<b>VISES I SEPTEMBER:</b> Nye Peugeot 308 GTi vil vises på messen i Frankfurt fra 15. september i år. Foto: PEUGEOT
VISES I SEPTEMBER: Nye Peugeot 308 GTi vil vises på messen i Frankfurt fra 15. september i år. Foto: PEUGEOTVis mer

Her er nye Peugot 308 GTi

Etter god respons på konseptbilen 308 R, har Peugeot bestemt seg for å lage 308 GTi - En radikal bil med sterkt fokus på kjøreegenskaper og ytelser.

Kort tid etter Peugeot lanserte den nye 308, begynte etterspørselen etter en GTi-versjon.

Nå er det bekreftet at den kommer. Navnet er Peugeot 308 GTi by Peugeot Sport. Den er åpenbart en rå bil og produsenten lover at den er utviklet med veldig fokus på kjøreegenskaper og ytelser.

Bilen vil bli tilgjengelig i to versjoner med 1,6-liters turbomotor og henholdsvis 250 og 270 hestekrefter. Torsen limited-slip differensial leveres på den største utgaven, sammen med finjustert chassis.

Innvendig videreføres i-cockpit med et lite ratt slik det er i den vanlige 308.

Ingen nykommer

Peugeot har lange tradisjoner med sportslige biler, og flere av dem har blitt klassikere. Det er biler som 205 GTi, 309 GTi, 405 MI16, 306 S16 og 208 GTi og RCZ R.

Nå tror Peugeot at 308 GTi vil toppe rekken.

Mange konkurrenter

308 GTi entrer et segment hvor det allerede er mange konkurrenter. Mercedes stiller sterkt med A45 AMG og Golf har konkurrenter i GTI og R. Audi har i dag S3, og den kommende RS3 som vil entre det samme segmentet, men som vil bli enda råere enn S3.

Dristige løsninger

Franskmenn er kjent for dristige løsninger. Coupe Franche betyr tofarget lakkering. 308 GTi kan leveres tofarget. Du kan få fronten lakkert i rød Ultimate og bakparten lakkert i sort Perla Nera. En løsning det krever litt selvtillit for å velge.

FRANSK FREKKHET: Peugeot har bestemt at 308 GTi kan bestilles i to farger. En dristig løsning det vil kreve selvtillit for å gå for. Foto: PEUGEOT Vis mer


I tillegg kan den leveres i rød Ultimate, blå Magnetic, sort Perla Nera, grå Artense, hvit og grå Hurricane.

308 GTi har også flere designelementer som skiller den fra de andre modellene. Den er senket litt over en centimeter og er utstyrt med 19-tommers felger. Dekkene har dimensjonen 235/35-19.

Ny grill, luftinntak og en liten spoiler foran har både visuelle og praktiske egenskaper. Bilen ser sintere ut, men det øker også luftinntak og kjøling, og gir lavere luftmotstand. På sidene har den kanallister, og baken kjennetegnes blant annet av et stort eksosrør på hver side.

Innvendig er det gjort endringer for å gjøre den mer sporty, med en rekke røde elementer i instrumenter, ratt, seter og dashbord. Pedaler, fothviler og girspak-kule er i aluminium.

308 GTi har et lite, sportslig ratt og instrumentene plassert over rattet. Bilen leveres med sportsseter, og ekstra sportslig opplevelse leveres også GTi med Driver Sport Pack, som blant annet gir mer gassrespons og mer lyd.

LITE RATT: Innvendig vil nye 308 GTi beholde mange av elementene fra den vanlige 308, blant annet det lille rattet. Likevel vil den få et mye mer sportslig preg. Foto: PEUGEOT Vis mer


Sprek gjerrigknark

308 GTi leveres med en 1,6-liters Euro6 turbomotor. Her kan du som tidligere nevnt velge mellom 250 og 270 hestekrefter. Dreiemomentet er 330 newtonmeter fra 1.900 til 5.000 omdreininger for begge de to motorene.

CO2-utslippet er oppgitt til 139 gram/km, hvilket er moderat i forhold til ytelsene. Vi minner imidlertid om at disse tallene er teoretiske, og uansett kommer man ikke i nærheten om bilen kjøres slik den tydeligvis er beregnet for. Effekten i utgaven med 270 hk går ut til hjulene gjennom en Torsen-differensial på samme måte som i sportskupéen RCZ R.

250-hesteren klarer ifølge Peugeot 0 til 100 på 6,2 sekunder, mens 270-hesteren skal klare det på 6,0. Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 kilometer i timen for begge motorer.

Ingrediensene på plass

Peugeot mener at 308 GTi har alt en GTi skal inneholde, med Torsen differensialbrems, optimalisert chassis, forsterket lyd, i-Cockpit, lite ratt, Driver Sport Pack og 270 hestekrefter i en bil som bare veier 1.205 kilo.

Vi er spente, og gleder oss til å prøve!

Bilen vises på messa i Frankfurt fra 15. september.