Her er Norges dødeligste veier

Og folk fra Østfold får flest fartsbøter.

Statistikken er klar: Hedmark har de mest dødelige veiene i landet, og folk fra Østfold får flest bøter.

Hittil i år har antall dødsfall på veiene gått opp med 40 prosent, melder Statistisk Sentralbyrå. Mens antall fartsbøter har gått ned, sammenlignet med samme periode i fjor.

Politiet sier problemet er sammensatt, og at det ikke finnes ett enkelt svar på den fatale ulykkesstatistikken.

Strengere prikkbelastning fra nyttår

Enorme førerkortbeslag

Hedmark har en skremmende dødsstatistikk på veiene hittil i år, og allerede har 17 mennesker omkommet på Hedmarksveiene. Dette er mer enn dødstallene for Oslo og Akershus til sammen – de to mest befolkede og mest trafikkerte fylkene i landet.

- Vi har i år hatt en del aksjoner i Hedmark hvor vi har vært overrasket over fartsnivået. Det er en del veldig høye hastigheter, sier sjef for Utrykningspolitiet (UP), Odd Reidar Humlegård.

- Vi har blant annet et eksempel der en patrulje i løpet av en helg beslagla 33 førerkort og 55 forelegg på én helg, forteller han.

Allikevel vil han ikke utrope Hedmark som verstingfylke, og sier at det fylket som har flest dødsfall forandrer seg fra år til år.

- Mye av dette gjøres av unge gutter som ikke forstår risikoen. Dette bekymrer oss. Disse havner også i dødsstatistikken, sier UP-sjefen.

- Årsakene er høy fart, rus og manglende bruk av bilbelte.

Trafikkfarlige 50-åringer

Bygdeveiene farligst

Informasjonsdirektør i Hedmark Politidistrikt, Kari Anne Dobloug, forteller at det foregår en stor holdningskampanje for økt trafikksikkerhet i fylket.

For det er på bygdeveiene det går flest liv, ikke på den svært så trafikkerte E6 som går gjennom fylket.

Forklaringen på de høye dødsfallene er sammensatt, i følge Dobloug.

- På lokale ulykker er det ofte hastighet, yngre mennesker og erfaring som gjelder, sier hun.

Og under holdningskampanjen har det også blitt avdekket at mange av de unge har et avslappet forhold til å kjøre i ruspåvirket tilstand, eller å sitte på med noen i ruspåvirket tilstand.

- De skylder på lange avstander hjem til bygda, sier Dobloug.

Men hun peker også på at det ikke er midtdeler mellom veibanene i Hedmark, noe som reflekteres i at det har vært mange møteulykker på veiene.

- Slik er det ikke i de mest trafikkerte fylkene, mener hun.

- Der kommer du ikke over i motsatt kjørebane. Når jeg kjører på E6 i Hedmark er jeg 30 til 50 cm fra den jeg møter hele tiden, sier Dobloug.

Informasjonssjefen for Hedmarkspolitiet konkluderer derfor med at det er et sammensatt problem, og at det ikke bare er hos politiet det ligger.

Les også: Blinklysbøllene irriterer mest

Østfoldingene tas for farta

Østfoldingene har i år fått mer enn én bot per 20. innbygger, noe som er hyppigst i Norge. Og folk fra Vestfold følger dem hakk i hel.

Til sammenligning har Oslofolk fått litt under en bot per 34. innbygger, mens folk fra Nordland har fått en bot per 44. innbygger.

Ettersom menn står for 75 prosent av fartsbøtene som blir gitt nasjonalt, kan det være hold i påstanden om at Østfolds-kællene er de i Norge som betaler mest for farta.

- Dette er det første gang jeg hører, sier trafikk-koordinator og førstebetjent, Pål Schrøder, i Østfold Politidistrikt.

Han tror ikke det er flere trafikksyndere i Østfold enn andre steder, og sier at de har satset spesielt på trafikkontroller.

- Vi prøver å ha kontroller på utsatte områder, der vi får bekymringsmeldinger. Da utskriver vi jo mange bøter, sier Schrøder.

Men han forteller at det er UP som står for flesteparten av kontrollene i fylket.

- Den innsatsen vi har gjort i år er fordelt på distriktene. Vi har ikke satset ekstra på Østfold, sier UP-sjef Humlegård.

Men han forklarer den høye botstatistikken for folk fra Østfold med at de jobber mer problemorientert mot de utsatte områdene.

- Det er en del som kjører ganske hardt der, sier Humlegård.

Her bor de hissigste bilførerne

Stor holdningskampanje

DinSide skrev tidligere i uken at kvinner skiller seg ut som bedre sjåfører. Både ulykkestatistikken, fartsbotsstatistikken, trafikkpolitiet og forsikringsselskapene er samstemte om dette.

Det kommer frem at særlig unge gutter er i faresonen for å havne i trafikkulykker fordi deres risikoforståelse er dårligere utviklet enn hos det motsatte kjønn.

I Hedmark har Statens Vegvesen, Ringsaker kommune og Ringsaker lensmannskontor gått sammen om et bredt holdningsskapende arbeid. Kampanjen kalles "Ja til trafikklykke" og retter seg mot ungdom under 25 år.

Ungdommene bes blant annet i ung alder om å skrive en kontrakt med politiet der de lover å ikke bryte trafikkreglene.

- Også har vi lokale glattkjøringsbaner, hvor de kan kjøre med fyllebriller og oppleve hvor redusert man er i ruspåvirket tilstand, sier informasjonsdirektør Dobloug.

Veikontoret i Hedmark jobber også med ulykkesanalyse for å bedre forstå problemene på veiene i fylket.

Les også: De farligste bilfargene

Utregningene er basert på antall bøter per innbygger i hvert av fylkene, moderert for den nasjonale andelen av befolkningen under 18 år, som i følge Statistisk Sentralbyrå ligger på 23 prosent. Det ble i første halvdel av 2008 gitt 53 fartsbøter til førere under 18 år.

Kilder: Statistisk Sentralbyrå og Statens Innkrevingssentral