nok, vil mesteparten av øvelseskjøringen måtte skje privat. Tar du førerkortet for første gang, bør du bruke minst to år på opplæringen før du går opp til førerprøven.

Han understreker at øvelseskjøring ikke må være til fare eller unødig ulempe for annen trafikk.

Flere burde miste lappen

Skrekkeksempler

Det er ikke alle som er like dyktige bak rattet, og Gustavsen kan fortelle om noen situasjoner som fort kunne gått riktig så ille.

– Vi har selvfølgelig hatt elever som er på vei i feil kjøreretning, eller at vi må bremse for fotgjengere og lignende, uten å få en bil bakfra, sier Gustavsen.

Her er noen historier fra virkeligheten:

Da Gustavsen var trafikklærerstudent i Sverige satt en annen student i baksetet. Plutselig hylte hun! Et lite ekorn løp over veien omlag 50m foran bilen i en 90-sone. Eleven som kjørte ble redd og trykket inn bremsen. Bak studentbilen fulgte et vogntog tett på.

– Vi har jo pedaler, men hvis eleven bremser får vi ikke gjort så mye med det, sier Gustavsen.

Eleven bremset så hardt at Gustavsen måtte ta tak i buksebenet og rive benet løs fra bremsepedalen.

– Det ble en lærerik erfaring for alle i bilen og kanskje vogntoget i henhold til avstand, sier Gustavsen.

En kjørelærer fra Learn i Lier var på vei hjem fra sikkerhetskurs på "veg dag 1" med to elever. Eleven som kjørte, hadde mange timer bak rattet, og ble sløv i blikket. Plutselig ble han vinglete og svingte over i motsatt kjørefelt hvor det kom en møtende bil i en 80-sone. Trafikklæreren fulgte godt med og fikk kastet seg over rattet, og svingt tilbake i siste liten. Nyttig erfaring i henhold til å kjøre langt og ta pauser.

Gustavsen hadde en elev for noen måneder siden som nøys så kraftig at han var på vei ut i grøften før Gustavsen klarte å ta tak i rattet og svinge bilen opp på veien igjen.

Flere tar førerkortet, mange stryker

På tross av høy pris, er det likevel flere som tar førekortet nå enn for 14 år siden. Tall fra Vegvesener viser at det i år 2000 var 69.415 personer som hadde oppkjøring, mens det i 2014 var hele 96.465 som gjennomførte førerprøven.

Antall nye førerkort fra 2000-2014
ÅrAntall gjennomførteProsent bestått
20149646574
20139681374
20128946175
20118587175
20108733177
20098231477
20087794676
20077067976
20066401975
20058498473
20047573673
20037705471
20027496872
20017130877
20006941572


2013 er det året med høyest antall gjennomførte førerprøver - hele 96.813.

Selv om det er mange som tar føreprøven hvert år, er det likevel overraskende høy strykprosenten. Gjennomsnittet ligger på nærmere 25% som stryker på oppkjøringen hvert år. Lavest var den i 2003, da nesten en tredjedel av de som hadde oppkjøring strøk.

Selv om veien til førekortet kan virke både lang og dyr, er det er fornuftig investering. En god sjåfør er ikke bare viktig for sin egen sikkerhet, men også for alle andres.