Nye BMW 1-serie i sine to utgaver: Sport Line til venstre, Urban Line til høyre. Foto: BMW
Nye BMW 1-serie i sine to utgaver: Sport Line til venstre, Urban Line til høyre. Foto: BMWVis mer

Her er nye BMW 1-serie

Her er nye 1-serie. BMW har offentliggjort bilder og data.

De BMW-typiske proporsjonene er der, og nye 1-serie er lett å kjenne igjen. Vårt første inntrykk var at dette dreide seg om en omfattende ansiktsløftning, men nei: Dette er en helt ny modell. Med andre ord: Velkommen til helt nye BMW 1-serie - den eneste bakhjulsdrevne bilen i kompaktklassen.

Skuffet

For vår del må vi innrømme at designen kom som en skuffelse. Vi hadde håpet på noe nyere, strammere og mer aggressivt enn den litt "slappe" designen vi mener henger igjen fra den utgående generasjonen. Men det er jo dette med smak og behag, og dette slår sikkert gjennom hos mange. Gi oss gjerne ditt synspunkt i avstemningen nedenfor.

Større

Men endringene går lenger enn det ser ut til ved første øyekast. Bilen er blitt merkbart større, den har fått mer plass i baksetet og større bagasjerom. Nye BMW 1-serie er 432 centimeter lang, 176,5 centimeter bred og 142 centimeter høy. Den har altså strukket seg 8,5 centimeter og den er noe bredere enn forgjengeren. Den har fått betydelig bredere sporvidde, særlig bak, og akselavstanden har økt med tre centimeter til 269 centimeter, hvilket har gjort det mulig å gi baksetepassasjerene bedre benplass. Bagasjerommet er blitt 30 liter romsligere og er dermed, med 360 liter, blitt litt større enn det i en Golf.

Nye BMW 1-serie i sine to utgaver: Sport Line til venstre, Urban Line til høyre. Foto: BMW
Foto: BMW
Urban Line Foto: BMW
Sport Line Foto: BMW
Sport Line Foto: BMW
Urban Line Foto: BMW
Sport Line Foto: BMW
Sport Line Foto: BMW
Urban Line ) Foto: BMW
Urban Line Foto: BMW
Urban Line Foto: BMW
Urban Line Foto: BMW
Urban Line Foto: BMW
Urban Line Foto: BMW
Sport Line Foto: BMW
Urban Line Foto: BMW
Urban Line Foto: BMW
Sport Line Foto: BMW
Urban Line Foto: BMW
Urban Line Foto: BMW
Sport Line Foto: BMW
Urban Line Foto: BMW
Urban Line Foto: BMW
Sport Line Foto: BMW
Sport Line Foto: BMW
Sport Line Foto: BMW
Sport Line Foto: BMW
Nye BMW 1-serie i sine to utgaver: Sport Line til venstre, Urban Line til høyre. Foto: BMW

Nytt er også at 1-serie anno 2011 kommer i to hovedutførelser: Sport Line og Urban Line. Ulikhetene har med utstyr, materialer - særlig i interiøret - og design på grillen å gjøre. I bildeserien er den røde bilen Sport Line og den blå Urban Line.


Tvillingturbo-effekt

Når det gjelder motorer kommer den nye modellen med en ny generasjon bensinmotorer og for første gang har alle motorene i 1-serie, både diesel og bensin, den såkalte BMW TwinPower Turbo-teknologien. Det dreier seg ikke om biturbomotorisering men om såkalt Twin Scroll turbo som gir en fyldigere og mer jevn turboeffekt. Resultatet er en motor som både er sprek og som har godt drag i det lavere registeret.

Nytt av året er at 1-serien kan bestilles med åttetrinns automatgirkasse.

Bensin: Fornyelse

Hva med deg?

Jeg synes nye BMW 1-serie er (Avsluttet)
Pen(40%) 2057
Ikke så verst(27%) 1398
Ikke noe særlig(19%) 965
Stygg(14%) 694
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


De firesylindrede bensinaggregatene har en 1,6-liters blokk og leveres i de to variantene 116i og 118i. 116i produserer 136 hestekrefter og et dreiemoment på 220 newtonmeter fra 1.350 til 4.300 omdreininger. Den har en toppfart på 210 km/t og greier 0 til 100 på 8,5 sekunder. Normforbruket på 0,55 liter per mil gir CO2-utslipp på 129 gram per kilometer. 118i stiller for sin del med 170 hestekrefter og 250 newtonmeter fra 1.500 til 4.500 omdreininger. Det gir 7,4 sekunder fra 0 til 100 og en maksimal hastighet av 225 kilometer i timen. Med et forbruk ved blandet kjøring på 0,58 liter per mil blir CO2-utslippet 134 gram per kilometer.

Tre dieselvarianter

Dieselmotorene er mer kjent men skal ha blitt kraftig gjennomarbeidet. Blokken er den kjente toliteren i alle tre variantene som nå blir lansert - 116d, 118d og 120d. Førstnevnte har 116 hk og 260 newtonmeter fra 1.750 til 2.500 omdreininger. Den klarer 200 km/t og 0-100 på 10,3 sekunder, mens blandet forbruk oppgis til 0,43 liter per mil og CO2-utslipp til 114 gram per kilometer. 118d har 143 hestekrefter og dreiemomentet øker til 320 newtonmeter i samme turtallsområde. 212 km/t er toppfarten og 0 til 100 tar 8,9 sekunder. Forbrukstallet er her 0,44 liter per mil, hvilket gir 115 gram CO2 per kilometer.

120d produserer 184 hestekrefter i normalversjon, men den norske importøren vil jobbe for å få en nedtrimmet 163-hesters "Belgia-versjon" hit til landet for å få ned prisen. 184-hestersversjonen har et dreiemoment på 380 newtonmeter og 0 til 100 tar 7,2 sekunder. Toppfart: 228 km/t. Forbruk: 0,45 liter per mil og CO2-utslipp: fra 119 gram per kilometer.

Det vil etterhvert tilbys en spesiell Efficient Dynamics Edition-versjon av 116d, med CO2-utslipp på kun 99 gram per kilometer.

Når det regner på presten...

Det drypper mye fra de større BMW-modellene når det gjelder tilgjengelig utstyr, og smørbrødlisten for ekstrautstyr blir lang. Tilgangen på mye av det mer avanserte sikkerhetsutstyret samt mulighetene for kommunikasjon og underholdning blir stadig mer demokratisk og selv nye Ford Focus har mye av dette - som BMW tilbyr også på 1-serie, deriblant automatiske hovedlys (strålen tilpasser seg trafikk- og lysforhold og blender opp og ned automatisk), automatisk parkeringsassistent, ryggekamera, vimsevarsler og kollisjons-advarsel, adaptiv fartsholder, informasjon om fartsgrense og forbikjøring forbudt og en del mer. Internettilkobling er selvfølgelig tilgjengelig, integrering av smartmobil og musikkspiller, trafikkinformasjon, web-radio samt Facebook og Twitter-applikasjoner.

Nye 1-serie kommer til Norge til høsten. Prisene skal vi komme tilbake til, men vi regner ikke med noe vesentlig påslag i forhold til dagens 1-serie.