<b>LYKKEBRINGER?</b> Her viser toppsjefen til Renault (og Nissan), frem den franske produsentens nye håpefulle. Talisman går rett i clinch med VW Passat og Ford Mondeo. Produksjonen er i gang og bilene kommer i butikkene etter ferien. Stasjonsvognen blir tilgjengelig i etterkant. Foto: KNUT MOBERG
LYKKEBRINGER? Her viser toppsjefen til Renault (og Nissan), frem den franske produsentens nye håpefulle. Talisman går rett i clinch med VW Passat og Ford Mondeo. Produksjonen er i gang og bilene kommer i butikkene etter ferien. Stasjonsvognen blir tilgjengelig i etterkant. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Her er Renault Talisman

Nå er det tydelig at Renault virkelig mener alvor. Men er det for sent?

Renault har vært så å si fraværende fra familiebilenes mellomklasse - der det hovedsaklig er biler som Volkswagen Passat, Ford Mondeo, Toyota Avensis og Mazda 6 som i dag er synlige i trafikkebildet her hjemme.

Men med sin nye stjernemodell ved navn Talisman, har den franske produsenten tenkt å satse beinhardt i denne klassen igjen. Dette til tross for at segmentet er på en nedadgående trend salgsmessig , både i Norge og ellers i Europa.

Men det har Renault allerede tatt konsekvensen av ved å lansere både den lille crossoveren Captur og den større konkurrenten til Nissan Qashqai - Kadjar. (Les vår test av Kadjar her).

Renaults metode, selvsagt inspirert av den dynamiske toppsjefen, Carlos Ghosn, har øyensynlig vært: Ta de fremste og nyeste konkurrentene - med VW Passat i tet - plukke dem fra hverandre, og forsøke å gjøre alt bedre.

Stasjonsvogn senere

Om de har fått det til, kan vi selvsagt ikke ha noen formening om før vi har fått anledning til å prøvekjøre bilen, og det blir dessverre ikke aktuelt før etter sommerferien. Dessuten vil sannsynligvis ikke bilen ha noen potensiell karrière å snakke om her i landet før stasjonsvognen kommer. Det vil ikke skje før etter at den er vist på bilmessen i Frankfurt i september.

LYSSIGNATUR: Med dette LED-mønsteret i hekken skal Talisman være gjenkjennelig i mørket. Foto: RENAULT DESIGN
HØYVERDIG: Vårt førsteinntrykk av interiøret i Talisman var riktig bra. Foto: RENAULT
SKULPTUR: Her er to medlemmer av designteamet i ferd med å gi form til designen signert Laurens van den Ackers. Foto: RENAULT DESIGN
SKAPT FOR NORGE? Renault brukte spektakulære norske landskap som kulisse på presentasjonsbildene av nye Talisman. Foto: RENAULT
EKSKLUSIVT: Vi var heldige og fikk, før selve presentasjonen, en spennende innføring i sjefsdesignerens filosofi som ligger til grunn for formgivningen av den nye bilen: En kombinasjon av tysk kvalitetsinntrykk og franske kultur-impulser. Foto: DINSIDE
KATTA UT AV SEKKEN: ...og så var Renaults Passat-konkurrent offisiell. Foto: KNUT MOBERG
TEGNER OG FORTELLER: Her er sjefsdesigneren i ferd med å forklare realsjonene mellom design, proporsjoner og innvendig plass. Vi kunne konstatere at sistnevnte er sjenerøs. Foto: KNUT MOBERG
FORTSATT VIKTIG: Selv om det tradisjonelle familiebilsegmentet (D-segmentet), taper markedsandeler, er det fortsatt viktig å være til stede der - det viser Renault her med all tydelighet. Legg merke til Atlanterhavsveien bak Renault-toppsjefen. Foto: KNUT MOBERG
MODERNE: Tidsriktig førermiljø med oppkoblinsmuligheter og stor skjerm i midtkonsollen. Foto: KNUT MOBERG


Nær-premium-inntrykk

Men vi innrømmer allerede nå at førsteinntrykket er imponerende og presentasjonen i forkant av lanseringen av bilen handlet hovedsaklig om design og kvalitet. Dinside fikk for øvrig en eksklusiv samtale med sjefdesigneren Laurens van den Acker som var tydelig i slag og som åpenbart har fått lov til å utfolde seg sammen med sine medarbeidere for å gi form til den nye bilen, både innvendig og utvendig.

