HELT UNIK: X-1 fra McLaren er oppfyllelsen av en bilentusiasts drøm. Her er det ikke spart på noe. Foto: McLaren
HELT UNIK: X-1 fra McLaren er oppfyllelsen av en bilentusiasts drøm. Her er det ikke spart på noe. Foto: McLarenVis mer

Her er McLaren X-1

Denne bilen symboliserer McLarens skyhøye - men realistiske - ambisjonsnivå.

McLaren X-1 er en spesiell type Ferrari-konkurrent. Den er bygget etter skreddersøm-prinsippet for en enkelt kunde.

Les om Ferraris unike modell for Eric Clapton

1,4 tonn - 625 hk


Bortsett fra McLarens geniale mono-cellestruktur og biturbomotoren på 625 hestekrefter har den ikke noe til felles med serieproduserte MP4-12C. Jo, forresten - den veier omtrent det samme - cirka 1.400 kilo. Det er ikke mye. For øvrig er X-1 en god del større, men det er brukt lettere materialer - hele karosseriet er i karbon.

Elegant?

Det er divisjonen McLaren Special Operations (MSO), under ledelse av programdirektør Paul MacKenzie, som har vært ansvarlig for X-1 prosjektet, fra idé til produksjon. Den ferdige bilen ble nylig vist på et eksklusivt arrangement i forbindelse med skjønnhetskonkurransen for biler (Concours d'élégance), i Pebble Beach, Monterey, California.

Foto: McLaren
Foto: McLaren
Foto: McLaren
Foto: McLaren
Foto: McLaren
HELT UNIK: X-1 fra McLaren er oppfyllelsen av en bilentusiasts drøm. Her er det ikke spart på noe. Foto: McLaren
Foto: McLaren
Foto: McLaren
Foto: McLaren
Foto: McLaren
Foto: McLaren
Foto: McLaren


Anonym oppdragsgiver

Prosjektet ble unnfanget under en samtale mellom kunden - som ønsker å forbli anonym (fordi han frykter å bli uthengt for dårlig smak...?), og Ron Dennis, Mclaren-sjefen selv. Denne fant sted for tre år siden, før supersportsbilen 12C ble lansert. Deretter fikk designerne seg forelagt en såkalt brief definert av kunden; han eller hun ønsket en unik bil preget av tidløs og klassisk eleganse. Det skal presiseres at vedkommende allerede er eier av en McLaren F1, en Mercedes SLR McLaren og en 12C.

Mr Bean?

Det er et begrenset antall mennesker det kan dreie seg om, og uten at vi skal spekulere mer i det: Det er for eksempel vel kjent at en meget velstående bilentusiast og McLaren-eier, som for øvrig er blitt invitert av bilprodusenten på Formel 1-løp er ingen ringere enn "Mr Bean" og "Blackadder" - Rowan Atkinson...

Han ble for øvrig lettere skadet da han kolliderte i sin McLaren F1 supersportsbil i England i fjor.

Grønnsaker, skuespillere og campingvogner

Og her er en utfordring til leseren. Klarer dere, i motsetning til oss, å se i det endelige resultatet på disse bildene inspirasjon hentet fra en Facel Vega, en Mercedes 540K fra 1939, en Airstream-campingvogn, et flygel, Audrey Hepburn og en... aubergin?

Modell i full størrelse

Dette er nemlig noen av de elementene som var avbildet i den såkalte "Mood-book" (inspirasjons/stemnings-kompilasjon), som tjente som kreativt grunnlag for designerne under ledelse av designdirektør Frank Stephenson. Det var til slutt forslaget fra koreansk-fødte Hong Yeo som ble utvalgt og ferdigstilt, først som modell i 30 prosent størrelse, så som fullskala-modell. Det var meningen å utføre utviklingen 100 prosent digitalt, men kunden ville se en fysisk modell. Så da ble det slik.

Britisk suksess

McLaren er noe såpass sjeldent som en moderne suksesshistorie fra engelsk bilindustri. Konsernet har sin opprinnelse i Formel 1-teamet som ble startet opp i 1966 og sportsbilproduksjonen startet opp for 20 år siden temmelig nøyaktig med McLaren F1, som har rukket å bli et ikon, og som lenge innehadde verdensrekorden i topphastighet for produksjonsbiler. En av nøkkelpersonene bak den nye satsingen og suksessen som fulgte, var Gordon Murray - en kjempe i bilverdenen.

SLR McLaren

Hva synes du?

McLaren X-1 er: (Avsluttet)
Fæl(34%) 429
Bare rar(33%) 428
Nydelig(21%) 267
Grei nok(12%) 155
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Så kom samarbeidet med Mercedes og kompromisset SLR McLaren (les vår nyeste test av den her), som var en real - og ekstremt dyr - supersportsbil, men ikke helt etter McLarens hjerte. Til det var den for tung (1.750 kg egenvekt), tross sitt karosseri i karbonfiber, og hadde ikke den ideelle transmisjonen - den trauste femtrinnsautomaten ga ikke maksimal spenst, men var optimal for driftssikkerhet og lettkjørthet. Og bevares - for et udyr av en Mercedes det ble, hovedsaklig med hjelpen fra AMG og selvsagt McLaren. Den mest troverdige versjonen, som McLaren-sportsbil, var for øvrig den avsluttende speedster-versjonen Stirling Moss Edition, som var 200 kilo lettere.

Hyperaktive

Og i dag er det altså MP4-12C som gjelder, men McLaren skal komme med mer - det er lovet en McLaren GT, for eksempel, og en racing-serie av 12C deltar i private løpsstaller rundt omkring i verden. For øvrig er Vodafone McLaren Mercedes aktive som aldri før som flaggbærere for McLaren-gruppen.

Britisk bilindustri er ikke død.