Foto: Ford
Foto: FordVis mer

Her er nye Ford Focus stasjonsvogn

Den nye stasjonsvognen kommer akkurat tidsnok til sommerferien.

Det er litt over tre måneder siden vi prøvekjørte nye Ford Focus og femdørs-kombiversjonen har vært i salg en tid. Nå er også stasjonsvognen på plass.

Ganske stor og romslig

I forhold til femdørs-Focus er stasjonsvognen 20 centimeter lengre enn kombien, og er med sine 456 centimeter like stor som bilene var i klassen ovenfor for 15 år siden. Bagasjerommet oppgis til romslige 490 liter med mulighet for 1.516 liter med baksetet foldet ned. Det betyr at bilen faktisk er brukbar som familiestasjonsvogn for ganske mange og det er nok verdt å spørre seg selv hvis man er i modus for innkjøp av stasjonsvogn, om man egentlig trenger noe større eller om man kan spare noen titusener ved å velge den mer kompakte stasjonsvognen. Prisene starter nemlig på 239.000 kroner for Focus stasjonsvogn.

Fords egen prisliste finner du her.

På samme plattform finnes for øvrig fleksibilene C-Max og den større Grand C-Max, som ble lansert splitternye i fjor. Her kan du lese om vår testkjøring av dem.

Begavet bil

Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford

- Den kan stanse, bremse og parkere av seg selv. Den leser trafikkskilt og varsler om medtrafikanter i blindsonen. Og ikke minst følger den med på uoppmerksom kjøring, fra f.eks. en trett sjåfør. Slik presenterer Ford det faktum at merket introduserer et oppsiktsvekkende nivå på tilgjengelig sikkerhets- og assistanseutstyr.


Rimelige hjelpesystemer

Gratis er selvsagt ikke de avanserte pakkene, men langt fra sjokkerende dyre. Ford Focus er den modellen i klassen som tilbyr mest avansert sikkerhetsutstyr hvorav mye inntil nylig bare var tilgjengelig på dyre luksusbiler. Adaptiv fartsholder/avstandsholder er ekstrautstyr til 8.900 kroner. En parkeringsassistent, som hjelper bilen inn i parkeringsluken, koster 4.500 kroner. For 2.000 kroner ekstra kan man utstyre bilen med antikollisjonssystemet som ble introdusert av Volvo og som hos Ford heter Active City Stop. Det griper inn for å unngå kollisjon eller i det minste begrense skadeomfanget ved by- og køkjøring.

Focus kan heretter også utstyres med filskiftevarsler med aktiv motstyring i tilfelle man utilsiktet forlater kjørebanen. Videre er system for føreroppmerksomhetsovervåkning tilgjengelig, sammen med blindsone-varsler, trafikkskiltgjenkjenning og automatisk opp/nedblending for nær- og fjernlysene. Disse systemene er tilgjengelig, sammen med Active City Stop, i en pakke som koster 11.700 kroner.

Når det gjelder motorer, leveres stasjonsvognen med de samme som kombien. Du kan lese mer om dem her.

Her kan du se presentasjonsvideoen fra Ford:


DinSide vil komme tilbake med test av den nye stasjonsvognen i løpet av sommeren.