<b>CLASSIC-STYLE:</b> Det er utrolig hvor mye fargevalget har å si for opplevelsen. Foto: Mercedes-Benz
CLASSIC-STYLE: Det er utrolig hvor mye fargevalget har å si for opplevelsen. Foto: Mercedes-BenzVis mer

Her er nye Mercedes-Benz E-klasse

Dette er drosjesjåførenes nye arbeidsplass.

En ny E-klasse fra Mercedes-Benz er på trappene, og bilen ble for første gang vist til et knippe journalister på et lukket arrangement i Stuttgart tirsdag kveld. Kameraer og mobiltelefoner var bannlyst, ettersom hele bilen skulle vises.

Denne gangen skulle kun interiøret offentliggjøres. Resten av bilen blir først vist for publikum på bilmessen i Detroit i januar.

LES OGSÅ: Inspirert av nye S-klasse

I mars slippes de første bilene ut på veien i Tyskland, og vi må tørre å anta at den er i Norge rett etter.

Av det vi har sett til nå kan det enkelt og greit sammenfattes med at nye E-klasse tar et kraftig steg opp på stigen for hva som kan defineres som premium.

Utvendig ser den ut som en mindre utgave av S-klasse, men fortsatt med proporsjoner som er veldig kledelige. Innvendig har designfilosofien et slektskap til nye C-klasse, men bare for nedre halvdel av dashbordet og midtkonsollen.

For der stopper likhetene.

LES OGSÅ Vi har testet nye GLC 350e

Betal, og du får

I de øvre utstyrsgradene har nye E-klasse noe som tilsynelatende ser ut som en svært bred skjerm, som går fra venstre side av instrumenteringen og hele veien over til høyre side av midtkonsollen.

Nå er likevel ikke alt dette en skjerm, for på innsiden av dette glasset sitter det to separate skjermer på 12,3-tommer hver, med 1920x720 bildepunkter (21:9 format).

Begge skjermene er konfigurerbare med tanke på hva de skal vise, og all betjening kan gjøres fra rattet, eller fra kommandohjulet og pekeplaten foran midtarmlenet.

Jeg tipper de fleste raskt kommer til å bruke de to fireveis-kontrollene som er plassert på hver sin side av ratteikene. En for hver skjerm.

LES OGSÅ: Vi har testet nye Mercedes-Benz GLS

OSER PREMIUM: Det er ingen ting å si på den opplevde kvalitetsfølelsen. Foto: Meredes Vis mer



Tre visuelle inntrykk

Avhengig av dagsform og kjørestil kan føreren velge mellom tre forskjellige designuttrykk i instrumenteringen, kalt Classic, Sport og Progressiv.
Etter at et av disse temaene er valgt, kan du fortsette møbleringen individuelt for hver skjerm.

Mulighetene er så mange at du knapt kan gå lei.

I nye E-klasse har Mercedes droppet berøringsskjermer, men har lagt alle fysiske kommandoene til de nevnte kontrollerne. I tillegg har den også knapper for direktevalg av Radio, Media, og Navigasjon i midtkonsollen.

LES OGSÅ: Disse bilene bør du kjøpe neste år, vinnerne er råspreke luksusbiler

Ikke for alle

Selve dashbordet er et resultat av et samarbeid mellom designstudioer i Stuttgart i Tyskland og Como i Italia.

Italienerne har i dette tilfellet tegnet grunnrisset, mens designavdelingen i Stuttgart har fullført det endelige produktet, i samarbeid med ingeniørene som står for funksjonene.

Resultatet er at premium nå er blitt langt mer premium. Opplevd kvalitetsfølelse er mildt sagt svært bra, men dessverre er dette systemet bare toppmodellene verdig.

På de rimeligere versjonene er det to analoge instrumenter, med en skjerm mellom. I tillegg har du også en skjerm øverst i midtkonsollen, som vanlig, men i mindre størrelse enn på det store systemet.

Dersom du er glad i stemningsbelysning, så kan vi glede med at det i E-klasse er 64 farger å velge blant.

Sitt som en konge

Setene er også et kapittel for seg, men også her må du være villig til å punge ut. Massasjestolene kontrolleres fra de samme touch-kontrollene som skjermene. Her kan du justere eksakt hvor du vil ha effekten ved å bruke kontrollene på rattet som ved en styrespak.

Opp eller ned, høyre eller venstre.

Denne gangen har MB også lagt inn noe de kaller «gentlemanns-knappen». Med denne kan du som fører justere passasjersetet, både for sittestilling og for varme eller kjøling.
Men igjen, dette er mulig å få, men så gjenstår det å se hva det koster.

Foreløpig har vi bare sett sedanen. Den har helt grei plass i baksetet, men slettes ikke mer enn nødvendig. Dessuten var det trangt å få stukket bena inn under stolen foran, noe som reduserer den opplevde plassen i lengde kraftig.

Dette kan naturligvis variere med tanke på hvilke seter du velger foran, for seter med mye innmat stjeler også mest plass.

Sedanen har for øvrig en lav taklinje i bakkant, som kan gi hodebry når man skal ut og inn av baksetet.

Det er stor mulighet for at det blir mindre gymnastikk å komme ut og inn i stasjonsvognen, når den kommer.

LES OGSÅ: Vi har testet Mercedes-AMG C63 Coupé

Et lydstudio

Som vanlig er det hoffleverandøren Burmester som har levert de største lydsystemene. Det største består av en forsterkereffekt på 1.450 watt, hvor 400 av dem er fra et klasse D-trinn. Dette går til sub-bassen som sitter i bagasjerommet, mens de øvrige 1.050 watt’ene går til de øvrige 22 høyttalerne som sitter spredd rundt om.

Den har blant annet:

2-veis høyttaler i senterkanalen foran
3-veis i dørene foran
2-veis i dørene bak
2-veis i hattehyllen
2-veis i taket bak
2-veis i taket foran

En av grunnen til at høyttalerne er plassert som de er gjort, spesielt de i taket, skal kunne velge hvilket sete som skal ha den optimale lyden. Da må det også sitte høyttalere rundt om som er i stand til å levere dette.

Tidskorrigering bidrar til å kompensere for avstandsforskjeller mellom de respektive høyttalerne, slik at lyden når frem til den valgte lytterens ører samtidig. De som ikke har hørt forskjellen på et korrigert system og ikke, tror knapt at det er sant når de får oppleve det.

Men, igjen, det vil koste.

DETALJENE: Bildet viser en av de analoge løsningnene fra innstegsmodellene. Foto: Mercedes Vis mer


Drosjesjåførens drømmekontor

E-klasse har en stor kundekrets blant taxisjåførene. Dette er naturligvis Mercedes klar over, og de har derfor gjort klart et grensesnitt som gjør at den høyre skjermen kan benyttes i forbindelse med taksameter og lignende.

Hvorvidt dette er kompatibelt med systemene de norske selskapene benytter kjenner vi ikke til, for også tidligere har Mercedes kunnet levere slike systemer, uten at det ser ut til at norske drosjer har benyttet seg av muligheten.

Drosjesjåførene er for øvrig blant de som kommer til å bli glad for gentlemans-knappen.

Med denne kan de enkelt skyve stolen frem eller tilbake med et tastetrykk, avhengig av hvor det kreves mest plass.

Nå gjenstår det bare at eksteriøret offentliggjøres. Det er ikke lenge til januar.

Les flere Mercedes Benz-saker