Den går på strøm, og ankommer landet i september. Pris kr. 259.000,-. Foto: Knut Moberg
Den går på strøm, og ankommer landet i september. Pris kr. 259.000,-. Foto: Knut MobergVis mer

Her er prisen på Ford Focus Electric

Den skulle bli konkurransedyktig på pris, men er den det?

Norge er et elbilens mekka. På grunn av våre fordelaktige avgifter for elbilen er andelen solgte elbiler i Norge desidert størst i verden. Nå vil også Ford tilby nordmenn elbil i form av sin nye Focus Electric, men vil vi ha den?

Vi har sagt det før, og gjentar det gjerne: Det er prisen som blir avgjørende, og nå er den klar. Den elektriske Focus skal koste 259.000 kroner.

Norges rimeligste elbil?

Konkurransedyktig?

Foreløpig er det bare en håndfull journalister fra hele verden som har fått prøvekjøre bilen, og vi er blant disse. Det sier litt om hvordan det norske markedet blir skuet til. Under prøvekjøringen var ikke prisene klare, men Ford lovet at disse skulle bli konkurransedyktige, og den eneste bilen det i så måte er naturlig å sammenligne med er Nissan Leaf.

Se flere bilder av Focus Electric:

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Den går på strøm, og ankommer landet i september. Pris kr. 259.000,-. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
En nesten vanlig Ford Focus - hadde det ikke vært for dette emblemet. Foto: Knut Moberg


Omvandlingen

Ford klarte ikke konkurrere på rekkevidde. De klarer heller ikke konkurrere på bagasjevolum, blant annet fordi batteriet spiser opp mye av plassen. Noe av dette skyldes at Focus er et eksisterende produkt som i ettertid er konvertert til en elbil. Dette har både ulemper og fordeler, for med ordinære motorer har Focus et svært godt rykte når det gjelder kjøreegenskaper. Disse er heldigvis dratt med over i elbilutgaven. Men er det derfor kundene velger en elbil?

LES VÅR PRØVEKJØRING AV FOCUS ELECTRIC

Født som elbil

Nissan Leaf er til sammenlikning konstruert som en elbil, og er allerede fra begynnelsen gjort klar for batteripakken. Dermed opprettholder den også god bagasjeplass, som dessuten ble enda bedre da den oppgraderte utgaven nylig ble lansert. Leaf har også helt greie kjøreegenskaper, og kanskje like riktig valgt oppsett av chassiset, ettersom det er en elbil. Disse kjøres på en annen måte enn biler med forbrenningsmotorer.

For stor forskjell

Det er bra at Focus har gode kjøreegenskaper. Det er også bra at den har noe mer utstyr enn Leaf, og sterkere motor med bedre ytelser, men man skal huske at energien til dette skal hentes fra et sted, nemlig batteriene. Det vil igjen gå utover rekkevidden, som allerede er kortere enn Leafs rekkevidde.

Er da denne pakken god nok til at Ford kan ta seg flere titusener av kroner mer betalt enn Nissan gjør med Leaf? Vi mener nei.

Prøvekjørt: Oppgradert Nissan Leaf

Mange motargumenter

UTGÅENDE: Slik ser displayet ut i nåværende Focus Electric. Foto: Knut Moberg Vis mer


Flere ting taler mot Ford Focus, foruten rekkevidden. For det første er den tung. Den har ikke mulighet for hurtiglading. Den har som, allerede nevnt, mindre bagasjeplass. Focus har heller ingen mulighet for ekstravarmer i kaldt vær. Mobiltelefon-app til å kontrollere nyttige funksjoner har de heller ikke klart å vise frem, noe så godt som alle andre nyere eller kommende elbiler har.

Prisen på elbiler stuper

Dette er et respektabelt forsøk av Ford, men i våre øyne ikke godt nok. Til det er prisen for høy i dagens marked. Focus Electric kommer for øvrig til Norge i september.

.