Foto: Subaru
Foto: SubaruVis mer

Her er nye Subaru Impreza

Dagens generasjon Impreza har bare såvidt rukket å bli fire år og her er allerede etterfølgeren.

I Los Angeles, i november i fjor, stilte Subaru ut en konseptbil som skulle være forløperen for nye Impreza og vi syntes de var ganske flott. (Døm selv - se den her).

Nå er produksjonsbilen offisiell, og vi innrømmer rett ut at vi er skuffet over designen. OK, forfra kan man bedømme at den ser ganske tøff ut, men vi kan styre oss for helhetens vinkler og linjer alle vegne som ikke ser ut som om de er styrt av noen overordnet plan. Fra enkelte vinkler synes vi endog den har et litt panservogn-aktig preg over seg.

Bensin og CVT til USA

Men design er ikke alt, og Subaru hevder de har satset på å forbedre det som allerede er bra på dagens generasjon. Da snakker vi om motor, kjøreegenskaper og firehjulsdrift. Nykommeren skal bli en god del mer nøysom når det gjelder drivstofforbruk og utslipp; til det formål er 2.0-bokseren, i bensinutgaven på 150 hester/196 newtonmeter som ble presentert i USA, blitt standardmotoriseringen og erstatter i den rollen 2,5-litersmotoren som finnes i den utgående modellen. (I Norge tilbys en 1,5-liters bensinmotor og en 2,0-liters dieselmotor). I New York ble også nye Impreza vist med en trinnløs girkasse (CVT).

Les vår test av dagens Impreza med dieselmotor her.

Ny Impreza - Interiør:

Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru


Lettere og romsligere

Hva med deg?

Jeg synes designen er... (Avsluttet)
Grei nok(38%) 249
Stygg(33%) 215
Fin(29%) 187
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Videre er dette ifølge produsenten den hittil romsligste Imprezaen. Dette til tross for at ikke bilen har vokst synderlig; imidlertid har den fått lite grann lengre akselavstand - og omtrent tilsvarende redusert overheng. Bilen skal også ha blitt en del lettere enn forgjengeren og bensinforbruket skal ligge på cirka 0,65 liter per mil. For øvrig vil vi komme tilbake med mer informasjon når bilen blir klar for det europeiske markedet; den eneste pressemeldingen vi har så langt er nemlig sendt ut i forbindelse med presentasjonen av den nye modellen i USA.

Kombiversjonen:

Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru


Sedanen:

Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru