Her er Porsches nye luksusbil

Endelig! Porsche har omsider sett seg tvunget til å offentliggjøre bildene av Panamera.

Sjelden, om noen gang, har en bilprodusent holdt markedet så lenge på pinebenken i forkant av lanseringen av en ny bilmodell. At Porsche skulle lansere en ny luksussedan, eller "fire-dørs kupé" som noen ikonoklaster våger å benevne det, har lenge vært kjent. Og før det hadde det gått rykter om noe slikt ganske lenge.

Hyper-hypet

DinSide har omtalt bilen i ulike sammenhenger i til sammen 25 artikler! Vi kunne annonsere at prosjektet var bekreftet for nesten fire år siden, og siden har både spionbilder og -videoer av mer eller mindre tildekkede eksemplarer, prototyper og nesten produksjonsferdige biler dukket opp med ujevne mellomrom.

Forløsende

Det er derfor forløsende endelig å kunne vise offisielle bilder av Porsche Panamera Gran Turismo, som produsenten kaller nykommeren. Porsche har også sluppet noe informasjon om bilen. Det dreier seg altså om en luksussedan med fire sitteplasser - det presiseres at annen seterad består av to individuelle seter. Imidlertid kan seteryggen bak foldes ned ved behov, noe Porsche kaller "variable space concept"...

Svær

Foto: Porsche Vis mer

Her er Porsches nye luksusbil

  1. Store bilder av Panamera

Hva synes du?

Pen eller stygg? (Avsluttet)
Nydelig(52%) 936
Ikke så verst(31%) 562
Ganske skuffende(7%) 131
Jeg vet ikke(5%) 97
Skikkelig stygg(5%) 89
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Pressemeldingen fra Porsche inneholder en omfattende beskrivelse av bilens eksteriør. Vi velger å la leseren bedømme selv ut fra bildene. Avgi gjerne din stemme! Når det gjelder dimensjonene er dette helt klart en diger bil. Nesten fem meter lang (497 centimeter) og 193 centimeter bred. Høyden på 142 centimeter er mer enn vanlig når det gjelder sportsbiler, men proporsjonelt fremstår Panamera som relativt lav.

V6 og V8

Bortsett fra en tydelig familielikhet og høye ytelser har Panamera lite til felles med ikonet 911. Luksussedanen har verken hekk- eller boksermotor men en klassisk GT-layout med motoren foran. Detaljene omkring motoriseringen er for øvrig ikke klare, men det opplyses at Panamera skal utstyres med V6 og V8-motorer. Effekttallene befinner seg i intervallet 300 til 500 hestekrefter. Pressemeldingen nevner ingen hybridløsning.

Dobbelkløtsj

Kreftene til enten bak- eller alle fire hjul avhengig av utgave, vil fordeles via en manuell sekstrinns girkasse eller den relativt nye syvtrinns dobbelkløtsj-kassen (våtkløtsj), som Porsche kaller PDK. DinSide stiftet nylig bekjentsskap med denne meget effektive transmisjonen under prøvekjøringen av den nylig oppgraderte Porsche 911 Carrera S PDK. (Les testen her!)

Mål: 20.000

Foto: Porsche Vis mer


Panamera skal bygges ved Porsches fabrikk i Leipzig. Dit vil motorene sendes fra hovedfabrikken i Zuffenhausen mens de ferdig malte karosseriene vil komme fra Volkswagen-fabrikken i Hannover. Pressemeldingen insisterer på at bilen i svært høy grad vil være made in Germany. Porsche oppgir, tross den usikre økonomiske situasjonen, et salgsmål på 20.000 biler årlig.

Kommer til sommeren

Porsches nye luksussedan skal presenteres for publikum våren 2009 mens salget verden over først vil komme i gang utpå sensommeren. Ifølge nettstedet Motor Authority skal innstagsprisen i Europa være cirka 720.000 kroner etter dagens ¤-kurs (V6-bakhjulsdrift). Det ville i så fall bety rundt halvannen million kroner med norske avgifter.