Vis mer

Her er nye E-klasse

Nye E-klasse preges av interessante motorer og mye avansert teknologi.

Det er mye å si om nye E-klasse, men vi tar først noen linjer om designen. Det enkleste er jo å titte litt på bildene selv, og dersom du gjør det finner du fort ut at E-klasse nå i likhet med C-klasse har to ulike ansikter. Dette avhenger av utstyrsnivå. Elegance fremstår som mest klassisk Mercedes, mens Avantgarde er mer aggressiv og brautende i stilen.

Den kraftige grillen, de spesielle frontlyktene og det skulpturerte panseret er det som først og fremst tiltrekker seg oppmerksomhet. Hekken er noe mer anonym og virker lavere sammenlignet med utgående utgave, trolig på grunn av de liggende baklyktene. Alt i alt fremstår nye E-klasse betydelig mer kantete enn dagens litt glatte utgave.

Dette gjelder også innvendig hvor man finner mange likheter med den nye kompaktSUVen GLK.

Ny innstegsdiesel

Motormessig har det også skjedd mye, ikke minst i den rimeligste enden som jo er mest interessant her i Norge. Én firesylindret dieselmotor med dobbelturbo finnes i tre effektutgaver med enten 136, 170 eller 204 hester. Sistnevnte gir hele 500 newtonmeter og dermed nøyaktig de samme ytelsene som 320 CDI for bare få år tilbake. Forbruket er imidlertid betydelig lavere. Alle tre varianter bruker 0,53 liter per mil og slipper ut 139 gram CO2. Det er bra for den kraftigste varianten, greit for den mellomste og ikke veldig imponerende for den svakeste, med tanke på at dette er en helt ny bil.

E350 CDI Elegance (W212) 2008
E 500 (W212) 2008
E 500 Avantgarde (W212) 2008
E 500 Avantgarde (W212) 2008
E-Klasse (W212) 2008
E-Klasse (W212) 2008
E 500 Avantgarde (W212) 2008


Kun én sekssylindret dieselmotor er foreløpig tilgjengelig, 350 CDI med 231 hestekrefter. I løpet av et noen få måneder vil denne også komme som Bluetec-variant med 211 hester. Foreløpig sies det ingenting om noen eventuell åttesylindret dieselmotor, eller noen sterkere versjon av den sekssylindrede motoren.

Ny bensinturbo

På bensinsiden starter man med en ny turbomotor, på 1,8 liter. Denne har direkteinnsprøytning og kommer med 184 og 204 hester, under navnene 200 og 250 CGI. Førstnevnte klarer seg med 0,68 liter per mil og 159 gram CO2, blant annet takket være automatisk start-stopp-teknikk. Neste trinn på stigen blir en 3,5-liter med 292 hester og en 5,5-liter med 388 hester. Begge disse motorene sitter også i utgående E-klasse, men Mercedes har finpusset litt på forbrukstallene.

Helt på toppen troner E 63 AMG, med en 6,2-liter V8er med 525 hestekrefter.

Firehjulsdrift for de få

Firehjulsdrift er for øvrig foreløpig bare tilgjengelig til de sekssylindrede motorene, pluss E 500. En sekssteget manuell girkasse er standard på alle firesylindrede motorer utenom 250 CGI som har en femtrinns automat som standard. De sekssylindrede og åttesylindrede motorene har en syvsteget automatkasse.

Elektroniske hjelpere

E-klasse er også preget av mye annen teknologi, hvor en del må betales ekstra for. Adaptive main beam assist sørger for å slå av og på langlysene etter møtende trafikk. Dette kommer i tillegg til Mercedes’ vanlige aktive lyssystem og LED kjørelys. Sensorer overvåker også blindsonen og varsler dersom du er i ferd med å vingle ut av kjørefeltet ditt. I likhet med nye Opel Insignia kan E-klasse også lese av veiskiltene og minne deg på fartsgrensene. Et spesielt nattkamera skal gi det bedre sikt i mørket og lyser i tillegg opp eventuell fotgjengeren på skjermen for å varsle føreren.


Tretthetsvarsler

Dersom føreren skulle bli trøtt, har nye E-klasse ambisjoner om å avdekke dette gjennom å overvåke 70 parametere knyttet til sjåførens adferd. En annen sikkerhetsfunksjon skal varsle føreren dersom avstandsensorer oppdager at en kollisjon er i ferd med å inntreffe. Bremsene lades i tillegg med det bremsetrykket som er nødvendig. Dersom føreren ikke reagerer, vil bilen til slutt automatisk bråbremse for å redusere hastigheten og dermed kreftene i kollisjonen. Presafe er også på plass og sørger for at innstillinger på seter, vinduer, kollisjonsputer og sikkerhetsbelter er best mulig før en eventuell kollisjon.

Aktive støtdempere

På chassissiden er stålfjærer og aktive støtdempere standard. Dersom du kjøper Avantgarde-pakken eller bestiller det ekstra, får du også et senket sportschassis med mulighet for å velge mellom ulike karakteristikker på støtdemperne. Luftfjæring er standard på E 500 og tilgjengelig til E 350 og 350 CDI.

Først som sedan

Foreløpig kommer E-klasse bare som sedan. Den vil være på plass her i Norge mot slutten av mars. Men både stasjonsvogn og kupé er på vei, og det er faktisk kupeen som kommer først, nærmere bestemt i mai. Stasjonsvogna kommer i overgangen mellom høst og vinter.