<b>HYTTE-PASSATEN:</b> Helt ny Alltrack betyr enda norskere Passat. Den får blant annet firehjulsdrift som standard og kan dra opptil 2,2 tonn. Foto: VOLKSWAGEN
HYTTE-PASSATEN: Helt ny Alltrack betyr enda norskere Passat. Den får blant annet firehjulsdrift som standard og kan dra opptil 2,2 tonn. Foto: VOLKSWAGENVis mer

Her er nye VW Passat Alltrack

Som forrige generasjon, kommer nye Passat også i en røffere Alltrack-utgave.

I forkant at nykommeren skal avdukes på bilutstillingen i Genève om et par ukers tid, offentliggjør Volkswagen allerede nå den vesentligste informasjonen om bilen.

Det er 8. generasjon VW Passat som nå har fått Alltrack-behandlingen, og kort oppsummert betyr det følgende:

Alltrack-menyen:

  • 4Motion firehjulsdrift som standard.
  • «Offroad-look» med nye støtfangere, ekstra beskyttelse under bilen og av dørterskel samt hjulbuer.
  • Korte overheng og bakkeklaring økt med 2,75 centimeter.
  • Ekstra assistansesystemer for kjøring i ulendt terreng, som aktiveres med en «offroad»-knapp.
  • Leveres med de nyeste motorene med ytelser fra 150 til 240 hestekrefter.
  • Kan trekke tilhenger opptil 2,2 tonn.
  • System som gjør det lettere å manøvrere med tilhenger.
  • System for personliggjøring av bilen.
  • Det nye systemet som blant annet gjør rygging med tilhenger til en lek har vi faktisk allerede fått teste. Det kan du lese om her!

    OVERRASKER IKKE: Førermiljøet er hentet mer eller mindre direkte fra 8. generasjon Passat. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer


    Vi regner med at det meste annet av egenskaper stort sett er som på vanlige Passat. Testen av den kan du lese her!

    Godt med krefter

    Motorene er selvsagt hentet fra siste generasjon Passat de også, og begrenser seg til følgende høyytelsesmaskiner: To TSI bensinmotorer på 150 respektive 220 hestekrefter og tre TDI dieselmotorer med maksimal effekt på 150, 190 og hele 240 hester.

    Versjonene med 150 hestekrefter leveres med 6-trinns manuell girkasse mens de sterkere utgavene kommer med dobbelkløtsj-automat (DSG) med seks trinn.

    HYTTE-RACER? Snodig nok har Volkswagen valgt vanlige asfaltveier for de første pressebildene av nye Passat Alltrack. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer


    Ny generasjon firehjulsdrift

    Når det gjelder 4Motion-versjonen er den basert på 5. generasjon Haldex og skal ifølge Volkswagen reagere med fordeling av moment bakover allerede før hjulspinn rekker å skje. Så lenge ingen risiko for tap av fremdrift kan spores, er bilen forhjulsdrevet for å minimere drivstofforbruk.

    Les også: Volkswagen kommer snart også med en Golf Alltrack

    I tillegg til Haldex-koblingen er bilen utstyrt med såkalt EDS, elektroniske differensialsperrer, som er integrert med stabilitetskontroll (ESP-) systemet. Dette gjør at moment fordeles både mellom foor- og bakaksel, og mellom hjulene på samme aksel, etter behov.

    BRED: Passat Alltrack er like bred som den vanlige - men noe høyere og ser dermed ikke så flat ut. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer


    Forbedret kjøredynamikk

    Dessuten får de sterkeste versjonene en utvidelse av denne funksjonaliteten, kalt XDS+, som bremser det innerste hjulet ved rask kurvekjøring for å gjøre styringen mer presis.

    I tillegg til tidligere kjente kjøreprogrammer som Eco, Sport, Normal og Individual, leveres Alltrack med et eget Offroad-program. Dette tilpasser assistansesystemer som ABS-systemet til kjøring i ulendt terreng, gir mulighet for mer følsom bruk av gasspedalen. Dessuten legges girskiftene høyere opp og automatisk oppgiring fjernes ved bruk av manuell modus på DSG-kassen.

    RENE LINJER: Som Alltrack beholder Passat den renskårne linjeføringen, bare med noen røffere detaljer langs nedre del. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer