Splitterny RAV4 fra Toyota: Dette blir i mye større grad en fullverdig konkurrent til de større folke-SUV-ene, som Honda CR-V. Den er nemlig over 20 centimeter lengre enn dagens modell. Foto: Toyota
Splitterny RAV4 fra Toyota: Dette blir i mye større grad en fullverdig konkurrent til de større folke-SUV-ene, som Honda CR-V. Den er nemlig over 20 centimeter lengre enn dagens modell. Foto: ToyotaVis mer

Her er nye Toyota RAV4

Fjerde generasjon av Toyotas nye kompakt-SUV får sin verdenspremiere på 2012 Los Angeles Auto Show.

Det blir altså amerikanerne som får se den først, men dette ligger an til å bli en av de ledende norgesbilene når den lanseres her. Hele 30.000 RAV4 av de tre første generasjonene er blitt solgt her i landet og dagens modell var lenge Norges mest solgte SUV.

DinSides trofaste lesere vet allerede hvordan nykommeren ser ut, da vi i oktober kunne vise bilder av den nye RAV4 hentet fra YouTube. Nå får vi også de offisielle bildene fra produsenten.

Rommeligere

I pressemateriellet vi har fått fra Toyota fremheves følgende punkter: Den nye eksteriørdesignen, som gir den den oppdaterte "familie-looken", bedre plass til passasjerer og bagasje, nye drivlinjer med økt ytelse og redusert drivstofforbruk og utslipp, forbedrede kjøreegenskaper og sikkerhet.

Nordmenn vil ha SUV

Det vi biter oss merke i først er at nye RAV4 blir en god del større enn forgjengeren - med sine 457 centimeter vokser den med 20 centimeter i lengden og tar dermed steget opp til Honda CR-V, Subaru Forester og lignende - selv den lengste i klassen, Mitsubishi Outlander, er nå bare ti centimeter lengre.

Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
STØRRE: Nye RAV4 ser nå mer ut som en stasjonsvogn. Den har vokst en god del - men er blitt litt lavere. Bakluken er nå hengslet i topp. Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Splitterny RAV4 fra Toyota: Dette blir i mye større grad en fullverdig konkurrent til de større folke-SUV-ene, som Honda CR-V. Den er nemlig over 20 centimeter lengre enn dagens modell. Foto: Toyota
Foto: Toyota
Ny RAV4: Klassisk interiør Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Velkjent profil, større bil... Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota


18 års historie

Toyota lanserte den første “Recreational Active Vehicle with 4 Wheel-Drive” (RAV4) i 1994.
RAV4 ble introdusert som en kompakt (369 centimeter) 3-dørs modell, og var ifølge Toyota den første “urbane 4WD”. Noen ville vel hevde at den tittelen tilhører Suzuki med sine små LJ- og SJ-serier fra 70- og 80-tallet, men RAV4 var utvilsomt forskjellig fra tradisjonelle firehjulstrekkere. Den hadde en relativt liten 2,0 liters tverrmontert motor og et selvbærende karosseri med uavhengig hjuloppheng.

Omtrent på samme tid utviklet Honda sin første CR-V som kom kort tid etter RAV4, og kompakt-SUV markedet var født. I dag finnes det over 20 forskjellige modeller i segmentet. Modellen er tilgjengelig i over 150 land, og gjennom tre generasjoner har RAV4 solgt mer enn 4,5 millioner enheter siden 1994. I det europeiske markedet har det blitt solgt over 1,2 millioner RAV4.

Ny og større

Ny RAV4: Klassisk interiør Foto: Toyota Vis mer


Nye RAV4 er altså lengre (+20,5 centimeter) og også bredere (+3 centimeter), men lavere (-2,5 centimeter) enn sin forgjenger. Designen er helt fornyet, med en øvre grill som binder sammen hovedlyktene, og en større, trapesformet åpning nedentil (som Toyota kaller Under Priority).

Samtidig er profilen en videreføring av hovedelementene fra forgjengeren. Bakdøren er nå topphengslet, med en integrert takspoiler.

RAV4 får en utvendig lengde på 4,57 meter og en akselavstand på 2,66 meter, noe som ifølge Toyota øker innvendig plass betydelig, og skal gi plassforhold som i større biler i mellomklassen (som Avensis for eksempel).

Terningkast seks! Nye Mazda CX-5

Bedre plass

Avstanden mellom første og andre seterad skal ifølge produsenten være best i klassen med 97 centimeter og et tynnere forsete skal gi økt benplass i baksetet. Baksetet får en lengre sittepute og bedre støtte, og kan forsatt foldes ned med 60:40 splitt.

Det fleksible “Easy flat seating system”, som vi har skrytt av tidligere her på DinSide, er selvsagt på plass. Lengden på lasterommet er økt, noe som gir et bagasjerom på 547 liter. Rommet under gulvet er også økt, fra 51 til 100 liter.

Motorutvalg

En 2,0-liters dieselmotor blir nå tilgjengelig i RAV4 for første gang, i kombinasjon med forhjulstrekk. Utvalget består nå av en 2,0 liters bensinmotor på 151 hestekrefter, den nye 124-hesters dieselmotoren på 2,0 liter og en 2,2 dieselmotor med 150 hestekrefter.

Alle motorene får redusert CO2-utslipp, som ifølge Toyota gjennomsnittlig går ned med 12 prosent på tvers av utvalget. Den helt nye 2,0 liters dieselmotoren blir utstyrt med Toyotas Stop & Start teknologi, noe som reduserer CO2-utslippet til 127 g/km.

MotorHkDriftGirCO2 (g/km)
2.0 bensin151AWD6 man.167
2.0 bensin151AWDCVT (trinnløs)166
2.0 diesel1242WD6 man.127
2.2 diesel150AWD6 man.147
2.2 diesel150AWD6 aut.173


Kontrollsystem

Nye RAV4 utstyres med systemer som skal gi forbedrede kjøreegenskaper, som det såkalte Dynamic Drive System som koordinerer og kontrollerer ulike systemer som firehjulstrekk (Dynamic Torque Control 4WD), Stabilitetskontroll (VSC) og elektrisk servostyring (EPS). Det integrerte systemet forbedrer bilens ytelse, kjøreegenskaper og sikkerhet.

Nytt 4x4-system

Velkjent profil, større bil... Foto: Toyota Vis mer


Det nye firehjulstrekk-systemet (Dynamic Torque Control 4WD) overvåker og kontrollerer kontinuerlig kraften som går til forhjulene og bakhjulene gjennom en elektromagnetisk kobling plassert foran den bakre differensialen.

Fordeling av kreftene foran/bak kan varieres fra 100:0 til 50:50, med forhjulstrekk (100:0) automatisk innkoblet under normal kjøring for å redusere drivstofforbruket.
Dynamic Torque Control 4WD-systemet benytter informasjon som sendes fra flere forskjellige sensorer (fart, styrevinkel, gasspedalpådrag og retning) som benyttes til å overføre krefter til bakhjulene ved behov.

I normalmodus (når verken Sport- eller Lock-innstilling er valgt) vil overføring av krefter til bakhjulene skje når hjulslipp oppdages (slik som på tredje generasjon RAV4), men også når systemet oppdager understyring i en sving. Dette har til hensikt å forbedre kjøreegenskapene under alle forhold.

Sport-modus

Når den nye Sport-innstillingen velges (standard på 4x4-modeller), overføres krefter til bakhjulene så fort man dreier på rattet. Det nye firehjulstrekksystemet, vil med tilbakemelding fra førerens styreimpuls automatisk fordele kreftene til 90:10 foran/bak for å redusere belastningen på fordekkene. Hvis en virkelig understyring oppstår, fordeles kreftene til bakhjulene automatisk med opp til 50 prosent, for å redusere belastningen på forhjulene og for å gi bedre veigrep.

I tillegg til å aktiveres “dynamisk” ved å fordele krefter til bakhjulene, gir sportsinnstillingen også modifisert servostyring, skarpere gassrespons og høyere omdreininger på motoren. De automatiske girkassene justeres for å gi en mer sportslig kjøreopplevelse.

Førerassistanse

Nye RAV4 kan utstyres med tre teknologier man forventer av en ny generasjon i dag – automatisk nedblending av hovedlys, vinglevarsling (Lane Departure Alert), og dødvinkelvarsling.

Disse sikkerhetssystemene har størst effekt

Nye RAV4 lanseres i Norge i mars 2013. Prisene er foreløpig ikke klare.