<b>MASSIV:</b> Annen generasjon Q7 er fortsatt en Q7, altså den rene mastodonten på over fem lengdemeter, men den er hele 325 kilo lettere enn forgjengeren. Forbruket er nå offisielt nede i 0,57 liter per mil for den mest økonomiske versjonen. Foto: AUDI
MASSIV: Annen generasjon Q7 er fortsatt en Q7, altså den rene mastodonten på over fem lengdemeter, men den er hele 325 kilo lettere enn forgjengeren. Forbruket er nå offisielt nede i 0,57 liter per mil for den mest økonomiske versjonen. Foto: AUDIVis mer

Her er nye Audi Q7

Bare to uker etter at vi viste de siste spionbildene, avslører Audi sin nye Q7.

Så var katta ute av sekken! For ikke lenge siden kunne vi vise dere bilder av denne bilen, i sort utførelse og med litt maskering. Men nå er nye Audi Q7 offisiell og den overrasker ingen med sin formgivning og design.

Det fremgår dermed med all tydelighet at Audi ikke er helt klare med sin fornyede designretning som vi kunne vise dere for en tid tilbake. Dette er svært klassisk Audi.

Helt ny

Ikke desto mindre dreier det seg om en helt ny modell og en betydelig mer moderne bil enn den den erstatter. Den skal være mer brukervennlig, selvsagt oppkoblet, og med en mengde sikkerhets- og assistansesystemer tilgjengelige.

Audi A6 fornyes

Bilen er en anelse kortere enn forgjengeren, men det er fortsatt en svær luksusbil vi har med å gjøre. Den er over fem meter - nærmere bestemt 505 centimeter lang, hele 197 centimeter bred og den har en akselavstand på 299 centimeter. Audi lover at den skal være romsligere enn forgjengeren, noe vi håper for utgående Q7 hadde rett og slett en temmelig begredelig plassutnyttelse.

SKARPERE: Nye Audi Q7 fremstår som mer renskåren i designen. Den sekskantede grillen er svært fremtredende. Audi Q7 blir en direkte konkurrent til blant annet nye Volvo XC90. Foto: AUDI Vis mer


Les vår sammenligningstest mellom forrige Q7, Mercedes ML og Land Rover Discovery!

Forbruk ned til 0,17 liter på mila

I første omgang lanseres kun to motoriseringer, én bensin og én diesel. Begge er V6-motorer med tre liter slagvolum.

HELT NY: Audi Q7 II har et helt nytt chassis og et karosseri i nye og lettere materialer. Foto: AUDI
STASJONSVOGN/SUV: Q7 fortsetter med sitt eget SUV-konsept som er mer crossover-aktig. Foto: AUDI
BEDRE PLASS: Audi Q7 II skal ha merkbart bedre innvendig plass enn forgjengeren. Foto: AUDI
MER BRUKERVENNLIG: Nye Q7 får blant annet en mer intuitiv talestyring. Det skal for eksempel være nok å spørre navigasjonen muntlig: -Hvor kan jeg fylle drivstoff i nærheten. Foto: AUDI
BLIR LADBAR: Etterhvert kommer en Audi Q7 e-tron quattro med et forbruk oppgitt til 0,17 liter per mil og en rekkevidde på bare strøm på opptil 56 kilometer. Foto: AUDI
MASSIV: Annen generasjon Q7 er fortsatt en Q7, altså den rene mastodonten på over fem lengdemeter, men den er hele 325 kilo lettere enn forgjengeren. Forbruket er nå offisielt nede i 0,57 liter per mil for den mest økonomiske versjonen. Foto: AUDI
SKARPERE: Nye Audi Q7 fremstår som mer renskåren i designen. Den sekskantede grillen er svært fremtredende. Audi Q7 blir en direkte konkurrent til blant annet nye Volvo XC90. Foto: AUDI
RENT OG RASJONELT: Klare linjer og færre knapperog brytere preger det moderne Q7-interiøret. Foto: AUDI
Foto: AUDI
Foto: AUDI


KONKURRENT: Opplagt rival og kommende duellist for Audi Q7 er nye Volvo XC90. Foto: VOLVO Vis mer


Etterhvert vil det også komme en mer økonomisk dieselversjon og en ladbar hybridvariant. Den ladbare skal klare seg med 0,17 liter diesel per mil og ha en rekkevidde på bare strøm på opptil 56 kilometer. Det forekommer oss at Audi her har villet overgå Volvo og den kommende ladbare XC90 T8.

Motorene man kan velge mellom fra start er altså en 3.0 TDI (diesel) på 272 hestekrefter og 600 newtonmeter og en 3.0 TFSI (bensin) på 333 hester og 440 newtonmeter. TDI-modellen veier 1.995 kilo, TFSI veier 1.970. Vektreduksjonen er altså merkbar fra over 2,3 tonn tidligere.

Det skal komme en rimeligere versjon av TDI-utgaven etterhvert, med 218 hestekrefter.

RENT OG RASJONELT: Klare linjer og færre knapperog brytere preger det moderne Q7-interiøret. Foto: AUDI Vis mer


Begge versjonene er raskere enn forgjengerne samtidig som forbruket er ned med henholdsvis 23 og 28 prosent. 3.0 TDI skal gjøre 0 til 100 på bare 6,3 sekunder, mens normert forbruk bare er 0,57 liter per mil. TFSI-versjonen er litt kjappere med 6,1 sekunder fra 0 til 100.

Talestyring

Selvsagt kommer Audi Q7 med alt det nyeste i informasjons- og underholdningssystemer, den mest avanserte talestyringen og, ifølge Audi, den mest mulig intuitive og brukervennlige betjeningen. WiFi og oppkoblingsmuligheter er en selvfølge og generelt vil nok ekstrautstyrslisten sette nye rekorder for merket.

I tillegg til bedre plass i kabinen er seteradene fleksible i lengderetningen og bagasjerommet forbedret. Fra minimum 295 liter i 7-seters konfigurasjon oppgis volumet til hele 890 liter som 5-seter.

Vi kommer selvsagt tilbake med flere detaljer ved lansering av nye Q7!

BLIR LADBAR: Etterhvert kommer en Audi Q7 e-tron quattro med et forbruk oppgitt til 0,17 liter per mil og en rekkevidde på bare strøm på opptil 56 kilometer. Foto: AUDI Vis mer