Umiskjennelig Aston Martin - interiøret i nye Vanquish er tro mot den moderne Aston-stilen.  Interiøret tar 70 timer å ferdigstille for hvert eksemplar, og krever skinn fra ikke mindre enn syv dyr. Foto: Aston Martin
Umiskjennelig Aston Martin - interiøret i nye Vanquish er tro mot den moderne Aston-stilen. Interiøret tar 70 timer å ferdigstille for hvert eksemplar, og krever skinn fra ikke mindre enn syv dyr. Foto: Aston MartinVis mer

Her er nye Aston Martin Vanquish

Den nye toppmodellen fra Aston handler om kraft, skjønnhet og sjel.

Det er sjefen selv, Ulrich Bez, som sier dette når nye Vanquish presenteres for media. Og at dette er en viktig ny modell for det tradisjonsrike britiske sportsbilmerket, er det ingen tvil om.

Med denne nye modellen har Aston Martin sitt bredeste produktspekter noensinne (se det tilgjengelige modellutvalget her).

Flaggskip

Det er navnet Vanquish som markerer at dette dreier seg om flaggskipet i Aston Martins "ordinære" modellutvalg (der regnes ikke den hyper-eksklusive og nå utsolgte supersportsbilen Aston Martin One-77 med, ei heller spesialmodellen V12 Zagato).

Aston Martin Vanquish - som andre modeller av merket best kjent blant mange som bilen til James Bond (i Die Another Day), ble produsert fra 2001 til 2007. Fra 2004 var den blitt oppgradert og hadde fått navnet Vanquish S. Toppeffekten ble da oppjustert; V12-motoren med seks liter slagvolum fikk 521 hestekrefter, opp fra 456.

Design: Subtil evolusjon

Nye Vanquish er nå på plass, med en helt ny design, selv om designdirektør Marek Reichman har passet godt på å integrere klassisk Aston Martin-linjeføring i den nye bilens formgivning. For øvrig er designspråket en subtil miks av inspirasjon fra forrige Vanquish-modell og superbilen One-77.

Av ny kreasjon kan nevnes den såkalte Air Duct-integrerte hekkspoileren som progressivt hindrer løft ved høye hastigheter.

DinSide tester Aston Martin V8 Vantage

Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Umiskjennelig Aston Martin - interiøret i nye Vanquish er tro mot den moderne Aston-stilen. Interiøret tar 70 timer å ferdigstille for hvert eksemplar, og krever skinn fra ikke mindre enn syv dyr. Foto: Aston Martin
Egenartet luksus: Aston Martin er en luksusbil i enda større grad enn sportsbil. Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin


Mye karbon

Det er gjort utstrakt bruk av lettvektsteknologi i det nye flaggskipet og Aston presiserer at det i så måte er gjort en rekke forbedringer i forhold til Aston Martin DBS - den foregående GT-modellen fra merket, som for øvrig fortsatt står i katalogen. Blant annet er alle karosserielementer utformet i karbonfiber.

Totalt veier bilen 1.739 kilo hvilket langt fra er sjokkerende tungt i denne klassen.

Aston Martins fantastiske historie

Relativt kompakt

Nye Aston Martin Vanquish kan leveres som ren toseter eller som 2+2, altså med trange nødseter bak. Bilen er ikke overdådig svær - lengden er 472 centimeter og akselavstanden 274 centimeter.

Designmessig må slike biler være lave, og Vanquish er intet unntak med sine drøye 129 centimeter i høyden. Bilen er likevel en god del romsligere enn søstermodellen DBS, og har faktisk et ganske brukbart bagasjerom på 385 liter. En riktig reise-GT, altså.

Ikke riktig 300 km/t

Egenartet luksus: Aston Martin er en luksusbil i enda større grad enn sportsbil. Foto: Aston Martin Vis mer


Under panseret finner man nok en gang en V12-motor og slagvolumet er fortsatt seks liter. Imidlertid er motoren oppgradert på mange måter og ikke minst når det gjelder ytelse: Nå snakker vi om 573 hestekrefter og et dreiemoment på 620 newtonmeter, ved 5.500 omdreininger. Det er altså en god del mer enn i Aston Martin Virage.

Som vanlig er ikke Aston ute etter å sette nye rekorder når det gjelder toppfart eller akselerasjon - det er en harmonisk kombinasjon av luksus, eleganse og ytelser på høyt nivå som utgjør formelen som ligger i bunnen av disse produktene. Allikevel er det ikke noe å si på en toppfart på 295 kilometer i timen og 4,1 sekunder fra 0 til 100 km/t. Det er svært nær supersportsbil-territorium.

Luksusbil

Når det gjelder utstyr er listen naturligvis lang - dette er minst like mye en luksusbil som en sportsbil. Det meste av det man kan forvente i denne klassen er på plass fra 20-tommers alufelger via eksklusivt skinninteriør og all aktuell underholdnings- og informasjonselektronikk.

Eksempelvis er lydanlegget fra Bang & Olufsen et 1.000-watts BeoSound-system med 15 høyttalere. Interiøret, som det har tatt 70 timer å ferdigstille for hvert eksemplar, krever skinn fra ikke mindre enn syv dyr.

Les også: Aston Martin Rapide i Norge

Eksklusivitet har sin pris

Nye Aston Martin Vanquish skal først vises for publikum på bilutstillingen i Paris, så vidt vi vet. Men den er klar for bestilling i disse dager og prisen til Norge før avgifter er oppgitt til 212.186 euro eller i underkant av 1.600.000 kroner. Vi har ikke fått oppgitt noen utsalgspris i Norge ennå, men det foreløpige anslaget fra importøren ligger på rundt 3.350.000 kroner. Det må imidlertid tas høyde for mulige endringer i Euro-kurs og muligheter for avgiftsendringer.

Uansett: De som allerede nå er klare for å skyte inn et depositum og sette seg på listen over fremtidige kunder, kan regne med å få bilen levert våren 2013, i mars eller april ser det ut til i skrivende stund.