IKKE BATMOBILE: Spada Codatronca Monza er i bunn og grunn en blodtrimmet Corvette med Spada-karosseri. Med sine 720 hester greier den 0-100-sprinten på tre sekunder blank! Foto: Produsenten
IKKE BATMOBILE: Spada Codatronca Monza er i bunn og grunn en blodtrimmet Corvette med Spada-karosseri. Med sine 720 hester greier den 0-100-sprinten på tre sekunder blank! Foto: ProdusentenVis mer

Her er Spada Codatronca Monza

Du husker sikkert Spada Codatronca Coupé fra 2008. La oss i dag presentere Codatronca Monza!

Nei, det er ikke Gotham City og det er ikke Batmobile. Men Spada spiller på det (se i video nederst).

Tideligere denne måneden ble denne hyper-eksklusive supersportsbilen presentert for pressen. Spada Codatronca Monza er den logiske etterfølgeren til Codatronca Coupé som ble vist i 2008. Coda tronca betyr omtrent "avkuttet hale" og refererer til designstilen med en hekk som på en måte slutter plutselig.

Zagato-historie

For folk som kan noe om italiensk design er Spada et velkjent navn. Ercole Spada (i dag 74 år), var sjefsdesigner for Zagato på 60-tallet og har dermed signert designmessige mesterverk for merker som Aston Martin, Ferrari, Maserati, Alfa Romeo, Abarth, Fiat og Lancia - litt av en merittliste! (En liste du kan se nærmere på her). I nyere tid har han vært involvert i - for de fleste - mer obskure prosjekter, derav Codatronca, i samarbeid med sønnen Paolo.

Spyderen mer ekstrem

Foto: Produsenten
IKKE BATMOBILE: Spada Codatronca Monza er i bunn og grunn en blodtrimmet Corvette med Spada-karosseri. Med sine 720 hester greier den 0-100-sprinten på tre sekunder blank! Foto: Produsenten
Dette er Spada Codatronca Coupé, presentert i 2008. Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten

Dette er et av de mer spektakulære italienske prosjektene basert på mekanikk fra USA, i dette tilfellet Corvette. Designen er ved Spadaconcept, konstruksjonen ved Spadavetturasport og interiøret ved Aznom - som også er selskapet som har gitt Spada oppdraget med å utføre prosjektet. Codatronca Monza er basert på Codatronca Coupé som ble vist på den eksklusive utstillingen Top Marques i Monaco i 2008, men Monza er en god del mer ekstrem og trekker tankene hen til de heftigste spyderne fra 60-tallet.


Monza-hyllest

Bilen er til ære for Monza, byen nord for Milano hvor den mest kjente racerbanen i Italia ligger. Aznom er da også selvsagt Monza stavet baklengs. Det er et designfirma med velfortjent renommé, som har vært borti bil tidligere. Vi skrev for eksempel om Castagna Aznom, som du kan lese om her, i 2007. Under presentasjonen av filmen Cars 2 ble Codatronca brukt til VIP-skyss.

Les også: Bilene i Cars 2 - se Lynet McQueens nye venner og fiender!

720 hester

Og bilen, da? Jo, det er altså Spadadesign realisert i karbon og diverse komposittmaterialer på en rørramme i aluminium. "Hjertet" er en modifisert Corvette-drivlinje med V8 på syv liter, to rotrex sentrifugalkompressorer, en toppeffekt på hele 720 hestekrefter og 900 newtonmeter dreiemoment. Gitt at spyderen bare veier 1.180 kilo, eller omtrent som en VW Polo, gir dette supersportsytelser; 0-100 tar bare tre sekunder - i første gir - og toppfarten er 335 kilometer i timen. Giringen foregår med en svært kortsteget sekstrinns manuell kasse.

Les om en annen eksotisk italiener med coda tronca-hekk her: Zagato TZ3 Stradale - Skjønnhet med ti sylindre.

Kjøredata og -video

Spada Codatronca Coupé - presentert i 2008. Vis mer


Bilen er utstyrt med CAN-datalagring kombinert med GPS integrert i rattet og har et medbragt HD-videokamera som også legger inn kjøredataene som blir registrert via rattet.

Dekkene er Pirelli PZero Corsa på Oz Ultra-Leggera felger og bremser og fullt adaptivt understell er av FIA GT3-godkjent type.

Kan bestilles

Bilen som vises her er et unikt eksemplar, men det er mulig å bestille sin Codatronca Monza. Spesifikasjoner ut til kunde vet vi i skrivende stund ikke mer om. Det er bare å ta kontakt med et av firmaene Spadaconcept srl eller Aznom srl.

Italienerne lar seg stadig friste til å gjøre egen design på amerikansk mekanisk basis. Les for eksempel her om Bertones fantastiske Mantide basert på Corvette ZR1 - og enda raskere!

Og her kan du lese om Giugiaros "spaghetti-Mustang"!

Se Spadas presentasjonsvideo: