<B>ALLEREDE PÅ VEI</B>: Nye Mercedes CLA kommer i versting-utgaven 45AMG, og det er ikke lenge til. Bilen skal vises på bilutstillingen i New York, men bildene har lekket ut i forkant av den offisielle introduksjonen. Foto: Mercedes-Benz
ALLEREDE PÅ VEI: Nye Mercedes CLA kommer i versting-utgaven 45AMG, og det er ikke lenge til. Bilen skal vises på bilutstillingen i New York, men bildene har lekket ut i forkant av den offisielle introduksjonen. Foto: Mercedes-BenzVis mer

Her er Mercedes CLA 45 AMG

De har ikke kastet bort tiden hos Mercedes-Benz.

Så har det vært lekkasjer fra en bilprodusent igjen. Denne gangen er det bildene av Mercedes CLA 45 AMG som har funnet veien til nettet.

Her har vi på dene siden å gjøre med en eksplosiv kombinasjon av CLA-design og rekord-aerodynamikk, og AMGs likeledes rekordartede turbomotor på den andre. Det er en motor som yter 360 hestekrefter fra bare to liter slagvolum.

Testen av nye Mercedes CLA-klasse kan du for øvrig lese her.

Verdens sterkeste toliter

CLA 45 AMG er utstyrt med den samme toliters turbomotoren som finnes i A 45 AMG. Effekten på 360 hestekrefter hentes fra et maksimalt dreiemoment på 450 newtonmeter, noe som virkelig er heftig fra en maskin med slagvolum på 1.991 kubikk. Mercedes-Benz forteller at dette er den sterkeste toliteren som noen gang er satt i serieproduksjon, og etter å ha lett med lys og lykte i våre arkiver, velger vi å tro dem på deres ord.

Vanvittig rå Mercedes E 63 AMG!

ALLEREDE PÅ VEI: Nye Mercedes CLA kommer i versting-utgaven 45AMG, og det er ikke lenge til. Bilen skal vises på bilutstillingen i New York, men bildene har lekket ut i forkant av den offisielle introduksjonen. Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz


Pustehjelp

Denslags ytelse henger sammen med at AMG har utstyrt motoren med en såkalt twin-scroll turbo, som opererer med 1,8 bars ladetrykk. Dessuten har ingeniørene fiklet med utslippsventilene for ytterligere å øke effektiviteten.

Se og hør AMG-sjefen forklare den nye motoren for DinSide

4x4

For å kunne utnytte kreftene optimalt, er CLA 45 AMG utstyrt med 4Matic firehjulsdriftsystem med variabel kraftdistribusjon. Det benytter seg av en flerplatekløtsj som aktiviseres av en hydraulisk pumpe, og på den måten gir kraft til bakhjulene.

Med konstant drift på fremhjulene, og deretter innslag fra bakhjulene ved behov, blir kraftfordelingen på det meste 50:50. For at dette skal foregå så raskt som mulig er pumpen aktiv til enhver tid, og justerer kontinuerlig trykket for å legge på, eller trekke fra, kraftdistribusjonen til bakhjulene.

Utover selve innkoblingen er også hastigheten, rattutslaget, hastighetsforskjell mellom hjulene og g-kreftene med som givere for systemet.