Overraskelsesfaktor null: Audi-stilen er forutsigbar som designen av et eple. Så også med nye A3. Men nyheten er adskillig større enn det ser ut til. Foto: Automedia
Overraskelsesfaktor null: Audi-stilen er forutsigbar som designen av et eple. Så også med nye A3. Men nyheten er adskillig større enn det ser ut til. Foto: AutomediaVis mer

Her er neste Audi A3

Det er VW-konsernets første bil på en av tidenes viktigste plattformer.

Bilen på bildene er øyeblikkelig gjenkjennelig som en Audi og en ikke-initiert kunne godt tro at det dreier seg om dagens modell.

Byggesett

Men bilen som her er knipset i Nord-Sverige i tredørs-versjon er den flunkende nye A3-modellen som skal bli å se på norske veier til sommeren. Den bilen er utrolig mye viktigere enn man skulle tro. Den innleder intet mindre enn en ny æra, hvor VW-konsernet vil ta i bruk et nytt plattformkonsept som kalles MQB (Modularer Querbaukasten), som altså er et modulært byggesett basert på tverrstilt motorisering.

Vår omtale av MQB og bruken av det i nye VW Golf kan du lese her.

Foto: Automedia
Spy-Shots of Cars
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Overraskelsesfaktor null: Audi-stilen er forutsigbar som designen av et eple. Så også med nye A3. Men nyheten er adskillig større enn det ser ut til. Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia


Sedan og stasjonsvogn

Vi omtalte neste A3 første gang i anledning bilutstillingen i Genève for snart et år siden, der den originalt nok ble vist som sedan. Og neste A3 blir et mer omfattende modellprogram enn tidligere - det er bekreftet av Audi-ledelsen. Hele fem forskjellige varianter blir det denne gangen; i tillegg til tredørsversjonen vi ser her vil modellfamilien få et femdørs-medlem i form av Sportback, som i dag. Videre: En sedan, en kabriolet (som også finnes i dag), og en stasjonsvogn - Avant.

Gjettet du hvilken bil som ble Norges mest solgte i 2011, er du god!

Nytt i fronten

Under panseret vil man i nye A3 - i tillegg til kjente 1,2, 1,6 og 2,0-litersmotorer - finne nye motorer, som vi omtalte i artikkelen om nye Golf. Det er i grunnen snakk om én motor, med kode MOB, en modulær bensinmotor som vil yte fra 60 til 150 hk. Denne har vi allerede prøvekjørt en versjon av i nye Audi A1 Sportback, som kommer til Norge i løpet av høsten med kombinasjonen sylinderkutt og S-tronic.

Les mer her om A1 Sportback og den nye motoren.

Vekten skal ned

Audi ga bort mye av den kommende designen da de viste denne A3 sedan som såkalt konseptbil i Genève i fjor. Foto: Knut Moberg Vis mer


Som nevnt er gjenbruk og modularitet stikkord i VW/Audi-strategien og byggesettkonseptet strekker seg selvsagt også til drivlinjene. Disse vil finnes i flere varianter, og mindre enheter vil fortsette å erstatte større og tyngre motorer. Den nye plattformen baseres på lettere stål samt utstrakt bruk av aluminium. På den måten vil de kommende modellene bli vesentlig lettere enn tidligere.

Også modeller som neste Passat, Skoda Octavia, Seat-modeller og den nye generasjonen A4 som kommer lenger inn i fremtiden, vil ta i bruk den modulbaserte plattformen.

Det nærmer seg lansering av Audi A3, som vi regner med å få se på merkets stand i Genève om en snau måned. Til Norge er den ventet utpå sommeren.

Vår nyeste test av Audi A3 kan du lese her.

Les også: Det kommende flaggskipet - Audi A9