Her er nye Honda Accord

I forkant av Genève-messen har vi nå fått mer informasjon og bilder av Hondas Passat/Mondeo-konkurrent.

Det er fem år siden forrige generasjon Honda Accord dukket opp - i april 2003 kjørte vi de første eksemplarene på norsk jord. Siden er det blitt tid til en ansiktsløftning, og i anledning bilutstillingen i Genève (6.-16. mars 2008) kommer en helt ny generasjon av den store Hondaen.

Premium i siktet

Bilen blir lansert som sedan og som stasjonsvogn (Tourer), og disse vil hovedsaklig få som oppgave å ta markedsandeler fra etablerte storselgere som Ford Mondeo (markedsleder i januar), VW Passat og Toyota Avensis, selv om Honda fremhever en del grep som er blitt tatt for å forsøke å true premium-aktørene i segmentet som BMW og Audi. Stilmessig er det kanskje etter vår oppfatning nye Mazda 6 som er nærmeste konkurrent.

Gjenkjennelig

Vis mer

Her er nye Honda Accord

  1. Store bilder!


Designen er et av disse grepene. Selv om bilen er lett gjenkjennelig har den fått en noe skarpere og enda mer dynamins linjeføring. Den er blant annet blitt noe lavere samtidig som bilen har vokst i bredden. Pressemeldingen som gikk ut 12. februar presiserer ikke dimensjoner verken utvendig eller innvendig, men det legges vekt på at bilen, særlig stasjonsvognen, skal ha forsterket sin romslige og allsidige karakter.

Kraftigere diesel - også med automat

Den nye i-DTEC dieselmotoren er en videreutvikling av den firesylindrede 2,2-liters maskinen vi har hatt anledning til å kjøre flere ganger og som har imponert oss hver gang. Den har piezoelektrisk flerstegs innsprøytningsteknologi og skal ha fått mer effektiv resirkulering av avgasser og et partikkelfilter for å redusere utslippene. Samtidig har Honda øket både effekt og dreiemoment for å gi en sportsligere kjøreopplevelse. Maksimal effekt er 10 hk høyere og når dermed 150 hestekrefter. Dreiemomentet er nå 350 Nm ved 2000 o/min. Denne motoren lanseres med sekstrinns manuell girkasse, men importøren opplyser at kombinasjonen diesel og automat vil bli tilgjengelig cirka på senhøsten 2008.

To bensinmotorer

Vis mer


2,0 liters i-VTEC byr på omtrent samme ytelser som sin forgjenger – 156 hk ved 6300 o/min. – men drivstofføkonomien skal være blitt bedre. Av teknologiske forandringer nevnes blant annet større diameter på innsugningsventilene, ytterligere forbedret styring av ventiltider og løftehøyde, samt større luftgjennomstrømning for innsug og avgasser.

2,4-liters motoren er kraftigere, og leverer 200 hester ved 7000 o/min med et toppmoment på 233 newtonmeter ved 4500 o/min. – en økning fra 190 hk og 223 Nm. Bak disse tallene skjuler det seg en økning i kompressjonen fra 10,5 til 11,0:1, større ventildiameter, nye ventiler og lavere trykk i avgass-systemet.

Dynamiske egenskaper

Vis mer


Ellers legger Honda vekt på bilens forbedrede dynamiske egenskaper for å nærme seg premium-modeller som BMW 3-serie. Bilen har fått lavere tyngdepunkt og bredere sporvidde. Styringen skal være mer direkte. Denne har for øvrig en servofunksjon som samarbeider med det elektroniske stabilitetsprogrammet (ESP, som Honda kaller VSA), og som "hjelper" føreren til å styre riktig. Honda kaller det et hastighetstilpasset EPS-system (elektronisk styrt servo) som oppdager tendenser til skrensing ved glatt underlag i både svinger og ved nedbremsing. Automatiske styresignaler hjelper føreren til å styre i riktig retning.
Signalene skal knapt være merkbare, og føreren beholder ifølge produsenten hele tiden full kontroll over styringen. Denne rattkorreksjon skal gi tilstrekkelig hjelp til at føreren reagerer instinktivt slik at resultatet er tilstrekkelig til å gjenvinne stabiliteten og
redusere bremselengden samtidig som man har full kontroll.

Førerassistanse

Ekstra førerhjelpsutstyr som retningsstabilitetssystem som skal hjelpe til å holde bilen i rett fil, adaptiv fartskontroll med avstandsholder til foranliggende kjøretøy samt et anti-kollisjonssystem som skal hjelpe til å unngå, eller i verste fall begrense konsekvensene av, kollisjon.

Nye Accord sedan blir lansert i Norge i månedsskiftet mai/juni; stasjonsvognen Tourer kommer til butikkene omtrent en måned senere. Prisene er ikke endelig fastsatt - disse vil vi komme tilbake til når de blir tilgjengelige.

  • Se de store bildene her!
  • Her finner du mer Honda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder