Mer aggressiv og sporty design: Etter bare fire år vises en helt ny Hyundai i30 i Frankfurt. Foto: Hyundai
Mer aggressiv og sporty design: Etter bare fire år vises en helt ny Hyundai i30 i Frankfurt. Foto: HyundaiVis mer

Her er nye Hyundai i30

FRANKFURT (DinSide Motor): Det er bare drøyt fire år siden Hyundai lanserte i30 - og her er allerede en helt ny etterfølger.

På bilutstillingen her i Frankfurt, som åpner neste uke, kommer Hyundai til å vise sin nye modell i kompaktklassen. Da vises den andre generasjonen av i30 for publikum. Bilen skal konkurrere med storselgere i det såkalte C-segmentet som VW Golf og Ford Focus – det vil si at konkurransen blir tøff.

Imidlertid tror vi at hvis bilen er like bra å kjøre som den ser ut og som andre produkter fra merket gir indikasjoner på, burde den ha en rimelig god sjanse til å lykkes. Hva vi baserer det på?

Hyundai i40 SW er testet

Oppbud av sjefer

Jo, DinSide har hatt anledning til å være tilstede på en førpresentasjon av den nye modellen, som er designet, utviklet og produsert i Europa. Det var toppsjefen for Hyundai Europa som ledet seremonien flankert av marketingdirektør og designsjef. Vi fikk altså sett grundig på den utvendig og innvendig, og prøvesittet det som er den endelige prototypen. Førsteinntrykket er godt, både designmessig, når det gjelder plassforhold og nivået på opplevd kvalitet.

Hyundai forbi Toyota

Hyundai er en suksess

Den koreanske bilprodusenten Hyundai fosser frem i bilmarkeder over hele verden, og spesielt nå også i Europa og i Norge. Mellomklassebilen i40, som vi har fått utmerkede inntrykk av så langt og som er i stand til å true etablerte størrelser som VW Passat, Toyota Avensis og Ford Mondeo, har oppnådd meget gode salgstall i sine første par måneder på markedet og merket er på god vei til å entre topp 10 på salgsstatistikken. Dagens markedsandel på 3,8 prosent ligger an til å øke – det burde både i40, denne nye i30 og den kommende ix45, som skal erstatte SUV-en Santa Fe, sørge for.

Foto: Hyundai
Mer aggressiv og sporty design: Etter bare fire år vises en helt ny Hyundai i30 i Frankfurt. Foto: Hyundai
Foto: Hyundai


Romsligere

Detaljene om nye i30 får vi først når den skal presenteres på bilutstillingen, men det viktigste vet vi. Bilen er en anelse større enn modellen den erstatter og en allerede relativt romslig i30 får en enda romsligere etterfølger. En ganske storvokst journalist fikk greit plass i baksetet og satt bekvemt i et komfortabelt førersete som gir god støtte både i rygg og på sidene. Interiøret gir et godt kvalitetsinntrykk og vi synes både materialvalg og ergonomi virker overbevisende. For øvrig lar vi leseren bedømme utfra bildene – vi fikk ta bilder under presentasjonen, men de skal av en eller annen grunn ikke publiseres før bilen avdukes offisielt neste uke. Det er derfor Hyundais egne bilder vi viser her – de viser uansett bilen slik vi har sett den, også med samme blåfarge.

Lillebror iX20, en liten perle med stort hjerte

Effektiv diesel

FORNØYD GJENG: Hyundais Europa-sjefer foran nye i30 i Frankfurt Foto: Knut Moberg Vis mer


Når det gjelder motorutvalg, vil det komme tre bensin- og tre dieselmotorer med effekt fra 90 til 135 hestekrefter. Et trekkplaster fremfor alt vil nok bli 1.6 diesel på 128 hestekrefter som, i Blue Drive-versjon med blant annet start&stopp-system og dekk med lav rullemotstand, skal klare å havne under 100 gram CO2-utslipp per kilometer, hvilket i så fall vil være klasseledende med en så sterk motor.

Forskjellige styringsoppsett

Nye i30 vil åpenbart bli temmelig velutstyrt og kan leveres med panoramatak og en stor trykkfølsom TFT-skjerm som informasjonsdisplay, navigasjon med syv-tommers skjerm og, muligens inspirert av Alfa Romeo, styring som kan innstilles i tre forskjellige oppsett etter førerens preferanse: Sport, Normal og Komfort.

Veloster - sprø bil med snodig design

Kommer tidlig neste vår

Nye Hyundai i30 skal lanseres i Norge i mars neste år. Prisene er ennå ikke kjent, men ifølge Hyundai Norges kommunikasjonssjef, Morten Brusletto, vil prispolitikken følge den merket har lagt opp med Passat-konkurrenten i40 – med andre ord ligger den an til å bli konkurransedyktig.