<b>LANG OG SLANK:</b> Bilen virker spenstig og dynamisk, tross størrelsen.
LANG OG SLANK: Bilen virker spenstig og dynamisk, tross størrelsen. Vis mer

Her er nye Volvo S90

Vist for første gang i Gøteborg i dag.

I dag ble nye Volvo S90 avduket for en liten gruppe motorjournalister på hovedkontoret i Gøteborg.

Nye XC90, en bil som akkurat er kåret til Årets Bil 2016, må anses for å være del 1 i det nye Volvo.

Dagens nyviste S90 er andre modell ut i rekken fra ”det nye Volvo”, og bygger på samme filosofi. Begge disse er et resultat av en fornyelse i selskapet og en investering på 70 milliarder kroner.

Nye S90 viderefører mye av det som XC90 har vist til, og blir selve flaggskipet blant ordinære personbiler fra merket.

Vi har testet Volvo XC90

Mer sikkerhet

Av det nyeste er siste generasjon Pilot Assist, som er Volvos steg mot selvkjørende biler. Bilen holder seg innenfor oppmerket fil i hastigheter opp til 130 km/t, og trenger ikke lenger følge en annen bil, slik tidligere konsepter fra Volvo har måttet.

Merket er klare på at dette er et bestemt steg mot fullstendig selvkjørende biler, og anses som en del av en satsing på økt sikkerhet.

S90 får også en videreutvikling av anti-kollisjonssystemet City Safety, som skal hindre påkjørsel av fotgjengere.

Nå er dette programmert til også å oppdage store dyr, som elg og hest, natt som dag.

Skulle systemet oppdage slike hindre, så gir det både aktiv bremseassistanse, og varsling til føreren.

Er hjelpesystemer falsk sikkerhet?

Se flere bilder av nye S90:

LIKHETER: Slektskapet til XC90 er ikke til å ta feil av. Foto: VOLVO
SKANDINAVISK: Volvo forteller at bilene skal ha et skandinavisk designspråk. Foto: VOLVO
LANG OG SLANK: Bilen virker spenstig og dynamisk, tross størrelsen.
NYE TAKTER: Hekken på S90 har fått en helt ny identitet, som heller ikke ligner på XC90. Foto: VOLVO
FLAGGSKIPET: Med nye S90 satser Volvo på toppmodellene først, og vil etterhvert vise mindre og mer folkelige modeller.
PREMIUM: Slik ser det ut i nye S90. Foto: VOLVO
KUN AUTOMAT: Volvo vil kun by på automatgir i nye S90 Foto: VOLVO
IKKE TESLA: Men skjermen er likevel stor nok til det meste, og kan deles inn i fire soner. Foto: VOLVO
OPPREIST: Skjermen er satt i høydeformat, som på XC90. Luftedysene er et steg videre fra SUV'en XC90. Foto: VOLVO
SKAPT FOR FIRE: Du sitter best i bilen dersom dere er fire. Baksetene består at to fullverdige sitteplasser. Foto: VOLVO
ELG-PÅKJØRSEL: Et nytt system skal forhindre påkjørsel av store dyr. Foto: VOLVO
Thors Hammer Signaturen i hovedlyktene skal vitne om en Volvo. Foto: VOLVO


Kjente motorer

Under panseret vil det bli mye av det samme som finnes i XC90, inkludert T8 Twin-Engine, den ladbare hybriden. I tillegg vil den fås med motorer som på Volvo-språket heter D4, D5 og T6. I likhet med i XC90 vil ikke alle disse bli naturlige Norges-modeller, som eksempelvis T6.

Innvendig har bilen mange likheter med XC90, som den oppreiste skjermen i midtkonsollen, og programmerbar skjerm foran føreren. Likevel er det små forskjeller som gir S90 en egen identitet, også innvendig.

Utvendig kjenner vi igjen designspråket fra XC90, med grillen og Tors Hammer i frontlyktene. S90 virker likevel slank og dynamisk i utførelsen, og unngår å se tung ut.

Her er tidenes flotteste Volvo

Kommer over sommeren

S90 skal vises for publikum under bilmessen i Detroit i januar. USA vil tross alt bli et viktig marked for en bil som dette.

-De første kundebilene kommer til Norge over sommeren, og salgsmålet er om lag 500 S90 i 2016 – sier Øystein Herland, administrerende direktør i Volvo Car Norway.

Du mener kanskje å ha hørt om Volvo S90 før? Vel, om du ikke har, så er det ikke så merkelig.

Førstegenerasjonen var kun å få et par års tid (1997-1998), og var en omdøpt 900-serie som en følge av ny navnpolitikk i Volvo, der alle modellen skulle hete S- eller V, avhengig av om de var sedan eller stasjonsvogn.

En V90 er ventet å komme ikke veldig lenge etter sedanen.