<B>DEN FEMTE A4: </B>Den er ikke revolusjonerende ny utvendig, men den er strukket og tilbyr mer innvendig plass. Foto: AUDI
DEN FEMTE A4: Den er ikke revolusjonerende ny utvendig, men den er strukket og tilbyr mer innvendig plass. Foto: AUDIVis mer

Her er prisene for helt nye Audi A4

I november kommer endelig en ny utgave av Audi A4. Den er også blitt billigere enn før.

Med mer teknikk, mer sport, mer komfort og mer plass. Det er stikkordene for den femte generasjonen av Audi A4.

Sammenlignet med forrige generasjon har også bilen blitt noe større, noe som ikke minst kommer den innvendige plassen til gode.

Nye A4 skal som vanlig ut å konkurrere med C-klasse fra Mercedes-Benz og BMW 3-serie, som også blir ny.

Ved lanseringen tilbys seks motoralternativer: Tre TFSI-bensinmotorer og fire TDI-dieselmotorer. Ytelsene strekker seg i første omgang fra 150 til 252 hk.

Alle motorene følger EU6-norm og sammenlignet med forrige generasjon er forbruket redusert med opp til 21 prosent.

Dieselmotoren 2.0 TDI 150 hk kan nå skilte med et C02-utslipp fra 95 g/km.

En nyutviklet S tronic automatgirkasse kan leveres til alle motorene. Flere modeller tilbys også med quattro firehjulsdrift.

De mest populære motorversjonene i Norge vil sannsynligvis bli 2.0 TDI 150 hk quattro (kommer 2. halvår 2016) og 2.0 TDI 190 hk quattro S tronic.

Vi spår også at bensinmotoren 1.4 TFSI 150 hk med S tronic vil være interessant for mange. Seinere vil utvalget utvides med flere motorer og drivlinjer.

Billigere enn før

Prisene starter på 347.500 kroner (sedan 1,4 TFSI 150 hk). Dessverre kommer ikke stasjonsvogn-utgaven med de minste motorene før i mars 2016.

Enkelte av utgavene blir vesentlig rimeligere enn før: A4 Avant 3.0 TDI 218 hk quattro S tronic koster nå fra kr 565.000. Det er en reduksjon på over 100.000,- sammenlignet med hva forrige generasjon kostet som stasjonsvogn med quattro firehjulsdrift og V6-motorisering.

Vis mer


Med en lengde på rundt 4,73 meter, en akselavstand på 2,82 meter og et bagasjerom på stasjonsvognen som rommer 1.510 liter når seteryggene er lagt ned, er A4 virkelig blitt voksen. Med seteryggene oppe har du 505 liter til rådighet – 15 liter mer enn på utgående modell.

Innvendig har Audi tatt grep. Det er et svært ryddig interiør, som samtidig ser sobert ut.

Dashbordet i nye A4 ligner veldig på det vi har sett i nye Q7, så familiebåndene er ivaretatt. MMI-systemet er også veldig likt bygget opp, og du har også her mulighet for å få det konfigurerbare instrumentpanelet, som naturligvis ikke er standard.

LES OGSÅ: Vi har testet nye Audi Q7

NY COCKPIT: Audi har hentet fram mange av de samme elementene som i nye Q7. Det er intuitivt og lekkert. Foto: AUDI Vis mer


Sportsutgave

Den nye Audi A4 leveres nå for første gang i to ulike versjoner: Sport-utgaven skiller seg blant annet ut med utvendige designelementer og sportsseter i skinn som standard.

Xenon plus med LED-kjørelys, DAB+, bluetooth-tilkobling og nødbrems-funksjon er blant standardutstyret på alle modellene.

Mulighetene for individualisering og tilvalg er mange, deriblant tilkoblingen med Apple Car Play og Google Android Auto.

Satser på utstyrspakker

Det tilbys også fire forskjellige utstyrspakker:

Navigasjonspakke: Navigasjon plus med MMI touch, virtual cockpit, multifunksjonsratt plus og Audi phone box med induktiv lading. Pakkepris: 27.900 kroner (Ordinært: kr 45.900 kroner)

Vinterpakke: Drivstoffdrevet motor- og kupévarmer, 4-soners klimaanlegg og setevarme foran og bak. Pakkepris: kr 21.990 kroner. (Ordinært: 29.560 kroner)

Businesspakke 1: Audi smartphone interface, music interface, navigasjonsforberedelse, parkeringssensorer bak, cruise control og lys- og regnsensor. Pakkepris: 13.900 kroner (Ordinært: 19.880 kroner)

Businesspakke 2: Navigasjon plus med MMI touch, virtual cockpit, multifunksjonsratt plus, Audi phone box med induktiv lading, parkeringssystem foran og bak og cruise control. Pakkepris: 39.500 kroner. (Ordinært: 59.420 kroner)

Nye A4 får sin verdensdebut på bilutstillingen i Frankfurt, men kan bestilles allerede fra 14. september.

AUDI RS 3: Verdens snilleste råtass