<b>SJEFEN SJØL:</b> Model X ble naturligvis lansert av sjefen sjøl, nesten på Apple-vis.  Foto: Reuters/stephen Lam/NTB Scanpix
SJEFEN SJØL: Model X ble naturligvis lansert av sjefen sjøl, nesten på Apple-vis. Foto: Reuters/stephen Lam/NTB ScanpixVis mer

Her er Tesla Model X

Som i et vekkelsesmøte ble bilen ble lansert til jubelrop og applaus. De første kundene har nå fått bilene sine.

Det ble full jubel da Elon Musk inntok scenen i et lokale nær deres hovedsete i Freemont i natt.

Nesten fire år etter at han viste konseptbilen av Model X for første gang fikk de første kundene bilene sine i natt.

Tilstede var inviterte gjester, kunder og presse. Mange har allerede lagt inn store summer for å sette seg på venteliste, og felles for disse er at de ikke har sett det ferdige produktet før i natt.

Tidspunkt for lillebror Model 3 er klart

Mye likt som på Model S

Model X er på mange måter bygget på den samme drivlinjen som Model S, og mange av premissene var således gitt på forhånd.

Vi kjenner igjen batteripakkene fra Model S 70, 85 og 90D, og motorene er også de samme. Takket være større volum og vekt har Model X et snev dårligere ytelser enn Model S, men kun marginalt, og likevel bedre enn de fleste konkurrentene med forbrenningsmotor.

Også plattformen er i det store og hele den samme.

Test: Budsjettversjonen av Model S

FAMILIETREKK: Model X er ikke ulik Model S i sin fremtoning. Foto: Reuters/Stephen Lam/NTB Scanpix Vis mer


Spennende dører

Det var naturligvis stor spenning rundt bakdørene, som på konseptbilen er formet som måkevingdører. Disse har Elon lovet skulle bestå, noe de også har gjort.

Han demonstrerte også hvor liten plass de tar sideveis for å folde seg ut, og på imponerende vis tar de faktisk mindre plass enn skyvdører, som sitter på en del konkurrerende modeller.

Les også: Tesla skrur igjen ladekrana

Både fremre og bakre sidedører er elektrisk operert, og man trenger faktisk ikke ta i noen av dørene for å lukke de opp og igjen. Dessverre piper de en hel del mens de jobber, noe vi får håpe det blir mulig å slå av. Bakdørene har sensorer som føler hvor høyt det er under taket, og justerer seg selv i forhold til det.

Vi får også håpe dørene vil fungere godt i praksis på snøfyllte fjellturer og i streng kulde.

STOR ÅPNING: Dørene gir god plass til å komme inn og ut, men er de klar for norsk vinter? Foto: JUSTIN SULLIVAN/AFP/NTB SCANPIX Vis mer


Beskytter mot kjemiske våpen

For at passasjerene skal være så godt beskyttet mot andre «skitne» bilister, har Tesla installert et luftfilter som de sier er ti ganger så stort og bra som hos typiske konkurrenter. Ifølge Elon Musk gjør dette filteret en 800 ganger bedre jobb enn normalt for de minste partiklene, og 300 ganger bedre for de største.

Dette skal til og med være så bra at bilen har fått en knapp som hindrer biokjemiske stoffer å komme inn i bilen, om man blir utsatt for den slags. Trykk på «Biodefence-knappen», og du er sikker.

Dette ble naturligvis lansert med et smil om munnen.

Innvendig finner du også et stereoanlegg med 17 høyttalere og til sammen 560 Watts forsterker.

BIOKJEMISKE VÅPEN: Denne bilen skal beskytte deg mot det meste. Foto: Reuters/Stephen Lam/NTB Scanpix Vis mer


Her er avsindige P85D

Innvendig nytt

Seterad to er forøvrig elektrifisert, og går på skinner slik at det blir enkelt å komme inn og ut av tredje seterad helt bakerst. Elon Musk er en mann med fem barn, så han kjenner godt til utfordringene.

Utsikten skal det derimot ikke stå på. Frontruten går høyt over hodet på de som sitter i fremstolene, noe som gir god oversikt. Dette skapte noen utfordringer i forhold til solskjermen, som nå ligger langs a-stolpen når den ikke er i bruk. Hvordan dette fungerer i kombinasjon med kollisjonsputene kjenner vi ikke til.

KJENT INTERIØR: Dashbordet skiller seg ikke nevneverdig fra det vi kjenner igjen fra Model S. Foto: AP/Marcio Jose Sanchez/NTB Scanpix Vis mer


Model S til svært gunstig pris

Litt detaljer gjenstår

Noen av de som så bilen live mener fortsatt at Tesla har en del å gå på i forhold til detaljer og den siste finish. Noen har sågar trukket frem dårlig ergonomi som et ankepunkt.

-De er garantert de mest avanserte solskjermene i bransjen, fortalte Musk.

Musk innrømmet også at detaljer som de har lagt mye arbeid ned i å løse kanskje kunne vært unnlatt, men når de først er gjort, så vil kundene kunne glede seg over det.

LES MER OM: Verdens raskeste sedan

Hengerfeste og sykkelstativ

Nytt er også at bilen som den første skikkelige elbilen har fått tilhengerfeste. I tillegg kan den leveres med et nytt sykkel og skifeste for opp til fire sykler, eller seks par med ski som festes med et klips på fem sekunder bak på bilen. Fortsatt kan du åpne og lukke bakluken.

LYKKELIG KUNDE: En av de nye kundene hadde også sikret seg en skiltplate som står i stil. Foto: Reuters/Stephen Lam/NTB Scanpix Vis mer


Etter at selve lanseringen var over var det på tide å dele ut biler til de fem første kundene.

Elon Musk tok imot kundene med stjernekommentaren «Hey, what’s up, man?».

Hvilken annen toppsjef i bilbransjen kunne vel funnet på å gjøre det samme?

LES ALT OM TESLA HER