Her er Norgesgolfen

140 hester er sprekt og 1,4 liter avgiftsgunstig. Den norske folkevogn-importøren har fått spesialbilavdelingen ”VW Individual” til å lage en helt egen norges-utgave. Sportslige Golf R er skreddersydd for norske avgifter og smak.

Golf R - med tyske skilter, feil farge og tre dører. Vis mer

Her er Norgesgolfen

  1. Store bilder
Golf R kommer med 18-toms hjul. Vis mer
Turbo, kompressor og 140 hester. Vis mer
Golf R er inspirert av GT (over) og R32 (under). Vis mer
Vis mer


Allerede i oktober er Golf R for salg, da til en pris på 320.000 kroner. Bilen skal dessuten kun produseres i et antall som får plass på en mellomstor parkeringsplass (150 stykker). Alle skal selges i Norge. Det må jo bli en samlerhit.

1,4-liter TSI 140 hester

Turbo og kompressor. Golf R blir første VW i Norge med 140-hestersutgaven av den nye 1,4-liters TSI-motoren. Og VW kan med rette være stolt av sin nye 1,4-liters motor med både turbo og kompressor. For det første får de jo svært mye effekt av lite slagvolum - om de vil. Vi har hittil kjørt motoren i Golf GT med 170 hester og ble skikkelig imponert. For det andre har de laget en motor som de med enkle grep kan ta ut et stort spenn av hestekrefter i. Dermed kan motoren passe i en rekke biler. Og Golf R er altså enn så lenge unik i Norge med 140-hestersvarianten.

GT/R32-krysning

Motoren i Golf R kan vi dermed betrakte som hentet fra Golf GT, bare med litt lavere effekt. I R-utgaven går 0 til 100 unna på 8,8 sekunder, mens GT til sammenlikning bruker 7,9 sekunder. Og fra R32? Fargen! Golf R er lakkert i dypblå perleeffekt. Denne lakken er visstnok reservert utelukkende for R32, men Harald A. Møller har fått spesialitillatelse til å bruke den på Norgesgolfen.

Typisk norsk?

Det som ellers skiller R-utgaven fra røkla, er først og fremst 18-toms felger i ”Charleston-design”. I tillegg har den lakkerte frontspoiler og hekkskjørt, og bi-xenon lykter. Også innvendig utstyrsnivå er høyt, med blant annet sportsinteriør i skinn.

Og det bør vel bilen egentlig ha, for GT-utgaven med 30 hester mer begynner på en pris som ligger 30.000 lavere enn Golf R.

  • Les mer om Golf GT 1,4 her.
  • Les mer om Golf R32 her.
  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Volkswagen-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder