Her er Jaguars neste luksus-sedan

Jaguar XF vil ha verdenspremière under bilutstillingen i Frankfurt i september. Produsenten har, grunnet lekkasjer/spekulasjoner i pressen, sett seg nødt til å bekrefte at C-FX - som vises i Detroit om noen dager - i "meget stor grad" viser hvordan den nye premium-sedanen vil se ut.

Vis mer

Her er Jaguars neste luksus-sedan

  1. Store bilder
Vis mer


Jaguar S-type, som ble lansert i 1998 i pur retro-stil, har aldri greid å konkurrere seriøst mot de tyske premium-sedanene. Den skal erstattes om et drøyt år, og etterfølgeren vil ha en helt annen og mer fremtidsrettet stil.

Atletisk eleganse

Vi skrev ifjor om Fords konseptbil, Iosis, og da vi fikk se bildene av C-FX var det den vi ble minnet om umiddelbart. (Se lenke til den saken nederst). Også C-FX, fremstilt av designdirektør Ian Callum og hans team, fremstår i hovedtrekk som en sedan (Ja, se nøye etter - den har fire dører!) formet som en stor kupé, med muskuløse linjer og et atletisk men samtidig elegant uttrykk. Med sine lyktepartier med buet innsnevring og dobbel innmat som skal videreføre Jaguars dobbel-lykt tradisjon, brede hjulbuer og aggressive frontspoiler ser bilen passe sint ut mens den sammenkrøpne formen gir inntrykk av bevegelse og energi som venter på å bli frigjort. Tross stilelementer som er hentet fra merkets historie er det ingen tvil om at dette er et brudd med Jaguars tradisjonalistiske designspråk - i større grad enn på kupéen XK. Så presenteres da også C-XFs design som jaguar-designens nye retning - og veien mot fremtiden.

4,2 kompressor

Vis mer


Under panseret er det kjent teknologi det dreier seg om, nemlig Jaguars V8-motor med 4,2 liter slagvolum og kompressor. Effekten oppgis til "over" 420 hestekrefter og 500 newtonmeter er tilgjengelige fra lave turtall. Toppfarten oppgis til 300 kilometer i timen - men vil bli begrenset til 250 på produksjonsmodellen. En teknologisk nyvinning i motorrommet er at elektriske kabler er innkapslet i hylstere av kullfiber. Dette er en enestående ny beskyttelses- og vektbesparelsesmetode som ennå ikke finnes på produksjonsbiler.

Blålys og bevegelsessensorer

Vis mer


Designdirektør Ian Callum beskriver interiøret som "det mest spennende Jaguar noensinne har fremstilt". Den er helt tydelig innrettet på moderne sportslighet og her leter man forgjeves etter edeltre og engelsk gentlemansklubb-atmosfære. Her er atmosfæren aluminium, sømløst skinn og blå-aktig lys. Sportsligheten understrekes av bøtteseter - to foran, to bak. En konsoll deler hele kupéen i midten og passasjerene skal føle at de sitter dypt nede i en futuristisk cockpit. Det nevnte blå lyset skinner når motoren startes rundt hele kupéen og rundt taket. Også fra grillen i fronten lyser det blått når tenningen aktiveres. Sensorer, som er en del av et nytt system på prototype-stadiet, reagerer på håndbevegelser og klargjør de ønskede funksjoner for aktivering. (Eksempel: Informasjons-og underholdningsmonitoren forblir skjult til en håndbevegelse indikerer at man ønsker å benytte den. Da dukker den frem. Teknologien skal derved fremstå som mindre påtrengende.

Produksjonsversjonen av den nye Jaguaren, XF, vil ha verdenspremière under bilutstillingen i Frankfurt i september, og salgsstart er planlagt i mars 2008. Den norske importøren, som solgte hele 34 eksemplarer av kupéen XK i 2006, gleder seg naturlig nok til lanseringen.

  • Store bilder finner du her.
  • Relaterte saker:

  • Les vår test av sportskupéen Jaguar XK 4,2 her.
  • Ford Iosis - sjekk fellestrekkene her.
  • Her finner du mer Jaguar-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Spionbilder