Førermiljøet i Spøkelset/Ånden Foto: su.hayler
Førermiljøet i Spøkelset/Ånden Foto: su.haylerVis mer

Her er nye Rolls-Royce Ghost

Rolls-Royce Phantoms sporty lillebror er ikke mindre imponerende enn storebror.

Det var under bilutstillingen i Paris høsten 2006 at Rolls-Royce annonserte at arbeidet med en ny bilmodell hadde startet. Det eneste man da visste i store trekk var at den skulle koste under 300.000 Euro (den gang cirka 2,4 millioner kroner - på kontinentet) og at den skulle bli mindre enn flaggskipet, Phantom.

Etterhvert ble den vist som konseptbil, kalt EX200, med en litt mer spenstig og kompakt linjeføring enn Phantom samt bakdører hengslet i bakkant (såkalte selvmordsdører - men ikke si dét så Rolls-Royce-ledelsen hører det...)

Ghost

Og nå er altså den produksjonsklare bilen på plass. Som det har vært kjent en stund har den fått navnet Ghost (ånd eller spøkelse). De som har sett EX200-konseptet vil straks dra kjensel på nykommeren og legge merke til at de bakhengslede bakdørene ("Coach doors") er videreført til det endelige produktet.

Fra klassisk luksus...

Modellrekken til Rolls-Royce består per idag av fire varianter basert på Phantom. Phantom med standard akselavstand (type sedan), Phantom med forlenget akselavstand (type limousin), kupéversjonen Coupé og kabrioletversjonen Drophead Coupé. Disse har til felles en majestetisk og klassisk tolkning av luksusbegrepet. Det dreier seg om klasse, eleganse og byggekvalitet og materialer av ypperste klasse samt uforlignelig støyisolering og komfort.

Motoren er bare der som elementet som sørger for kraftfull og harmonisk fremdrift - med "tilstrekkelig" med ytelser. Vi snakker riktignok om en seksliters V12 som produserer 460 hestekrefter, men det må nesten til for å gjøre mastodonten kapabel til ytelser som holder følge med annen eksklusiv trafikk på Autobahn.

ROLLS-ROYCE GHOST Foto: su.hayler
ROLLS-ROYCE GHOST Foto: su.hayler
ROLLS-ROYCE GHOST Foto: su.hayler
Foto: su.hayler
ROLLS-ROYCE GHOST Foto: su.hayler
Foto: su.hayler
Foto: su.hayler
Førermiljøet i Spøkelset/Ånden Foto: su.hayler
ROLLS-ROYCE GHOST Foto: su.hayler
ROLLS-ROYCE GHOST Foto: su.hayler
ROLLS-ROYCE GHOST Foto: su.hayler
ROLLS-ROYCE GHOST Foto: su.hayler
ROLLS-ROYCE GHOST Foto: su.hayler
ROLLS-ROYCE GHOST Foto: su.hayler
ROLLS-ROYCE GHOST Foto: su.hayler
ROLLS-ROYCE GHOST Foto: su.hayler
ROLLS-ROYCE GHOST Foto: su.hayler
ROLLS-ROYCE GHOST Foto: su.hayler
ROLLS-ROYCE GHOST Foto: su.hayler
ROLLS-ROYCE GHOST Foto: su.hayler
ROLLS-ROYCE GHOST Foto: su.hayler
ROLLS-ROYCE GHOST Foto: su.hayler
ROLLS-ROYCE GHOST Foto: su.hayler
ROLLS-ROYCE GHOST Foto: su.hayler
ROLLS-ROYCE GHOST Foto: su.hayler
ROLLS-ROYCE GHOST Foto: su.hayler
ROLLS-ROYCE GHOST Foto: su.hayler
ROLLS-ROYCE GHOST Foto: su.hayler
ROLLS-ROYCE GHOST Foto: su.hayler
ROLLS-ROYCE GHOST Foto: su.hayler
ROLLS-ROYCE GHOST Foto: su.hayler
ROLLS-ROYCE GHOST Foto: su.hayler
ROLLS-ROYCE GHOST Foto: su.hayler
ROLLS-ROYCE GHOST Foto: SU HAYLER
ROLLS-ROYCE GHOST Foto: su.hayler
ROLLS-ROYCE GHOST Foto: su.hayler
ROLLS-ROYCE GHOST Foto: su.hayler
ROLLS-ROYCE GHOST Foto: su.hayler
ROLLS-ROYCE GHOST Foto: su.hayler


...til luksuriøs kjøreglede

I forkant av presentasjonen av Ghost ble denne kjent som "baby-Rolls", men liten er den langt fra. Med sine 540 centimeter i lengden er den riktignok 43 centimeter kortere enn Phantom, men den er en god del lengre enn selv den lange utgaven av Mercedes S-klasse. Allikevel fremstår den nærmest som en "sporty" tolkning av den klassiske Rolls-stilen, noe som understrekes av det førervennlige interiøret som virker mye mer oversiktlig og moderne enn det vi finner i storebrødrene. Og mens Rolls-Royce Phantom har et stort, men tynt ratt, har Rolls-Royce Ghost et ratt med mindre diameter men tykkere ring - noe som nærmer seg BMW-stilen men tross alt med en høyere grad av eksklusivitet.

At bilen i større grad er utviklet for folk som kjører selv fremfor å bli sjåførkjørt insinueres dermed, og dette følges opp av sprekere motorisering. Under panseret finner vi nemlig en ny variant av V12-motoren. Den har et slagvolum på 6,6 liter (6.592 ccm for å være presis) og den produserer hele 110 hestekrefter mer enn maskinen som sitter i Phantom - altså 570 hestekrefter. Dreiemomentet er 780 newtonmeter og det fra lave 1.500 omdreininger. Rolls-Royce Ghost greier dermed ytelser som imponerer selv i den sportslige luksusklassen hvor man finner Bentley Continental, BMW 760i og Mercedes S65 AMG. Topphastighet er ikke noe tema for Rolls-Royce og er elektronisk begrenset til 250 kilometer i timen. Men tiden den trenger fra 0 til 100, 4,9 sekunder, er imponerende tatt i betraktning at bilen har en egenvekt på to og et halvt tonn.

Bare lakkering tar syv dager

Inne i bilen skal det visstnok, takket være monocoque-konstruksjonen, være like mye plass som i den større Phantom. Alt som finnes av elektroniske hjelpemidler for førerstøtte, sikkerhet og underholdning er tilgjengelig. Interiøret for øvrig er selvsagt en orgie i luksus, med detaljer laget av profesjonelle håndverkere som er spesialister på sitt felt, både når det gjelder skinninteriøret, treverket og kromdetaljene. 60 personer bidrar med sin know-how på hver bil, som det tar minst 20 dager å bygge ferdig. Bare lakkeringsjobben tar syv dager...

Rolls-Royce Ghost skal avdukes for publikum på Frankfurt-messen om en drøy uke.

  • Les også: Rolls-Royce kan bli elektrisk
  • Vi har prøvekjørt Rolls-Royce Phantom. Les om det her!