Nye Jeep Cherokee med design som er mildt sagt kontroversiell. Foto: Produsenten
Nye Jeep Cherokee med design som er mildt sagt kontroversiell. Foto: ProdusentenVis mer

Her er nye Jeep Cherokee

Ikke nok med at den er basert på Fiat-gruppens arkitektur - se på det oppsynet!

Jeep er et av de merkenavnene som har klart å bli en generisk term i seg selv - altså bli så å si synonymt med en type produkt. Det er det man gjerne kaller et degenerert varemerke. I dette tilfellet "terrengbil/firehjulstrekker" i tradisjonell betydning.

Hva er dette...?

Hva synes du?

Nye Jeep Cherokee er: (Avsluttet)
Grusomt stygg(30%) 1387
Skikkelig tøff(16%) 742
Ganske stygg(16%) 727
Tøff, men rar(15%) 666
Ikke verst(12%) 530
Bare rar(7%) 327
Vakker(4%) 189
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Da knytter det seg naturlig nok mye forventning til lanseringen av et nytt produkt fra merket og det var da også tilfellet i forkant av avdukingen av den helt nye Cherokee som fant sted forleden i New York. Men hva fikk folk se? I hvert fall ikke den tradisjonelle, firkantede terrengbilen de fleste forbinder med Cherokee, men noe som forfra kan se ut som en stilstudie eller et designeksperiment. Men nei da: Dette er den ferdige produksjonsbilen - Jeep Cherokee anno 2013 (eller 2014, som amerikanerne kaller den - de ynder å hoppe over et år når årsmodell defineres).

Cherokee som modellnavn bringes tilbake etter noen års fravær. Bare Grand Cherokee var på markedet inntil nylig og Cherokee-klassen var representert ved modellen Liberty, en enklere konstruksjon totalt sett.

Les også: Jeep i velte-krangel

Nye Jeep Cherokee med design som er mildt sagt kontroversiell. Foto: Produsenten
SPENNENDE: Jeep er for tiden et knøttlite merke i Norge, men en kraftig vekstrate i mai kan bære bud om bedre tider. Årsaken ser du her: Den helt nye Jeep Cherokee, som nå er kommet til landet. Foto: JEEP


Mer økonomisk

Nye Cherokee lanseres i USA med to relativt moderate motorvalg, begge bensindrevne. Den ene er en 2,4-liters rekkefirer ("Tigershark MultiAir") som yter 186 hestekrefter og 232 newtonmeter. Den andre er en 3,6-liters V6 Pentastar-motor. Den er god for 274 hestekrefter og 325 newtonmeter. I forhold til forgjengerne, skal de kunne varte opp med kraftig forbedret drivstofføkonomi; henholdsvis 45 prosent og 30 prosent lavere forbruk er det lovet.

Nye Cherokee er tilgjengelig med en 9-trinns automatgirkasse (!)

Her kan du se Jeep-toppsjef Mike Manley presentere nyheten på bilmessen i New York:


Design som provoserer

Som vi har påpekt, og som leseren antakelig gjetter selv etter å ha sett bildene, er designen denne gang mildt sagt kontroversiell. Selv her på DinSide-redaksjonen er meningene delte: Fra "tøff og attraktivt annerledes" til "bare rar". Å dømme etter kommentarer som har florert i amerikanske nettmedier etter avdukingen, er et tydelig flertall negative i sin dom. Hvorvidt dette vil føre til dårligere salg av den nye modellen, gjenstår selvsagt å se.

Mer Jeep: Vi har prøvekjørt Jeep Grand Cherokee


Terrengbil

Det har rådet frykt for at Jeep med den nye Cherokee har beveget seg fra modellerns kjernekompetanse som skikkelig offroader til mer av en "softroader", altså mer av en parade-SUV som til nød kan takle vanskeligere kjøreforhold. Dette tilbakevises kraftfullt av Jeep-ledelsen. Det vises til en rekke egenskaper som skal gjøre nye Jeep Cherokee til en uforlignelig terrengbil, og ikke bare en SUV eller crossover.

Men som Mike Manley også sier: Dette er en klassereise for Jeep, og Jeep må også forandre seg, noe som altså ikke er uforenlig med å holde fast ved noen kjerneverdier.

4x4x4

Nye Cherokee er basert på plattformen CUS-wide, (Compact U.S. Wide), som første Jeep. Den har uavhengig hjuloppheng både foran og bak, og selvsagt mulighet for firehjulsdrift med momentstyring i flere programmer, lavserie, låsbar bakdifferensial og innstillinger for forskjellige kjøreforhold (Såkalt Selec-Terrain, med programmene Auto, Snow, Sport, Sand/Mud og Rock).

I USA har basis-modellen bare tohjulsdrift, deretter kan man velge mellom fire typer firehjulsdrift, fra det enkleste (Active Drive I, som ikke krever noen fører-innblanding), til det mest avanserte, såkalt "Trail Rated", som finnes på den rendyrkede terrengversjonen Trailhawk, som blant annet har en bakkeklaring på 22 centimeter.

Også til Norge

Nye Cherokee kommer også til Norge. Vi har vært i kontakt med importøren, RSA, hvor salgssjef Steinar Dokken kan opplyse at det per dags dato ser ut til at de første bilene kommer i slutten av året, noe de imidlertid ikke ennå har fått bekreftet fra fabrikken. Den vil komme med både dieselmotor med 9-trinns automatkasse og bensinalternativ. Pris er dessverre litt tidlig å si noe om, men importøren forsikrer oss om at Cherokee i Norge vil bli konkurransedyktig priset.