<b>COUPÈ PÅ TÅ:</b> Flere bilprodusenter har tro på Crossover-coupeer, men det er få som har lykkes med høye salgstall. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
COUPÈ PÅ TÅ: Flere bilprodusenter har tro på Crossover-coupeer, men det er få som har lykkes med høye salgstall. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆKVis mer

Her er Nissan Gripz

Slik blir resultatet når du parer Nissan Leaf og Datsun 240Z.

I Norge har Nissan hatt stor suksess med Nissan Leaf, og nå kommer den sportslige oppfølgeren i Crossoveren Gripz. Nissan ønsker nemlig å utvide sin sportslige image i SUV-markedet.

De har jo allerede lille Juke Nismo, og har bygget to råtasser kalt Nismo R.

Raskt DNA

Selv om de stort sett selger Leaf, Qashqai og X-Trail her hjemme, må vi ikke glemme at Nissan har en betydelig sportslig profil i varesortimentet.

Det toppes med bilen ingen klarer å matche, GT-R, og så har de også 370Z og Pulsar Acenta R.

Hvor ble det av dette konsptet da Nissan?

TRANSFORMER: Spennende linjer på noe som kunne vært et flott supliment til dagens Leaf. Foto: NISSAN Vis mer


Med Crossoveren Gripz har de enda en modell med sportslig gen.

Ser tilbake

Nykommeren skal være SUV-ens svar på Datsuns sorte og røde 240Z som ble brukt til Safari-rally på 70-tallet.

Den aller største forskjellen er at den sekssylindrede 2,4 literen er byttet ut til fordel for motor og batteripakke fra Leaf, og en liten bensinmotor som fungerer som et aggregat, på lik linje med BMW i3 REX.

DNA: Datsun 240Z er en av Nissans aller største salgssuksesser og et ikon i dag. Den har vært inspirasjon til samtlige Z-modeller senere. Nå skal DNAet løftes opp i Crossover-klassen. Foto: NISSAN Vis mer


Drivverket er dermed helelektrisk og lar seg fort adaptere til ren elbil i de markeder der det er gunstig, slik som det er i Norge.

TØFF I TRYNET: Se på conseptet som en test på responsen for en ny designretning. Den skiller seg definitivt fra mengden. Foto: NISSAN
FULL ÅPNING: Dørene er en løsning vi aldri kommer til å se i virkeligheten. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
TREND: Den japanske stylingtrenden om dagen er gode gammeldagse skjermbreddere. Sjelden har vi sett dem så vellykket som her. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
FORTSATT KONSEPT: Som dette interiøret viser: Gripz er en umiskjennelig konseptbil, men med tanke på at den har dimensjoner som dagens Juke, som også har et mildt sagt spesielt utseende, er det muligens forløperen til 2. generasjon Juke vi har med å gjøre her... Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
VERTIKALT: Trenden i dag er vertikale linjer for å gi inntrykk av noe bredt og lavt. Nissan satser på vertikale linjer. Foto: NISSAN
TRANSFORMER: Spennende linjer på noe som kunne vært et flott supliment til dagens Leaf. Foto: NISSAN
FREKKE LINJER: Konseptet byr på linjeføringer vi aldri har sett før fra noen. Flere av dem kunne jeg tenkt meg å sett i en fremtidig 370Z eller GT-R. Foto: NISSAN
TREND: Den japanske stylingtrenden om dagen er gode gammeldagse skjermbreddere. Sjelden har vi sett dem så vellykket som her. Foto: NISSAN
SPORT: Tydelige coupéformer. En lavere utgave kunne uten problemer vært en kul coupé. Foto: NISSAN
GJENNOMSIKTIG: Sjekk de gjennomsiktige A-stolpene. Foto: NISSAN
WATCH UP: Tydelig inspirasjon fra armbåndsur her. Foto: NISSAN
LUFTIG:Denne takløsningen skulle vi gjerne sett i produksjon. Foto: NISSAN
FULL ÅPNING: Dørene er en løsning vi aldri kommer til å se i virkeligheten. Foto: NISSAN


Elmotoren, ja konseptbilen har bare en til tross for at karosseriformen sier firehjulstrekk, har 109 hester og 254 Nm i dreiemoment.

Med dagens teknologi holder det til 25 mil helelektrisk, men skal vi tro toppsjefen for Renault og Nissan, Carlos Ghosn, vil Nissan snart levere rekkevidde på minst 40 mil.

I følge Ghosn satser Nissan voldsomt på elektriske biler og har uttalt at målet er en familiebil i normal størrelse, til normal pris, og med en rekkevidde på 40 mil.

Om vi får se Nissan Gripz er så langt usikkert, så se heller på bilen som en designstudie på hvordan Nissan ser for seg fremtiden: Kort oppsummert: Minimalistisk interiør og djerve linjer.