SLK 350 (R 172) 2010 Foto: Mercedes-Benz
SLK 350 (R 172) 2010 Foto: Mercedes-BenzVis mer

Her er SLK: Ny kupékabriolet fra Mercedes

Tredje generasjon SLK er nå offisiell. Og den ser bedre ut enn på de lekkede bildene.

NB: OPPDATERT 13/01 kl. 13:50: Nå er nye Mercedes SLK offisiell, og kommer til Norge om kort tid. I 1996 lanserte Mercedes en snerten liten sportsbil i et originalt format, kabriokupéen var født. Riktignok hadde Peugeot funnet opp konseptet med sin 402 Eclipse fra 1938 og Mitsubishi hadde en lignende løsning på sin 3000 GT fra året før, men med SLK ble kabriokupéen for alvor kjent i markedet og Peugeot fulgte opp i et helt annet segment med småtassen 206 CC som kom i 2000. Senere har en rekke produsenter fulgt opp, uten at segmentet kan sies å ha nådd noen stor utbredelse. Og enkelte merker fortsetter utelukkende å sverge til stofftak-kabrioleten, som Audi.

Lekkasjer og atter lekkasjer

Foranledningen til offentliggjøringen av disse offisielle bildene av SLK tredje generasjon har vært en irriterende prosess. Først lekket en reklamefilm ut på nettet (les saken her), dernest lekket bilder fra det amerikanske patentverket også ut på nettet. Vi hadde derfor en ganske klar idé om oppsynet på denne bilen, som har en så spesiell plass i Mercedes-produktspekteret. Allikevel blir det noe annet og mer harmonisk å se bilen på skikkelige studiofotografier.

SLK 350 (R 172) 2010 Foto: Mercedes-Benz
SLK 350 (R 172) 2010 Foto: Mercedes-Benz
SLK 350 (R 172) 2010 Foto: Mercedes-Benz
SLK 350 (R 172) 2010 Foto: Mercedes-Benz
SLK 350 (R 172) 2010 Foto: Mercedes-Benz
SLK 350 (R 172) 2010 Foto: Mercedes-Benz
SLK 350 (R 172) 2010 Foto: Mercedes-Benz
SLK 350 (R 172) 2010 Foto: Mercedes-Benz
SLK 350 (R 172) 2010 Foto: Mercedes-Benz
SLK 350 (R 172) 2010
SLK 350 (R 172) 2010 Foto: Mercedes-Benz
SLK 350 (R 172) 2010 Foto: Mercedes-Benz
SLK 350 (R 172) 2010 Foto: Mercedes-Benz
SLK 350 ( R 172 ) 2010 Foto: Mercedes-Benz
SLK 350 (R 172) 2010 Foto: Mercedes-Benz
SLK 350 (R 172) 2010 Foto: Mercedes-Benz
SLK 350 (R 172) 2010 Foto: Mercedes-Benz
SLK 350 (R 172) 2010 Foto: Mercedes-Benz
SLK 350 (R 172) 2010 Foto: Mercedes-Benz
SLK 350 (R 172) 2010 Foto: Mercedes-Benz
SLK 350 (R 172) 2011 Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz


Pris: Fra 517.000 kroner

Dagens SLK har en toliters kompressormotor som yter 184 hestekrefter og koster 545.000 kroner. Den vil bli erstattet av en turbomotor på 1,8 liter i SLK 200, fortsatt med 184 hester, men med lavere forbruk. Prisen på denne innstegsversjonen blir 517.000 kroner. Toppmotoriseringen i dag er 55 AMG, som koster 1,4 millioner kroner. Det vil også etter hvert komme en modernisert utgave av denne. Alt i alt hevder Mercedes at nykommeren har redusert forbruk og utslipp med opptil 25 % i forhold til den utgående modellen.

I denne omgang kommer de følgende variantene med bensinmotorer (BE står for BlueEfficiency): SLK 200 BE, SLK 250 BE og SLK 350 BE.

Versjoner ved lansering:

(Verdiene er med 7 G-tronic automatgirkasse)
ModellYtelseForbrukCO2-utslipp0-100 km/tPris
SLK 200 BE184 hk0,61 l/mil142 g/km7,0 sek.517.000 kr
SLK 250 BE205 hk0,62 l/mil144 g/km6,6 sek.611.000 kr
SLK 350 BE306 hk0,71 l/mil167 g/km5,6 sek911.000 kr


Introduserer diesel

Men det mest interessante for potensielle norske kunder er naturligvis at det med tredje generasjon SLK vil bli introdusert en kraftpakke av en firesylindret diesel. Det dreier seg om 2,1-literen med biturbo og 204 hester som har overbevist både i C-klasse, E-klasse og i SUVen GLK. Den utmerker seg hovedsaklig ved sitt mektige dreiemoment på 500 newtonmeter og vil gi SLK mer enn nok kraftressurser.

Flere bilder:

Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
SLK er en av bilene du kan få med en semimatt farge fra Mercedes-Benz. Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz


Les flere Mercedes-saker her.