Panamera GTS er ifølge Porsche den mest sportslige i familien. Foto: Fred Magne Skillebæk
Panamera GTS er ifølge Porsche den mest sportslige i familien. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Her er Porsche Panamera GTS

LOS ANGELES (DinSide Motor): Porsche viser den sportsligste Panameraen for første gang.

Den har mer krefter, den har kraftigere bremser, den er lavere og den har sportsligere chassis-oppsett.

Sportslig fremfor alt

Ja, og hva så? tenker du kanskje. Men det er faktisk viktig, det som har skjedd i Los Angeles. Overfor et kresent amerikansk publikum har Porsche nemlig understreket hvor viktig sportslighet er for merket, også når det gjelder en modell som Panamera. Viktig fordi Porsche og sportslighet må gå sammen som hånd i hanske - imagemessig.

Også praktisk

Og den vanvittig raske Panamera Turbo - burde ikke det holde i lange baner? spør du kanskje. Men nei. Den raskeste autobahn-kruseren er ikke nødvendigvis den beste sportsbilen. Dermed henter Porsche frem formelen de har benyttet seg av tidligere, med 911 GTS, og presenterer GTS-versjonen av Panamera. GTS står for øvrig for Gran Turismo Sport. Tross sine fem dører er nemlig Panamera en GT, med i tillegg en del praktiske egenskaper man vanligvis ikke finner i klassen.

Det beste av to verdener, altså. Ikke rart vi tillot oss å kåre den til verdens beste bil da den dukket opp for litt over to år siden.

Den koster selvsagt deretter ...

Panamera GTS er ifølge Porsche den mest sportslige i familien. Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk


Flere hester

Hva er så Porsche Panamera GTS? Jo, det er den Panameraen man bør foretrekke hvis man vil kjøre fort og effektivt - og gjerne på bane. Og glemme at det dreier seg om en stor og tung kombikupé og ikke en smekker sportskupé. Og nettopp det er Porsche mestere i - å få alle sine modeller til å fremstå som mye sportsligere enn man skulle tro. I dette tilfellet har man tatt utgangspunkt i den firehjulsdrevne Panamera 4S med den selvpustende V8-motoren på 4,8 liter. Med en mekanisk doping-kur har man fått den opp i 430 hestekrefter og dreiemomentet er 520 newtonmeter.

Les også: Vi har kjørt "folke-Panameraen" - med dieselmotor!

Svært rask

I motsetning til Panamera 4S (400 hk og 500 Nm), har dessuten GTS, foruten å være senket en centimeter, Sport Chrono-pakken som standard. Det inkluderer Launch Control, som gir langt mer effektive rivstarter når det er ønskelig. Dermed klarer GTS sprinten fra 0 til 100 på kjappe 4,5 sekunder og toppfarten på 288 km/t illustrerer den ikke-turboladede Panameraens potensial.

Dynamikk i ett og alt

GTS har et adaptivt understell med aktiv demperstyring (PASM), som er tunet sportsligere og stivere enn i de andre versjonene. Bakre sporvidde er noe bredere for bedre stabilitet og standardutrustningen når det gjelder hjul er 255/45-19 foran og 285/40-19 bak.

Og for å stoppe igjen? Det burde gå greit - her har Porsche ganske enkelt valgt å utstyre bilen med samme bremsesystem som Panamera Turbo med 500 hester.

Når Panamera GTS kommer til Norge og hva den vil koste, vites ikke i skrivende stund.