<b>ALLE GODE TING ER TRE:</b> Nye Camaro vil i første omgang bli tilgjengelig i tre ulike utgaver. Fra venstre: 2.0L Turbo, 6.2L LT1 V8 og 3.6L V6. Foto: CHEVROLET
ALLE GODE TING ER TRE: Nye Camaro vil i første omgang bli tilgjengelig i tre ulike utgaver. Fra venstre: 2.0L Turbo, 6.2L LT1 V8 og 3.6L V6. Foto: CHEVROLETVis mer

Her er nye Camaro

Chevrolet Camaro er en klassisk amerikansk muskelbil. Nå kommer den i ny og lettere utgave.

Selv om den forrige generasjonen Camaro var en bra sportsbil, vil sjette generasjon bli en mye mer moderne bil.

LES OGSÅ: Camaros lange historie

Camaro vant World Car Awards i 2010, likevel mener mange at den nåværende camaroen, femte generasjon, er for stor, for tung og at interiøret virker lite påkostet.

SE OGSÅ: Chevrolet Camaro kjører om kapp med Ford Mustang

KVALITETSBEVISST: Tidligere Camaro-modeller har fått kritikk for at interiøret virker lite påkostet. Det har de gjort noe med nå. Foto: CHEVROLET Vis mer


Modernisert

Den nye Camaroen, som vil komme i salg senere i år, er lettere, mindre, mer håndterlig og langt mer avansert enn sin forgjenger.

Den er modernisert både innvendig og utvendig.

Sportsbilverden har vært gjennom et skifte, et skifte de amerikanske muskelbilprodusentene har vegret seg noe for å ta del i. Men når kjøpernes preferanser endres, har ikke produsentene noe valg.

Kundene ønsker seg nå lettere biler, mindre forbruk og bedre kjøreegenskaper, noe amerikanske muskelbiler ikke akkurat har vært kjent for.

ENDA RÅERE: Slankere, lettere og bedre. Nye Camaro SS er kraftigere enn noen gang før. Foto: CHEVROLET Vis mer


Skiftet fokus

Under arbeidet med den nye modellen har Chevrolet vektlagt spesielt tre punkter, ytelse, teknologi og design.

De har ikke bare ønsket å lage en bedre Camaro, men en av de beste sportsbilene på markedet.

Vekten har blitt redusert med omlag 100 kilo. De letteste modellene har blitt slanket enda mer.

Bilen vil i første omgang bli tilgjengelig med tre forskjellige motoralternativer.

En 275 hesters to liters LTG turbo med det laveste forbruket en Camaro noen gang har hatt. General Motors sier at den vil ha et snittforbruk på 0,78 liter per mil ved kjøring på motorvei, og skal gjøre 0-100 på seks sekunder.

TENKER FORBRUK: Chevrolet har utviklet tre nye å forbruksvennlige motorer til den nye modellen. De melder at den minste motoren 2.0L Turbo vil ha et snittforbruk på 0.78 liter per mil ved kjøring på motorvei. Foto: CHEVROLET Vis mer


Mellomutgaven har en 3,6 liters V6-motor med direkte innsprøytning, 335 hester, et dreiemoment på 385 Nm og aktiv drivstoff-kontroll.

Det er den kraftigste V6-motoren med direkte innsprøytning i dette segmentet.

Toppmodellen SS vil ha en helt ny 6.2 liters V8 med direkte innsprøytning , 455 hestekrefter og 617 Nm. Med Chevrolets Magnetic Ride Control tilgjengelig på SS for første gang, kan den vise til bedre rundetider enn forrige generasjons Camaro 1LE.

Teknologi

Teknologisk har også den nye Camaroen fått en stort løft. I tillegg til stemningsbelysning med 24 forskjellige fargeffekter, og høyoppløselig fargedisplay.

Skrur du på det Chevrolet kaller "show mode", vil du få ditt eget lille lysshow inne i bilen.

Bilen vil også bli utstyrt med et helt nytt kjøremodus-system.

Her kan du velge mellom Snow/ice, tour, Sport og Track. Track vil kun være tilgjengelig på Camaro SS.

TEKNOLOGISK: Chevrolet har gitt Camaro et teknologisk løft. Med ny høyoppløselig fargeskjerm, stemingslys med 24 forskjellige farger, nytt speedometer og et helt nytt kjøremodus-system. Foto: CHEVROLET Vis mer


Design

Chevrolet har lagt mye arbeid i å modernisere bilens utseende. Den har nå en slankere og mer atletisk figur, uten å ha mistet alt av muskler.

LED: Alle de nye modellene kommer med LED-lykter. Foto: CHEVROLET Vis mer


Den har også fått nye og mer moderne LED-lys både foran og bak. I tillegg er det nå flere muligheter til å sette sitt eget preg på bilen. Du kan velge mellom ti forskjellige eksteriørfarger, fem ulike interørkombinasjoner og ulike lysvalg.

VALGMULIGHETER: Med ti forskjellige eksteriørfarger og fem ulike interiørkombinasjoner kan kundene sette sitt eget preg på bilen. Foto: CHEVROLET Vis mer


Materialkvaliteten skal også ha blitt bedret over hele linja for en mer lukseriøs følelse.

LES OGSÅ: Chevrolet ut av Europa