Her er nye Renault Laguna

Nye Renault Laguna blir en mer eksklusiv bil enn forgjengeren. Blant høydepunktene er sterkere dieselmotorer og enda høyere sikkerhetsnivå.

Dagens Renault Laguna var verdens første bil som oppnådde fem av fem stjerner i Euro Ncaps prestisjetunge kollisjonstest da den ble lansert for syv år siden. Nå håper Renault at de blir først med seks stjerner når Euro Ncap nå snart adderer en ekstra stjerne til rangeringen. Sikkerhet er at av Renaults aller viktigste satsningsområder, om ikke det aller viktigste, og det ville vært et nederlag for Renault om ikke Laguna klarte full pott i den reviderte utgaven av den viktige kollisjonstesten.

Forbedret kvalitetsfølelse

Ved siden av sikkerhet har man også gått ut og snakket om den forbedrede kvalitetsfølelsen, ikke minst i interiøret. For få uker siden slapp Renault enkelte smaksprøver på detaljer som skal heve følelsen av eksklusivitet. Nå som vi kan se disse mer helhetlig, må vi se oss enige i at interiøret har fått et solid løft sammenlignet med forgjengeren.

Kombi og stasjonsvogn

Vis mer

Her er nye Renault Laguna

  1. Store bilder


Utvendig er designen utviklet, men ikke revolusjonert. Frontlyktene er dratt litt lenger opp på fremskjermene og hekken har blitt en del frekkere med høyt monterte LED-lys. Lengden er omtrent den sammen som i dag, altså om lag 460 centimeter som femdørs kombi og noe lengre som stasjonsvogn, som for øvrig også lanseres samtidig.

Kvalitet?

Renault har satt seg som mål å bli blant klassens tre beste på kvalitet og service, og derfor har man valgt å kjøre en relativt konservativ teknisk linje. Mye er kjent fra før, men likevel lover Renault å ha blitt bedre både på kjøreglede og komfort. Førstnevnte sørges for med en raskere styring og stivere chassis. Fjæringskomforten og støynivå skal likevel ikke ha blitt lidende. Verdt å notere er det også at nye Laguna er blitt cirka 15 kilo lettere enn forgjengeren. Ikke mye, og neppe særlig merkbart, men prisverdig i en tid hvor de fleste biler bare blir tyngre og tyngre.

Avgiftsgunstig

Vis mer


Nye Laguna kommer med en rekke Norgesvennlige motorer. Den rimeligste blir 1,5 dCi som nå har 110 hestekrefter. Den lille dieselmotoren klarer seg med 0,51 liter per mil på blandet kjøring. Det gir et CO2-utslipp på 136 gram per kilometer.

Sterk diesel

Neste trinn på dieselstigen er en 2,0-liter med 130 hestekrefter. Samme motor finnes også med 150 og 175 hestekrefter for de mer fartsglade. På bensinsiden er det foreløpig to alternativer. Begge måler 2,0 liter i slagvolum, men turboladeren på den sterkeste varianten gjør at man har 170 hestekrefter mot sugemotorens 145.

V6’ere?

Vis mer


I tillegg spekuleres det i sterkere motorer som eventuelt tilkommer på et noe senere tidspunkt. Ryktene forteller om en 3,0-liters V6-diesel på 220 hestekrefter. En slik motor vil trolig skape behov for firehjulsdrift, men dette er ennå uvisst.

En 3,5-liters bensinsekser fra Nissan er forøvrig også forventet, men neppe særlig aktuell for det norske markedet. Alle motorer er utstyrt med en sekstrinns manuell girkasse som standard. Automatgir er også tilgjengelig.

Tidlig neste år

Nye Renault Laguna vises på Frankfurt-utstillingen tidlig i høst. Salget starter rett etterpå, men her til lands må vi vente til litt utpå nyåret før de første kundene kan kjøre hjem i bilene sine.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Renault-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder