<b>KLASSISKE LINJER:</b> Det er ingen tvil om at GT lever opp til sitt navn.  Foto: MERCEDES
KLASSISKE LINJER: Det er ingen tvil om at GT lever opp til sitt navn. Foto: MERCEDESVis mer

Her er Mercedes sin nye drømmebil

Mercedes-AMG GT er gateraceren som skal "ta" Porsche 911.

AMG og Mercedes-Benz er etter hvert blitt synonymt med fantastiske biler, og etter suksessen med SLS AMG, kommer nå den andre modellen som er utviklet helt på egenhånd av AMG.

Den nye modellen heter Mercedes-AMG GT, og skal ikke skrives som Mercedes-Benz AMG GT. Konsernet har ingen planer om å droppe Benz, men på denne bilen ønsker man å styrke identiteten til AMG, og det gjøres ved kort og godt å kalle den for Mercedes-AMG GT.

Han har kjøpt SLS AMG Black Edition - i gult

To utgaver

Bilen kommer i to utgaver, GT og GT S. Begge drives av en nyutviklet AMG V8 4,0L Biturbo motor med integrerte turboladere og tørrsump.

GT I SOLNEDGANG: Mercedes AMG GT kler solnedgangen minst like bra som den norske elgen. Foto: MERCEDES Vis mer


GT-versjonen yter 462 hk mens GT S gir hele 510 hk. Sistnevnte beveger seg fra 0 til 100 km/t på 3,8 sekunder. Kombinasjonen av kraft, utstrakt bruk av aluminium og en vektfordeling på 47/53 (front/bak) gjør bilen særdeles rask på racerbanen, ifølge Mercedes.


- Med nye Mercedes-AMG GT entrer Mercedes-Benz et segment der konkurransen er knallhard. Dette har vi tatt som en utfordring, en motivasjon for å vise sportsbilentusiaster verden over hva Mercedes-AMG er i stand til å skape, sier Prof. Dr. Thomas Weber, styremedlem i Daimler AG og ansvarlig for forskning og utvikling i Mercedes-Benz personbil.

EKSKLUSIVT: Hvis du drar på med nappaskinn og karbondetaljer, får interiøret et ganske så eksklusivt uttrykk. Foto: MERCEDES Vis mer


Sammenligning: MB A45 AMG mot Audi S3

En mann, en motor

Motoren er bygget i Affalterbach etter AMG sitt prinsipp om «en mann, en motor». Det vil si at en mann bygger motoren for hånd, og avslutter med sin signaturplate når den er ferdig.

AMG sier selv at hvis en bil har et godt utgangspunkt, og man plusser på med det ypperste av ingeniørkunnskap, så trenger man ikke så mange elektroniske systemer for å holde det hele under kontroll.

PANORAMA: Panorama-soltak er også tilgjengelig på bilen. Foto: MERCEDES Vis mer


Man har derfor laget en bil som kan oppfylle funksjonen om å være en morsom kjøremaskin, samtidig som den kan kjøres av hvem som helst i dagligdagse situasjoner. Men den kan selvsagt også kjøres lynhurtig på bane.

Les også om Alfa Romeo 4C - det morsomste akkurat nå

Doble A-armer av aluminium foran og bak, og en transaksel med dynamiske motor og girkassefester vitner om at man ikke har gått på akkord med noe når det gjelder å skape en utsøkt kjøremaskin.

Det er fire punkter hvor motor og girkasse settes sammen med chassiset, og på disse punktene er det dynamiske fester, det vil si at de justerer seg etter kjøremønster og stivhetene til festene blir regulert i løpet av 1/1000 sekund for å gi optimum balanse mellom sport og komfort.

Brukt AMG for enhvers lommebok

TOMMEL OPP: Det er lett å trives inne i Mercedes sin nye 911-utfordrer, melder Autofil/DinSide.no egen Lord Arnstein Landsem. Foto: AUTOFIL Vis mer


Syv trinns girkasse

Girkassen er AMG Speedshift DCT dobbelclutchkassen med 7 trinn. Den jobber sammen med flere ulike settinger i AMG Dynamic Select. C er basisprogrammet. S og S+ er sportsprogrammer. I er individuelt, og toppmodellen GT S har også et program kalt Race.

For fjæringen sin del bruker man AMG Ride Control-programmet og dens tre settinger: C, S og S+. S passer til racerbaner med ujevn og krevende asfalt som for eksempel Nürburgring, mens S+ passer til slette og jevne baner som for eksempel Hockenheim.

BILENS HJERTE: Hjertet i enhver AMG-utrustet Mercedes er selvsagt motoren, og her får man en helt ny 4-liters V8 biturbo på enten 462 eller 510 hk. Foto: MERCEDES Vis mer



Se flere bilder fra lanseringen:

STOLT GJENG: Represenanter for Mercedes og AMG,sammen med Formel 1-stjernen Nico Rosberg under avdukingen. Foto: LORDEN
ROSBERG: Nico Rosberg kjørte bilen opp på scenen. Foto: LORDEN
FYRVERKERI: Med pyroregnet rundt seg, kom AMG GT kjørende. Foto: LORDEN
TOMMEL OPP: Det er lett å trives inne i Mercedes sin nye 911-utfordrer, melder Autofil/DinSide.no egen Lord Arnstein Landsem. Foto: AUTOFIL
FORVENTNINGER: AMGs egne folk sto spente og ventet på avdukingen. Foto: LORDEN


Mange valgmuligheter

Kunden har massevis av valgmuligheter.

  • 462 eller 510 hk?

  • Hydraulisk eller elektronisk kontrollerte dempere?
  • Mekanisk eller elektronisk diffsperre?
  • Standard eller Performance aerodynamikk?
  • 19 eller 20 toms felger?
  • Smidde eller støpte felger?
  • 360, 390 eller 402 mm store bremseskiver?
  • Stål/aluminium-kompositt skiver eller karbonkeramiske?
Aluminium danner basis for spaceframe-konstruksjonen som bare veier 231 kilo. Innvendig kjenner man igjen typiske Mercedes-elementer, men alt er utført akkurat så eksklusivt som man forventer det i en slik type bil.

Den har selvsagt også alt av sikkerhets- og assistansesystemer tilgjengelig, og bagasjerommet tar 350 liter, eller to golfbager både på tvers og langs. En viktig detalj - særlig på det amerikanske markedet.

SORT OG SØLV: Det eksklusive inntrykket minker ikke med kombinasjonen sort og sølv innvendig. Foto: MERCEDES Vis mer


Når det gjelder marked, vil bilen gå til frontalangrep på Porsche 911.

Ingen priser er blitt offentliggjort, og det er nok ikke så enkelt som bare å sammenligne prisen med en 911 med tilsvarende effekt. Toppmodellen AMG GT S med sine 510 hk er effektmessig veldig lik 911 Turbo med 520 hk. Den starter på 2.201.900 kroner. Men 911 Turbo er en vesentlig raskere bil, og AMG GT vil nok derfor heller konkurrere mot en vanlig Carrera 4S som med sine 400 hk koster 1.590.900 kroner med PDK-kassen.

Stor staselig familiebil med AMG-logo

- Nye Mercedes-AMG GT oppsummerer AMGs posisjon som leverandør av det ypperste innen sportslige biler, mener Johnny Kristian Danielsen, Direktør for Mercedes-Benz personbil i Norge.

LED THERE BE LIGHT: Kraftige LED-lys og en mektig stjernegrill, samt massive luftinntak kjennetegner frontpartiet til AMG GT. Foto: MERCEDES Vis mer


TEKNISKE DATA
 Mercedes-AMG GT SMercedes-AMG GT
Slagvolum3982 cc3982 cc
Effekt510 hk462 hk
Dreiemoment650 Nm600 Nm
ved - o/min.1.750-4.7501.600-5.000
Forbruk0,94 l/mil0,93 l/mil
CO2219 g/km216 g/km
Vekt1570 kg1540 kg
Vektdistribusjon:47/5347/53
0-100 km/t3.8 s4.0 s
Toppfart310 km/t304 km/t