R-Design: Slik blir nye Volvo XC60 i R-Design. Foto: Jamieson Pothecary
R-Design: Slik blir nye Volvo XC60 i R-Design. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Helt ny Volvo XC60:

Her er nye Volvo XC60 - med priser

Bilen kommer til høsten, men skal allerede nå i våres vises til kundene.

(Saken oppdateres)

Jo da, det var stor ståhei da Volvo lanserte den nye XC90, og det ble slettes ikke noe mindre da de viste frem den nye 90-serien. Kunder lå omtrent ute om natta for å få de første bilene – eller forresten – det slapp de, for de første bilene ble faktisk solgt på nettet – og kun der.

Volvo kommer ikke til å ta det samme grepet når de nå lanserer XC60, som tross alt må sies å være en mer folkelig modell enn både XC90 og S- og V90.

De første bilene kommer på markedet til høsten, og i uke 36 blir det lanseringsfest hos forhandlerne.

Prisene på bilene er allerede klare, og selv om de ikke er offentligjort, så kan vi fortelle at innstegsmodellen vil starte på 615.000 kroner. Da får du en D4 AWD med manuelt gir i Momentum utstyrsgrad.

Se bilen live og intervju med den norske Volvo-sjefen:

Dinside med intervju av Øystein Herland, administrerende direktør i Volvo Norge. Vis mer Vis mer

Her er flere priser, eks. Frakt og leveringsomkostninger:

  • D4 AWD Momentum, manuell: 615.000,-
  • D4 AWD Momentum, automat: 640.000,-
  • D5 AWD Momentum, automat: 690.000,-
  • T8 AWD Twin Engine Momentum: 690.000,-

Her ser vi altså at alle innstegspriser ligger under 700.000 kroner, inkludert den ladbare og råsterke hybriden T8 Twin Engine.

Om bilen

Det er nå 9 år siden den forrige generasjonen kom på markedet, så det er i høyeste grad på plass med en arvtaker.

Bilen har vært en av merkets absolutte storselgere, med en andel på 30 prosent, og Volvo har lagt seg i selen med nykommeren.

Med en målsetning om at ingen personer skal dø i en ny Volvo etter 2020 er det lite nytt i at Volvo også her satser på sikkerhet.

Se flere bilder:

Proppet med utstyr

Bilen har derfor styreassist, City-Safety, og et nytt system som skal hindre kollisjon med møtende trafikk.

Systemet kalles Oncoming Lane Mitigation, og i XC60 vises systemet for første gang. Funksjonen benytter kamera og radarsystemene til å lese situasjonen, og styreassistenen for å komme seg ut av den.

Flere motoriseringer

Under panseret blir det fem alternativer å velge blant, vel og merke i teorien. Enkelte motorer vil likevel ikke bli salgbare, takket være det norske avgiftsgrunnlaget.

Her vil det bli den ladbare hybriden T8 med 407 hestekrefter som vil selge mest, antagelig så mange som Volvo er i stand til å levere.

Denne vil etter de foreløpige spesifikasjonene etter alt å dømme gjøre 0-100 km/t unna på raske 5,3 sekunder.

Av de øvrige motorene vil dieselversjonene D4 ha 190 hestekrefter, mens D5 vil levere 235 hester. Blant bensinmotorene starter moroa med T5, som leverer 254 gamper, og T6 som byr på 320. Prisene vil likevel ødelegge mye for disse, ettersom avgiftsrabatten nærmest vil tvinge kundene inn på den ladbare hybriden T8.

Den norske importøren tipper at 80 prosent av bilene vil bli en T8, og frem til nyttår regner de med å omsette 2.000 eksemplarer av XC60 totalt, alle motoriseringer inkludert.

Presisering: Volvo oppgir at ytelsene er foreløpige tall, og kan muligens endres underveis.