Dette er en ny 911. Den er noe lavere enn forgjengeren, samtidig er akselavstanden blitt økt med hele ti centimeter, noe som borger for bedre innvendig plass. Foto: Porsche
Dette er en ny 911. Den er noe lavere enn forgjengeren, samtidig er akselavstanden blitt økt med hele ti centimeter, noe som borger for bedre innvendig plass. Foto: PorscheVis mer

Her er nye Porsche 911

Dette er en helt ny bil. Utrolig - men sant. Og den er større enn forgjengeren.

Porsche kan ikke mistenkes for å svikte sine mest innarbeidede tradisjoner. Riktignok har de gått tilbake på noen av sine opprinnelige prinsipper - eksempelvis "aldri en Porsche-sportsbil med dieselmotor", men når det gjelder selve Ikonet med stor I, kjernen i merkets modellutvalg, 48-åringen Porsche 911, er det i forsvinnende grad noensinne blitt rotet med originalkonseptet. Det sier jo litt at det som sannsynligvis har sjokkert flest Porsche-fans mest, er lyktedesignen på generasjon 996.

Generasjonen som snart skal avløses, 997, gikk som kjent tilbake til en mer klassisk front, og generasjonen som kommer, 991 (spør oss ikke om logikken bak tallene), fortsetter med det.

Splitter ny modell!

Likheten til tross: Dette er en helt ny 911. Den er noe lavere enn forgjengeren, samtidig er akselavstanden blitt økt med hele ti centimeter, noe som borger for bedre innvendig plass og mer stabile kjøreegenskaper. Dette siste antar vi vil forsterkes av øket sporvidde og den nye forakselen. Av andre endrede visuelle attributter kan nevnes at sidespeilene er blitt flyttet til en ny plassering på øvre del av dørene. Interiøret er nytt om enn lett gjenkjennelig Porsche, men er mer inspirert av Carrera GT-førermiljøet, blant annet med en strukket midtkonsoll og høyt plassert girspak/girvelger.

911 Carrera:

Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche


Lettere

For øvrig har bilens konstruksjon blitt stivet opp og har dessuten gjennomgått en vektreduksjons-kur ved å kombinere bruk av stål og aluminium, med det resultat at vekten er blitt redusert med opptil 45 kilo. Dette kombineres med sprekere motorisering til å gi bedre ytelser enn forgjengeren hadde, samtidig som forbruk og utslipp går ned.

Spritet opp

Ja, for motorene har fått seg en oppgradering i anledning lanseringen av en ny generasjon 911. I første omgang lanseres den nye modellene som forrige gang i de bakhjulsdrevne versjonene Carrera og Carrera S. Vi går ut fra at de firehjulsdrevne versjonene blir de neste på lanseringsprogrammet.

911 Carrera S:

Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche
Dette er en ny 911. Den er noe lavere enn forgjengeren, samtidig er akselavstanden blitt økt med hele ti centimeter, noe som borger for bedre innvendig plass. Foto: Porsche
Foto: Porsche


Kjappere og nøysommere

I nye 911 Carrera yter boxermotoren på 3,4 liter 350 hestekrefter. Vi har ikke fått tall for versjonene med manuell girkasse, men med tilvalget PDK (Porsches hypereffektive dobbeltkløtsjkasse), går 0-100 unna på 4,6 sekunder (4,4 med Sport Chrono-pakke). I nye 911 Carrera S som skilter med 400 hestekrefter (+15), er tilsvarende tall henholdsvis 4,3 og 4,1 sekunder. Vi griper oss i å lure på hva slags tall den neste 911 Turbo kommer til å varte opp med, og får vann i munnen ved tanken ...

Samtidig er altså tallene for forbruk og utslipp blitt redusert; Carrera greier seg nå med 0,82 liter per mil og 194 gram CO2 per kilometer, mens i S-versjonen skal tallene være henholdsvis 0,87 l/mil og 205 g/km. Dette betyr at med nye 911 Carrera greier en Porsche-sportsbil for første gang å komme under 200-gramsgrensen når det gjelder CO2-utslipp.

Nye Porsche 911, generasjon 991, skal presenteres for publikum på bilutstillingen i Frankfurt i september. Vi kommer da tilbake med utfyllende informasjon også vedrørende bilens lansering i Norge.