Vis mer

Her er nye VW Golf stasjonsvogn

Volkswagen har valgt en kostnadsbesparende måte å lage nye VW Golf stasjonsvogn på.

Det er nok smart å gjøre det på denne måten i disse vanskelige tider for bilindustrien. I enda mindre grad enn kombikupéen er stasjonsvognutgaven av Golf VI en helt ny bil. Så kan man da heller ikke si at utgående Golf stasjonsvogn er helt utdatert (se lenke til vår test nederst i artikkelen). I praksis er dette en ansiktsløftet versjon av tredje generasjon VW Golf stasjonsvogn. Første generasjon kom nemlig på markedet først i 1993 og var basert på tredje generasjon Golf. (Ja, det gjelder å holde tungen rett i munnen...)

Oppgradert

Uansett, her er altså stasjonsvogn-versjonen av nyeste generasjon Golf. Bilen er fortsatt basert på den meksikansk-produserte Jetta og produseres også i det latin-amerikanske landet. Men nå har den fått fronten til sjette generasjon Golf, og den er også blitt utstyrt med dennes oppgraderte dashbord og førermiljø. Så mye nytt utover dette er det visstnok ikke å snakke om når det kommer til karosseri og fremtoning.

De nye motorene

Men under panseret er det foretatt endringer i tråd med det som gjelder for "vanlige" Golf. I denne omgang kommer Golf stasjonsvogn ("Variant", som den kalles i Tyskland), med de viktigste motorene man nå finner i Golf-familien og som kjennetagnes av "downsizing" - mindre, mer effektive motorer. Den nyeste er en 105-hesters 1.6-liter common rail dieselmotor. Denne skal klare seg med 0,45 liter diesel per mil og slippe ut 119 gram CO2 per kilometer, hvilket må sies å være bra for et slikt lasteesel. (For det er jo det denne bilen er; produsenten oppgir at maksimal lastekapasitet er halvannen kubikkmeter hvilket er meget bra i kompaktklassen). For øvrig kommer bilen naturligvis også med den spreke 2.0 TDI på 140 hestekrefter.


Sprek 1.4 TSI

Når det gjelder bensin er innstegsmotoren 1.4 med 80 hestekrefter å fraråde for alle som ønsker å ha muligheten til å foreta forbikjøringer på en trygg måte uten å ha en kilometer fri rettstrekning foran seg. Så finnes da også den utmerkede 1.4 TSI på 122 hester som virker sprekere enn effekttallet skulle tilsi. Etterhvert skal den også få selskap av 160-hestersversjonen som gir tilnærmet sportslige ytelser.

Bilen lanseres i disse dager på kontinentet men kommer noe senere hit til landet. Prisene på nye Golf stasjonsvogn i Norge er i skrivende stund ikke avklart, ifølge importøren.

  • Vår fullstendige test av VW Golf stasjonsvogn kan du lese her.