Vis mer

Her er nye Audi RS5!

Først lekket brosjyren ut på nettet - så kom pressemelding fra Audi...

Denne artikkelen er en hybrid. Først kom vi over bildene fra Audi RS5-brosjyren, som hadde lekket ut på nettet. Så var det i gang med undersøkelser og spekulasjoner rundt motoren, som vi visste verken ville være den som animerte RS4 eller V10-motoren i monsteret RS6.

Ut fra bildene kunne vi lese at motoren er uvanlig turtallsvillig med en rødsone som begynner et godt stykke over 8.000 omdreininger.

Så kom pressemeldingen fra Audi.

450 hester

Vi kan dermed fortelle mye mer. Blant annet at det som forventet dreier seg om en turtallsmotor i V8-konfigurasjon. Det er en FSI-motor, hvilket betyr at den har direkte bensininnsprøytning. Denne skjer via et common rail-system. Audi understreker at det dreier seg om en "avsagd" versjon av V10-motoren i versting-R8. Slagvolumet er 4,2 liter og motoren er utstyrt med fire overliggende kamaksler. Girkassen er en spesialtilpasset versjon av dobbeltkløtsj-girkassen S-Tronic med syv trinn. Toppeffekten er 450 hestekrefter ved 8.250 omdreininger. Dreiemomentet på 430 newtonmeter er tilgjengelig mellom 4.000 og 6.000 omdreininger.

Opp til 280 km/t

Audi annonserer at toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t men det er mulig å få fartssperren flyttet opp til 280 km/t. 0-100 km/t skal gå unna på friske 4,6 sekunder. Samtidig kan Audi skilte med et blandet forbruk på 1,08 liter per mil - og det er faktisk slett ikke verst i denne ytelsesklassen.

Fra brosjyren som lekket ut på nett


Launch Control

Audi RS5 kan settes opp i komfort-modus, auto- eller sportsmodus etter ønske. Valget innvirker på girutveksling, styring og understell. Bilen er senket med to centimeter i forhold til A5. S-Tronic-girkassen kan betjenes i fullautomatisk modus eller manuelt med spaken eller hendler på rattet. En "Launch Control" -funksjon muliggjør maksimal akselerasjon fra stillestående med minimal hjulspinn.

15-70 foran og 30-85 bak

Audi hevder at RS5 har fått en oppgradert versjon av Quattro-firehjulsdriftsystemet med en mer avansert senterdifferensial. Fordelingen av krefter mellom for- og bakaksel holder seg til det nå vante 40/60-forholdet, men kan ved behov endres til opp til 70% forover og opp til 85% bakover. Elektronisk momentfordeling mellom hjulene både på for- og bakaksel skal ytterligere hjelpe til sportslige egenskaper. En såkalt sportsdifferensial er tilgjengelig som tilvalg på bakakselen.

Rundetidsmåler

Standard hjuldimensjoner er 265/35-19 med mulighet for å oppgradere til 275/30-20. En hekkspoiler kommer automatisk ut når hastigheten overstiger 120 km/t og smetter inn igjen under 80 km/t. I interiøret finner man et eget RS-interiør med sportsseter som kan erstattes av skikkelige bøtteseter om ønskelig. RS5 er utstyrt med olje-termometer og rundetidsmåler til banebruk for å understreke bilens sportslige ambisjoner. For best mulig opplysning er Xenon Plus med diodebaserte kjørelys standard.

Audi RS5 skal avdukes på bilutstillingen i Genève neste uke, 30 år etter at Audi Quattro ble vist første gang på samme sted, og 15 år etter at RS2 Avant innledet den spesielle RS-tradisjonen som har styrket Audis sportslige image.

Hva bilen vil koste her i landet vet vi ikke ennå, men med en grunnpris på 78.000 euro i Tyskland, vil vi anta at vi snakker om minst 1,7 millioner kroner.