Forrige generasjon Ford Kuga fikk noe kritikk for å være litt for trang. Det skal være rettet opp i nye Kuga. Foto: Per Ervland
Forrige generasjon Ford Kuga fikk noe kritikk for å være litt for trang. Det skal være rettet opp i nye Kuga. Foto: Per ErvlandVis mer

Her er nye Ford Kuga

En helt ny generasjon Ford Kuga er nå avduket, større og romsligere enn før.

Ford har vært med i den folkelige SUV-klassen en stund med dagens Kuga.

Sammenlignet med Tiguan og RA4 har den ikke vært noen voldsom salgssuksess her til lands, men den er langt fra noe sjeldent syn.

Ford Kuga har også vært en populær bil blant DinSides lesere, og tok blant annet andreplassen når vi lot våre lesere stemme på Norges kuleste folkesuv i 2009.

Kugas største ankepunkt har vært litt snaue plassforhold. Det skal denne nye versjonen gjøre noe med.

For når andre generasjons Kuga nå debuterer på bilutstillingen i Genève er det nettopp mer plass Ford selv løfter frem. Blant annet har Kuga fått 82 liter ekstra i bagasjeromskapasitet, en ganske betydelig økning.

Bilen ble forøvrig vist i amerikansk utgave under navnet Escape i fjor høst.

Nye former

Designen avslører at man tar de praktiske egenskapene på alvor. Karosseriformene er noe mindre avrundet enn på dagens utgave. Det gjør at du kan laste mer, ikke minst i høyden. I tillegg har hele bilen har blitt lengre. Det er tydelig at dette er en helt ny bil, og likhetstrekkene med forgjengeren er i det hele tatt ikke så veldig mange. Hekken ligner eksempelvis mer på den du finner på S-Max.

En finesse som bidrar til de praktiske egenskapene er automatisk åpning av bakluka når du sveiper foten under støtfangeren. Dette er samme funksjon som ble introdusert på dagens Volkswagen Passat.

Foto: Ford
Kuga blir klar på det europeiske markedet mot slutten av året



Ligner lillebror

Også førermiljøet er helt nytt, og her ligner Kuga først og fremst på lillebror Focus. Det ligger an til at kvalitetsfølelsen heves merkbart. En rekke førerhjelpsystemer blir også tilgjengelig, som parkeringsassistent og blindsonevarsling.

Motorer

På dieselsiden handler det i første omgang om to 2,0-litere, med henholdsvis 140 og 163 hestekrefter. Førstnevnte blir nok mest populær i Norge. En 1,6-liters bensinturbo blir også tilgjengelig. Denne sitter allerede i Focus og C-Max, hvor den yter 150 eller 180 hestekrefter.

Fords dobbelkløtsjkasse Powershift blir tilgjengelig som et tilvalg om du vil slippe å gire selv.

Firehjulsdrift

Firehjulsdrift er naturligvis på plass, i tillegg til en slags differensialbrems kalt Torque Vectoring Control. Grepet burde det dermed ikke være noe i veien med. Hvorvidt det kommer en rimeligere forhjulsdrevet utgave etter hvert, sies det ikke noe om i denne omgang.

Kuga blir klar på det europeiske markedet mot slutten av året.