<b>NYE LINJER:</b> Pirus blir helt ny, og får nytt design som minner noe omhydrogenbilen Mirai. Foto: TOYOTA
NYE LINJER: Pirus blir helt ny, og får nytt design som minner noe omhydrogenbilen Mirai. Foto: TOYOTAVis mer

Her er nye Toyota Prius

Verdens mest solgte hybrid blir ny - for fjerde gang.

For fjerde gang lanserer Toyota en ny Prius, og tradisjonen tro er den selvfølgelig en hybrid. Bilen skal vises på bilutstillingen i Frankfurt i midten av september, og vil nok gi en og annen hakeslepp når det gjelder utseendet.

- Bilen er tro mot den historiske designen, men har også noen elementer fra den kommende Mirai, forteller Espen Olsen, Informasjonssjef i Toyota Norge.

Toyota har foreløpig ikke gått ut med informasjon om drivlinjen, men forteller at de nå har gitt bilen et noe mer sportslig preg, med tanke på kjøreegenskaper. Samtidig peker de nå på Norges mest solgte bil, VW Golf, som målestokken.

LES ALT OM HYBRID

Kjente løsninger

Panseret skjuler en foreløpig hemmelighet, samtidig som vi ikke forventer veldig store omveltninger i hvordan hybridløsningen er gjort. De er på mange måter satt og kjent.

Toyota nøyer seg foreløpig med å si at systemet har gjennomgått omfattende forbedringer. Vekten skal være redusert, og ytelsene skal være bedret.

Den termiske virkningsgraden skal være forbedret til 40 prosent, noe som på norsk betyr at mindre energi fra motoren går til spille som varme.

Fortsatt er det en CVT-løsning, men denne skal nå være optimalisert kraftig, og turtallet skal under kjøring nå stå i langt bedre samsvar med opplevd ytelse. På dette punktet har CVT-løsningene generellt fått kraftig kritikk frem til nå.

Men hvor ble det av disse?

Se flere bilder av Prius utvendig:

TOYOTA PRIUS Foto: TOYOTA
Foto: TOYOTA
Foto: TOYOTA
NYE LINJER: Pirus blir helt ny, og får nytt design som minner noe omhydrogenbilen Mirai. Foto: TOYOTA
NYE LINJER: Pirus blir helt ny, og får nytt design som minner noe omhydrogenbilen Mirai. Foto: TOYOTA
Foto: TOYOTA
Foto: TOYOTA
Foto: TOYOTA


Ny arkitektur

Hele hybridpakken er gjort mer kompakt, i tillegg til at også batteriet er nytt og mindre. Fortsatt bruker Toyota et nikkel-metalhydrid batteri, men det har nå fått større energitetthet enn tidligere.

Nye Prius er basert på den helt ny modulære TNGA-plattformen, som på mange måter redefinerer hvordan Toyota konstruerer de kommende bilene.

Dette merkes blant annet ved at tyngdepunktet er blitt lavere, noe som i følge Toyota skal gi bilen bedre stabilitet.

Andre bilprodusenter har også tatt tilsvarende grep.

En ladbar versjoner vil også komme

Mer sikkerhet

I likhet med alle andre produsenter, så er også Toyota nødt til å utstyre bilene sine med mer sikkerhetsutstyr. Det er påkrevd for i det hele tatt å kunne oppnå et godt stjernedryss i kollisjonstestene. Nye Prius blir derfor utstyrt med Toyota Safety-Sense, en pakke med flere aktive sikkerhetssystemer.

Vi vet foreløpig lite om forbruk, ytelser og utslipp. Dette blir gjort offentlig på bilmessen i Frankfurt.

Er dette verdens viktigste bil?

Bilen er ventet til Norge en gang i løpet av første kvartal.

Se flere bilder av Prius innvendig:

SENTRERT: Det meste av informasjon er nå plassert i senter av bilen. Foto: TOYOTA
Foto: TOYOTA
GIRVELGER: Velgeren er nå flyttet helt frem i midtkonsollen, rett under den store skjermen. Foto: TOYOTA
Foto: TOYOTA
Foto: TOYOTA
Foto: TOYOTA