Bilen vi så nærmere på og fikk prøvesitte ga unektelig et meget solid førsteinntrykk, med grundig og elegant finish, høyverdige materialer og tilsynelatende nøyaktige sammenføyninger både utvendig og innvendig. Det dreier seg om dyreste utstyrsnivå, som heter Initiale Paris - kjent fra nye Renault Espace, som per dato ikke selges i Norge.

Det er helt klart at Renault med denne bilen håper at publikum skal glemme forgjengeren, Laguna, så raskt som mulig - og denne ble da heller ikke dratt frem under presentasjonen.

MODERNE: Tidsriktig førermiljø med oppkoblinsmuligheter og stor skjerm i midtkonsollen. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Utstyrs-bonanza

Det meste av moderne sikkerhets- og assistanse-utstyr er på plass. R-link (apper, oppkobling til nett og personlig tilpasset informasjon med grensesnitt via en stor berøringsskjerm), er selvsagt på plass. Vi vil tro, som det loves, at med problemene denne bilprodusenten tidligere har hatt med sine avanserte elektroniske systemer, har de denne gangen gjort en grundigere jobb med kvalitetssikringen. Dette er et av punktene Carlos Ghosn nevnte hvor utveksling av erfaringer mellom japanske Nissan og franske Renault har begynt å bære frukter.

Hva slags systemer det dreier seg om? Jo, for eksempel kan man, via det såkalte MultiSense-systemet, velge mellom flere ulike kjøreprogrammer avhengig av om man ønsker økonomisk, sportslig, eller hovedsaklig komfortabelt oppsett. Disse innvirker på det adaptive understellets oppsett, den adaptive styringens respons, parameterne for firehjulsstyringen («4Control») og til og med faktorer som innvendig belysning, massasje i setene (komfort-innstilling) eller typen lyd motoren gir. Dette gleder vi oss virkelig til å prøve!

Kompakt motorisering

EKSKLUSIVT: Vi var heldige og fikk, før selve presentasjonen, en spennende innføring i sjefsdesignerens filosofi som ligger til grunn for formgivningen av den nye bilen: En kombinasjon av tysk kvalitetsinntrykk og franske kultur-impulser. Foto: DINSIDE Vis mer


På motor-siden fikk vi presentert tre dieselvarianter og to bensinvarianter. Alle er 1,6-litere med turbolading. Diesel kommer i en versjon på 110 hester og 260 newtonmeter, en på 130 hester og 320 newtonmeter og en kraftpakke på 160 hester og 380 newtonmeter.

Bensin blir tilgjengelig med 150 og 200 hester. Girkassene er sekstrinns manuell som standard og dobbeltkløtsjkasse med seks trinn med den sterkeste dieselmotoren - den kan også leveres med de to andre. Begge bensinmotorene leveres med syvtrinns dobbeltkløtsjkasser.

Under 100 gram

Selvsagt er motorene, i det minste på papiret, drivstoffeffektive med offisielle CO2-utslippstall helt ned til 95 gram per kilometer.

Mer presise data vil komme etterhvert - dette vil vi komme tilbake til i anledning prøvekjøringen. Det er lovet god kjøredynamikk, takket være blant annet den allerede nevnte nyeste generasjon firehjulsstyring.

Det gleder vi oss til å teste ut, men må altså være tålmodige noen måneder til...

Se mer av designen i videoen:


Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av bilprodusenten. Les mer her