<b>RÅTT NOK?</b> Med sine 473 hestekrefter har selvsagt Lexus GS F mer enn nok krefter for de aller fleste. Og det er oppnådd uten pustehjelp fra turbo eller kompressor. Men er dette nok til å bli ansett som BMW M5-konkurrent? Foto: LEXUS
RÅTT NOK? Med sine 473 hestekrefter har selvsagt Lexus GS F mer enn nok krefter for de aller fleste. Og det er oppnådd uten pustehjelp fra turbo eller kompressor. Men er dette nok til å bli ansett som BMW M5-konkurrent? Foto: LEXUSVis mer

Her er Lexus GS F !

Lexus har ambisjoner om å kjempe mot Mercedes, BMW og Audi. Men hva med de mektige sportssedanene?

Jo, også der kommer nå luksusdivisjonen til Toyota med et tilsvar. Der Mercedes har sin E 63 AMG, Audi sin RS6 og BMW sin M5, stiller Lexus nå med en F-utgave av sin luksussedan i øvre mellomklasse - GS.

Vi kjørte dagens GS kort tid etter at den kom til Norge, i versjonen GS 450h og med F-sport-dekor, som gjør at den relativt røslige sedanen ser rimelig dynamisk ut.

GS F er riktignok basert på plattformen fra standardmodellen, men det er likevel gjennomgående ulikheter, selvsagt inkludert motoren. Karosseriet i GS F har også fått strukturelle forsterkninger.

Dobbel kraft

Den forrige GS-modellen vi kjørte var den relativt snille hybriden GS 300h som kan by på 233 hestekrefter fra en kombinasjon av firesylindret bensinmotor og elektromotor. Her snakker vi imidlertid om en kraftpakke av andre dimensjoner.

Under det langstrakte panseret på GS-F befinner det seg nemlig en selvpustende V8 på fem liter. Maksimal effekt oppgis til 473 hestekrefter ved 7.100 omdreininger. Maksimalt dreiemoment er 527 newtonmeter mellom 4.800 og 5.600 omdreininger.

Da spørs det vel om den engang kan hamle opp med sin stallkamerat, sportskupéen RC F, som vi nylig var så heldige å få testkjøre.

SPORTSSETER: Her ser man at det er en sportslig utgave av GS man har med å gjøre. Foto: LEXUS
SINNA OPPSYN: GS F har et ansikt som er svært karakteristisk og gjør Lexus svært gjenkjennelig. Foto: LEXUS
RÅTT NOK? Med sine 473 hestekrefter har selvsagt Lexus GS F mer enn nok krefter for de aller fleste. Og det er oppnådd uten pustehjelp fra turbo eller kompressor. Men er dette nok til å bli ansett som BMW M5-konkurrent? Foto: LEXUS
DOBBEL-DOBBELT: Nederst på hekken synes det tydelig hva slags ambisjoner Lexus' såkalte supersedan har. Foto: LEXUS


Optimaliserer

Motoren arbeider med både Otto- og Atkinson-syklusene for å optimalisere kraftutviklingen og effektiviteten i henhold til kjøreforholdene. (Atkinson-prinsippet går kort fortalt ut på at inntaksventilene stenges sent i syklusen og forsinker kompresjonen hvorav mindre varmetap og mer effektiv forbrenning, i forhold til Otto-syklusen, som er den klassiske syklusen firetakts bensinmotorer benytter seg av.)

En åttetrinns automatkasse sender kreftene ti bakhjulene og den kan betjenes manuelt om ønskelig.

Les også: Vi har kjørt den attraktive SUV-en Lexus NX 300h

Dynamisk kraftfordeling

GS F disponerer Lexus Torque Vectoring-differensialen (TVD)- som også finnes i RC F. Den skal bli et av høydepunktene på det Lexus beskriver som en lang liste av standardutstyr. Produsenten hevder at vekten på 1.830 kilo gjør GS F til den letteste blant sine konkurrenter.

Det kan velges mellom tre trinn for innstillingen av TVD:

  • Standard, (normaltrinnet) byr på en balansert kombinasjon av sportslighet og fasthet.
  • Slalom, legger vekt på styrepresisjon, respons og kvikkhet.
  • Track, fokuserer på stabilitet under høy fart ved kjøring på bane.
  • Vi gleder oss til å få vite mer om den nye sportssedanen, og i særdeleshet om den har noen sjanse mot de kraftigere konkurrentene.

    Lexus GS F skal vises på den nord-amerikanske bilmessen i Detroit som starter til neste uke. Når den eventuelt blir tilgjengelig i Norge, må vi komme tilbake til.